Gå til innhold
  • Bli medlem

Feriepenger - Telt (nok en gang)


k0ss

Anbefalte innlegg

Nå er det snart så feriepenger og skattepenger strømmer inn.

Det ser ut til at det kommer til å bli mange timer ute i sommer, og jeg tenkte jeg skulle spandere på meg ett nytt fint telt til fisketurene.

Jeg en gang i blant alene, men som oftest er vi to.

Teltet kommer som oftest til å stå i ro, men jeg vil om mulig prøve å holde vekten noe nede.

Jeg vil ha god plass, til to stk med oppakning.

Jeg er i hovedsak ute etter selvstående telt. Bør være enkelt å sette opp.

Kommer ikke til å lage mat i teltet verken sommer eller vinter.

På sommeren har jeg alltid med presenning, og vinter lager vi bål ute.

Jeg har sett litt på teltene fra Hilleberg, da de får mye god kritikk her på forumet.

Planen var opprinnelig Hilleberg Unna, men jeg tror jeg vil ha ett litt større telt.

Også Exped virker interesant.

Noen med erfaringer fra f.eks Exped Venus III , Exped Orion Extrem , Hilleberg Staika, Hilleberg Niak ?

Jeg heller litt mot Exped orion extrem, og liker tanken med at man kan ligge ved siden av sekken.

Erfaringer? Meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva med Hillebergs Staika?

Ser ut som et Unna, men har fortelt på begge sider.

Det har jeg ikke fått med meg! Jeg må få sett over hjemmesiden dems skikkelig :wink:

Har du noe erfaring med Staika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp har et backwood! er kjempefornøyd med det!!

kjøpte det for 3 år siden etter først å ha innvestert i et helspor svalbard som er et dødsbra telt men det er så jævla trangt/lavt i forhold til vekta! så det solgte jeg etter 2dagers bruk!

da jeg kom over holmeslet på nettet var jeg rimelig skeptisk, men jeg har aldri vært redd for å prøve noe nytt!

nå må jeg bare si at jeg er imponert!!!

bruker det på turer der jeg ikke skal gå alt for langt og gjerne være noen dager på samme sted!!

veier omtrent det samme som helsport svalbard tar litt lengre tid å sette opp MEN du verden hvor romslig det er!!! Tenk å kunne stå oppreist å dra på seg buksa!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ett kjempe praktisk telt :wink:

Noen som har prøvd Exped Orion Extrem og/eller Hilleberg Staika ?

Exped fikk jo bra kritikk i "Forbrukerrapporten 2006".

Hilleberg verdt de ekstra kronene?

Hilleberg staika------3,1-3,6kg høyde-110 bredde-140 lengde-230 last-2x 80 5850,-

Exped Orion Extrem-3,2-3,8kg høyde-130 bredde-120 lengde-220 last-2x95 4999,-

Exped Venus III------4,3-4,8kg høyde-160 bredde-160 lengde 220 last-2x110? 4999,-

Noen som har vært borti Eureka Assault 2/4 Outfitter teltene? Liker vinduet, genialt på orrhane/tiur leik! Ganske tunge telt men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg staika------3,1-3,6kg høyde-110 bredde-140 lengde-230 last-2x 80 6690,- ......?

F***n så dyrt det er i Norge nå for tiden.

Her kan du kjøpe Staika for en god tusenlapp mindre i svenske kroner (pluss valuta differansen)

I Sverige sender de fraktfritt, men jeg antar at de legger på en liten slant utenfor grensa.

Teltet må da bestilles pr. tlf.

Tror allikevel at du tjener på det.

http://www.skovdenatur.nu/index.asp

P.S. ....eh nei, jeg har ingen egen erfaring med Staika.

Jeg har selv et Hilleberg Keron 3, og er stooor-fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Sportsnett er Norsk, må jeg av prinsipp legge igjen penger der. Burde vel kjøpt Norsk telt også, men.. Vil ha kvalitet!

Jeg handler alltid på nærbutikken selv om det er klart dyrere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.

Jeg har selv akkurat bestilt Isbjørn sovepose og en Norrøna Recon Pack.

Allt er selvfølgelig "godt norsk", men jeg bor i Sverige og handler derfor heller her.

....ja for uten akkurat Isbjørn posen - for den går bare å kjøpe i/fra Norge.

Kommer vel på posten snart antar jeg.

Når det gjelder telt vil jeg vel si at Hilleberg er vel så bra, om ikke tilogmed bedre en Helsport sine.

Skjønt derom strides de vise. Det handler som alt annet, om smak.

Håper du finner noe som du kjenner deg fornøyd med.

Lykke til med telt jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt Staika fremfor Orion, ganske enkelt fordi innerteltet til Staika har større gulvareal (2,3m*1,4m vs. 2,05m*1,2m). Det som taler til Orions fordel er større takhøyde. Hillebergteltet har også kraftigere teltstenger og ytterduk, men teltene veier det samme.

Men ta en tur innom Oslo Sportslager, der står Orion oppslått.

Har du vurdert andre modeller som fx Hillebergs nye Kaitum?

Noen som har innspill på min telt-tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier er det større liggeplass i Staika. Og det er en stor fordel.

Kaitum så praktisk ut. Men jeg tror Staika er mer for meg, en smule dyr men :)

Håper jeg får tatt turen og sett på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har inga aning om moms i sverige, men det er kanskje noko greier om fråtrekk av svensk moms, og påslag av norsk ved import? hvis du ikkje kan harryture deg til sverige og rive av merkelappane altså...

sjølv kjøpte eg hilleberg nallo gt 3 for 4800 på platou i bergen igår,,, godt under veil. svensk pris :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk moms er 25%.

Ved import får du fratrekk for svensk moms, og norsk lagt til, under forutsettning av at du handler mere enn maksbeløpet du kan handle for i utlandet. I praksis betyr det: Eneste forskjell er pris og kursforskjell.

Ingen som vurderer å handle telt fra USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du handler friluftsutstyr fra USA betaler du kun norsk moms (25 %) og et lite tollgebyr :wink: . Tollgebyret varierer noe, men rundt 200 kroner er vanlig. Det meste jeg har betalt i tollgebyr var 250 kroner. Da handlet jeg for ca 7500 nok. Momsen blir beregnet ut i fra det du har betalt for varene pluss frakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale fraktfirmaet www.jetcarrier.com

De gir deg en amerikansk leveringsadresse, og videresender pakken din som flyfrakt til Norge.

Fordelene er flere:

Du slipper å betale mva av forholdsvis dyr frakt fra USA til Norge.

Du kan handle varer fra forretninger som ikke kan/vil sende varer utenlands.

Fraktprisene til Jetcarrier inkluderer "fortollingsgebyr".

Fremgangsmåten er enkel, du handler i den butikken du ønsker og betaler som ønsket (PayPal, VISA osv).

Du oppgir din amerikanske leveringsadresse som Shipping Address.

(Ofte er frakten innen USA gratis om man handler for et visst beløp.)

Du er selv ansvarlig for å fylle booke inn pakken når den er sendt fra butikken, fylle ut tolldeklarasjon ("skremmende" enkelt) og maile en kopi av den elektroniske kvitteringen/fakturaen du fikk fra butikken. Alt dette tar noen få minutter på JetCarriers hjemmeside.

JetCarrier fakturerer deg i ettertid for frakt og mva.

Jeg må understreke at jeg personlig ingen har økonomiske interesser i å trekke frem JetCarrier, annet enn at det er noen hakk mer behagelig å handle til amerikanske priser, særlig nå som dollaren er så billig!

Tips: Forviss deg om at varer fra en og samme butikk blir sendt i ett og samme kolli. Flerkolli vil øke fraktprisen. Jeg har ikke hatt noen problemer med å forklare dette til butikkene jeg har handlet fra.

Nå lurer du sikkert på om du stiller dårligere ved garanti-/reklamasjonssaker.

Pass på at du kjøper varer fra en anerkjent produsent, de opererer med full garanti uansett hvor varen er kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Ville bare si at den Svenske telt produsenten Hillebergs Telt

ble testet av Forbruker.no og kom heller dårlig ut av testen

Dette har vi diskutert før her på forumet https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5160&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=hilleberg

og det viste seg jo at det var feil med det teltet de hadde fått tilsendt til den testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.