Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose test standard?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
Annonse

Bra linket @JanRH Disse er kjekk å være klar over👍 

Den standarden jeg setter mest pris på og som mer enn ofte følges er faktisk dere brukeres erfaringer her inne 👍 Har sansen for teoretiske standarder fordi det setter minimumskrav til kvalitet, men erfaringsbasert i praksis er det keg bruker mer og mer ser jeg. Helst egen erfaring da min kropp reagerer ulikt på kulde enn andres, men når 10 stk gir gode skussmål på en pose så brukes det mer i avveiningen om å anskaffe noe nytt/erstatte noe gammelt 👍 Så takk til alle dere som bidrar her inne til utstyrsjungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg er en gammel EFQM (R) sertifisert kvalitetsleder (utgått nå), så jeg setter pris på objektive testkriterier. Nå er ikke en standard svar på alt, men en god rettesnor. Alle produsenter må teste sine soveposer etter samme testkriterier, dvs. de som velger å bruke den.

I min gamle verden var NS-ISO 9000-serien et konkurransefortrinn. Tenker det samme når jeg velger sovepose. Man skal ikke kimse av Rab sin Sleep limit og Mountain Equipment sin Good night sleep, men jeg sjeler ofte til EN-standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Turlyst

Jeg håper at "Krav til soveposer - Del 1: Krav til termiske egenskaper og dimensjoner (ISO 23537-1:2016)" også setter krav til hvordan soveposer skal måles.

Jeg kjøpte en 2017 ME Helium 600, med følgende mål:

  • Personlengde: 185 cm
  • Skulderbredde: 75 cm
  • Fotbredde: 50 cm

Byttet den inn i en Rab Neutrino Endurance 400 med følgende mål:

  • Personlengde: 185 cm
  • Skulderbredde: 70 cm
  • Hofter:52
  • Fotbredde: 41

Begge posene ble lagt pent ut og Rab-posen var bredere og lenger enn Mountain Equipment. ME-posen virket veldig liten etter oppgitte mål. Fort gjort å bli "lurt" når man ser seg blind på tekniske spesifikasjoner. ME er meget bra, men hos meg er det bare Rab :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg håper at "Krav til soveposer - Del 1: Krav til termiske egenskaper og dimensjoner (ISO 23537-1:2016)" også setter krav til hvordan soveposer skal måles.

Jeg kjøpte en 2017 ME Helium 600, med følgende mål:

  • Personlengde: 185 cm
  • Skulderbredde: 75 cm
  • Fotbredde: 50 cm

Byttet den inn i en Rab Neutrino Endurance 400 med følgende mål:

  • Personlengde: 185 cm
  • Skulderbredde: 70 cm
  • Hofter:52
  • Fotbredde: 41

Begge posene ble lagt pent ut og Rab-posen var bredere og lenger enn Mountain Equipment. ME-posen virket veldig liten etter oppgitte mål. Fort gjort å bli "lurt" når man ser seg blind på tekniske spesifikasjoner. ME er meget bra, men hos meg er det bare Rab.

Stemmer vel bra med MEs rykte om å angi litt for lang liggelengde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Tessatroll Ja, importøren sa også at meg på 180,5 cm absolutt burde velge XL. ME-posen så også smal ut, oppe og nede. Rab-posen er helt super på alle måter :)

En annen ting er glidelåsen. Begge er oppgitt med 3/4 glidelås, men glidelåsen i Rab-posen er en del centimeter lenger enn ME-posen. Viktig det i forhold til lufting.

Endret av Turlyst
Lagt til avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.