Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp, leser øynene såre om liggeunderlag, men er fortsatt usikker...

Jeg har kommet fram til at jeg ønsker kjøpe Exped synmat. Ser på Fjellsport at de har SynMat UL 7 M og SynMat 7 M til 999kr nå. (Regner med den rabatten vi har der ikke gjelder på nedsatte varer?) Jeg skal hovedsakelig bruke liggeunderlaget vår, sommer og høst. Har lest meg til at flere syns M er litt smalt, men ser at LW bare er 10cm bredere, er det virkelig verdt prisforskjellen? SynMat UL 7 LW 1799kr og SynMat 7 LW 1299kr.

Jeg har egentlig ikke råd til å investere i noe akkurat nå, men jeg skal og vil mye ut å campe og da bare må jeg ha noe bedre å ligge på for ryggen liker ikke de enkle liggeunderlagene. Blir veldig dårlig søvn pga vondter alle plasser... Jeg må også investere i ny sekk til datra før turgleden hennes drepes av vond sekk, så alt spart er gull verdt!

 

Endret av Linn Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og kona ligger komfortabelt på M-underlaget uten problemet. Da vi investerte i underlag fra starten av tenkte jeg aldri over at det var ulike størrelser. Jeg har ikke noe statistikk, men erfaring tilsier at de aller fleste er fornøyde med M-størrelse. Jeg er selv 179 høy og går derfor akkurat lengdemessig på en medium-matte. Kona er 172 eller noe og klarer seg også helt ypperlig.

 

Dette er dog umulig å svare på for oss. Hva man foretrekker og er komfortabel med varierer fra person til person, men hvis du prøver deg med M og klarer det så er du lykkelig uvitende om LW hadde vært noe bedre ;) Da sparer du både noen kroner, noe volum og noen gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) 

Ja det er så klart individuelt, men tenker at om de fleste syns det er greit nok, så syns sikkert jeg også det :)  

Tenker jeg går for å være lykkelig uvitende og prøver meg på M :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener dere om UL eller ikke UL? Ser ut som det er R-verdien og vekta som er forskjellig, prisen er den samme akkurat nå iallefall.

Som sagt er vi lite ute og camper om vinteren, har til nå bare campa i hagen om vinteren og da har vi med oss så mye underlag og dyner ut at det ikke er noe problem :) Kan bli å prøve seg lenger unna etterhvert, men det krever investering i varmere soveposer til alle og det har jeg ikke råd til på lenge 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vinterpose som går til -10, ellers er det 2 vår/høst-poser som jeg ikke husker grader på i farta også en sommerpose. 

Jeg tenker at vi får klare oss med vinterovernattinger i hagen noen år til og heller kjøre på med mange utedøgn i den litt varmere delen av året :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nimrad said:

Tenker du bør gå for UL da pga vekta. Men hvor varm er soveposen din? Vanlig Synmat er ikke noe vinterunderlag det heller.

Nja. Jeg har Synmat 7 LW. Uavhengig av hvilket underlag jeg har brukt så har jeg alltid kjørt dobbelt om vinteren. Om det er et tynt + bamseunderlag, to bamse, et tynt + Synmat spiller ingen rolle. Jeg kjører uansett 2 om vinteren og Synmat + et helt tynt skumunderlag har holdt i massevis for meg i temperaturer ned til -25 innvendig i teltet (jeg er for lat og trøtt til å kjøre med fyringsvakt hele natta ;-) ). Synmaten oftest valgt hovedsaklig pga liggekomforten.

Jeg har både UL og "vanlig" og jeg bruker UL-utgaven helt til det punktet at teltet står på snøen. Og det har fungert for meg. Det skal sies at jeg har soveposer som ikke ligger på grensen, men som skal være varme nok uansett. 

Når det gjelder originalspørsmålet så kommer det i tillegg til din lengde/bredde også an på hvordan du sover. Jeg bruker et LW da jeg i tillegg til å være ekstremt bred over skuldrene (:hadet:)  ( :blink: ) stadig veksler mellom rygg og side i løpet av natta og derfor stadig har vært utenfor når jeg har smale underlag

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg er 170 og normalt slank.

jeg synes M er irriterende å ligge på, armene faller utenfor når jeg ligger på ryggen. På MW sover jeg mye mer avslappet, følelsen av å ligge "på kanten" hele natten er helt borte med 10 cm ekstra. Verdt hver krone og gram for min del. Evt. funker det å bygge ut med sekk og klær der som armene ville falt ut på M underlaget.

Om du bare sover på siden, kan sikkert M være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, Mareng skrev:

jeg synes M er irriterende å ligge på, armene faller utenfor når jeg ligger på ryggen. På MW sover jeg mye mer avslappet, følelsen av å ligge "på kanten" hele natten er helt borte med 10 cm ekstra. Verdt hver krone og gram for min del. Evt. funker det å bygge ut med sekk og klær der som armene ville falt ut på M underlaget.

Om du bare sover på siden, kan sikkert M være nok.

Det var derfor jeg byttet til LW - armene sank ned på sidene. Kvinner er smalere så her kan M være korrekt bredde. Exped i sin videosnutt hevder at de fleste sover på siden, derfor er M bredt nok. Jeg er ryggsover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 187 og brukte M et par år. Da jeg kjøpte fantes bare det. Fungerte greit på sommeren men for meg for lite når det ble kaldt. Solgte derfor det og kkøpte LW. For meg fungerer det mye bedre. Begge disse er UL versjon. J3g har uansett med ett annet underlag i tillegg til bruk ute. Er det kjølig bruker jeg begge om natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, JanRH skrev:

Det var derfor jeg byttet til LW - armene sank ned på sidene. Kvinner er smalere så her kan M være korrekt bredde. Exped i sin videosnutt hevder at de fleste sover på siden, derfor er M bredt nok. Jeg er ryggsover. 

Min kone er ikke stor, hendene hennes faller også ned om hun sover på ryggen. De fleste kvinner har brede hofter, og armene rekker jo godt nedforbi hoften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Hmm...at det skal være så vanskelig da 🤔 Skulle ikke vært så mye å valgt i! Hadde jeg ikke vært nødt til å tenke økonomi hadde jeg helt klart godt for LW, men 800kr spart, det er ny sekk til dattera det... 

Men jeg er fortsatt usikker på UL eller ikke UL. Jeg skal ikke ligge ute i veldig kulde, og jeg har et bamse-underlag jeg kan ha under ved behov. Det er kjekke gram å spare ser jeg for meg, soveposene mine er ingen lettvektere, ei heller teltet. Men merker jeg virkelig 400g? Når jeg først skal kjøpe meg ordentlig liggeunderlag er det kanskje like greit å gå for det som er litt varmere. Hvem vet hva jeg finner på til neste vinter... Jeg er også en frossenpinne, så kanskje det er behagelig både vår og høst med det som er litt varmere...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Linn Mari skrev:

Tusen takk for alle svar! :)

Hmm...at det skal være så vanskelig da 1f914.png Skulle ikke vært så mye å valgt i! Hadde jeg ikke vært nødt til å tenke økonomi hadde jeg helt klart godt for LW, men 800kr spart, det er ny sekk til dattera det... 

Men jeg er fortsatt usikker på UL eller ikke UL. Jeg skal ikke ligge ute i veldig kulde, og jeg har et bamse-underlag jeg kan ha under ved behov. Det er kjekke gram å spare ser jeg for meg, soveposene mine er ingen lettvektere, ei heller teltet. Men merker jeg virkelig 400g? Når jeg først skal kjøpe meg ordentlig liggeunderlag er det kanskje like greit å gå for det som er litt varmere. Hvem vet hva jeg finner på til neste vinter... Jeg er også en frossenpinne, så kanskje det er behagelig både vår og høst med det som er litt varmere...?

Nei, du merker ikke 400 gram, men du merker de garantert den dagen du sitter og lapper UL underlaget når du minst ønsket det. Jeg har lappet mitt 2 ganger gjennom årets sesong. kan si det er hard bruk på det, så kanskje ikke så rart. men jeg skal ikke ha UL produkter heretter. Denne sesongen var egentlig en test for UL produkter og det blir rett og slett litt for mange hensyn å ta når man bor mye ute. For en hobbycamper i ny og ne så funker vel superduper UL...

Gå for varme og bedre holdbarhet som @Gittiamo sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linn Mari skrev:

Da bestemte jeg meg for det :) Ikke UL :) Men så oppdaga jeg at synmat 7 LW også er på tilbud...1299,-... Men da er det mer penger å ut med og enda 200g ekstra...

Jeg har 7MW, dog i UL versjon (ikke kjøp den) og dette er fordi jeg sover mest på ryggen og da blir begge hendene opp liggeunderlaget og ikke ned på sidene pga den ekstra bredden. LW er bare lengre enn MW, de har samme bredde (65cm). Jeg er 170 lang (kort om du vil) og relativt atletisk trent, så et vanlig underlag for meg blir for smalt når jeg sover 90% av tiden på ryggen. Ser at slanke jenter som ikke er styrkeløftere fint klarer seg med M bredde underlag. På telttur med en litt kraftigere bygd kvinne så ble M underlaget for smalt og MW det som best passet henne. De 10cm ekstra utgjør faktisk ganske mye på disse oppblåsbare.

1300,- for 7LW er absolutt ikke noen upris, men klarer du deg med 7M så gå for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)  Likte whistler's forslag veldig godt :) 

Jeg sover stort sett på siden, når jeg innimellom ligger på ryggen har jeg stort sett hendene over hodet av en eller annen grunn. (Våkner uten noen følelse i hendene, ganske jævlig!) Jeg skal rett og slett hjem å prøveligge det tynne underlaget mitt for å se på bredden, det er 1cm smalere enn synmat 7, så da får jeg sett hvor mye jeg fyller opp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DownMat 9 LW og synes det gir helt super kompfort. På nesten alle turer hvor jeg bærer ting i sekk bruker jeg likevel likevel Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - Large som er både lett og tar svært lite pakkevolum. Dette har en R-verdi på 5.7/ er oppgitt temp limit på -26 grader om jeg ikke husker feil (DownMat er oppgitt til -38) og veier 570 g.

Til barna som nå er 7 og 9 år har jeg kjøpt samme Therm-a-Rest i Regular størrelse. Ingen vits å våkne ekstra sliten/støl pga for lite liggeunderlag. (Jeg ligger på rygg/mage/side/kaster meg rundt i søvne iflg andre.)

På vinterturer med pulk bruker jeg ofte ekstra bamseunderlag eller lign skumumder uavhengig av hvilke oppblåsbare liggeuderlag som brukes, kun for komfort og mulighet for ekstra isolasjon ved siden av "senga".  Og på vintertoppturer hvor allt bæres i sekk og det forventes at det kan bli ekstra kaldt bruker jeg kun Expeed DownMat, ellers er som nevnt Therm-a-Rest underlagene fast følgesvenn på tur.

Jeg synes regular størrelsene gir merkbart dårligere comfort en Large / LW utgavene for min del. (Jeg er 175 cm, og ganske normalbygd.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir uansett basert på personlige preferanser, men utenom vintersesongen mener UL absolutt er varmt nok. Jeg har brukt en Synmat UL 7 i 5-6 år uten problemer, men har alltid et lett skumunderlag under. Liten størrelse og lav vekt på dette betyr mye for meg. Jeg har vært superfornøyd med dette underlaget. Ville kjøpt det samme igjen nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

UL-versjonen har kortere garanti dersom uhellet skulle være ute (ref.Fjellsport). Lav vekt og lite volum som UL har er fristende - trolig prøver jeg UL 7/9 LW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, JanRH skrev:

UL-versjonen har kortere garanti dersom uhellet skulle være ute (ref.Fjellsport). Lav vekt og lite volum som UL har er fristende - trolig prøver jeg 7/9 LW.

Garanti er vel kun mot fabrikasjonsfeil? Uhell er vel uhell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.