Gå til innhold
Fjollstilfjells

Solotelt

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Skal ha meg nytt telt til meg og hunden, gjerne under 2 kg. Har veldig lyst på kuppel, men er også intressert i at forteltet skal være grei størrelse. Type hilleberg etnan er uaktuelt. Trenger ikke være mer en 3sesong da jeg har vintertelt. 

Del gjerne erfaringer med solo telt

Fordeler/ulemper. 

Pris er ikke så veldig nøye😊

Takk på forhånd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ha telt til samme bruk for en del år siden. Etter mye lesing på nett så endte jeg opp med Big Agnes Copper Spur UL2. Ville ha et selvstående telt med bra takhøyde og 2 fortelt. Et telt som jeg bare fant bra omtaler på og både størrelse, vekt og pris var bra. Mitt veier 1,7 kilo men vekt på det har gått ned til 1,4 kilo siden da. 

Jeg har flere telt men det er dette jeg har brukt klart mest. Det er enkelt å sette opp kjapt alene, digg med 2 innganger. Da bruker jeg det ene forteltet til lagring av sekk etc og så ha jeg bare sko og mindre ting i det andre og bruker det som inngang. Er et telt med mye netting i innertelt men jeg synes det har vært digg. Lite kondens og det blir ikke så varmt av sola om morgenen. Tilsvarende vil det være vanskeligere å varme opp med primus hvis det er kjølig. Noen er ikke så glad i slike telt da man normalt setter opp innertelt først og det lufter under duk. Men jeg har ikke hatt noen problemer med det. Kan sette yttertelt først og duk på inntertelt går et stykke opp så,det bllir ikke direkte trekk når man ligger i det. Prismessig er det ikke like gunstig lengre kontra telt her hjemme, når jeg kjøpte var dollar nede på 5 tallet. Kjøpte his campsaver.com. Ofte en 15-20 % kampanje å finne der hvis man følger med over litt tid. De pleier ha gratis frakt til Norge ved kjøp over USD400. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Navigatøren
      Jeg vet det har vært en del tråder om snømatter eller ikke. Jeg kjøpte meg et Keron 3GT og vurderer å få sydd på snømatter. Er det noen her som har 
      erfaring med dette? er det verdt det? og måtte dere sende teltet inn til Hilleberg? Hva kostet det?

• Av Kristine Sørheim
      Hei! Beklager for nok en telttråd, men trenger ganske spesifikke innspill, da jeg ATTER EN GANG har gått meg vill på internett. 
      Etter mye moro med hytte-til-hytte, har jeh besluttet å supplere med et telt. Det er snakk om til soloturer, og trenger ikke å tåle enormt med vær, men den miljøbevisste i meg er streng på at når man først kjøper, så kjøpet man noe i ålreit kvalitet som varer litt (helst brukt og ikke sinnsykt dyrt). Jeg er liten; under 170 og 40 kg, så plass er ikke noe problem. Liker kanskje romfølelsen i kuppeltelt bedre, men ser at disse er litt tyngre (?) og dyrere (?). Innbiller meg også st frittstående telt er digg og lettere å sette opp, men det er kanskje helt feil? Innser manglende peiling og lander på at jeg har egentlig kun to krav, men disse er dog superviktig: det må være lett og raskt å sette opp, og det må være LETT og ha lavt pakkevolum. 

Vurderer primært:
      Helsport Ringstind SL
      Fjällräven Abisko Lite
      Hilleberg Enan og Akto (og unna og soulo, men vil helst under 2 kg)
      Erfaringer med en eller flere av disse? Er særlig interessert i hvor lette de er å sette opp. Fem min? Femten? 
      Andre tips til lettvinte telt tas gjerne imot! 
    • Av Håvard_74
      Er Helsport Trollheimen forgjengeren til Fjellheimen som selges nå? Noen her med erfaring med Trollheimen 2 camp? Vurderer å kjøpe et som er lite brukt. 
    • Av Turrookie
      Hei! 
      Jeg er på utkikk etter et telt for to personer, til en grei pris. Er nybegynner, så har ikke behov for noen toppmodell, ei har jeg lommeboken til et. Teltet skal hovedsakelig benyttes av meg og min samboer. Vi er på leting etter et tunneltelt, ettersom det virker praktisk med stor plass i forteltet til utstyr og klær. 
      Har sett på Helsport sitt Breheimen 3, som er en spesialmodell ført av XXL. Er det noen som har erfaringer med dette? Tar gjerne imot tips til alternativer, i samme prisklasse

• Av Kristian J. Vabø
      Nyheter for 2021 fra Hilleberg:

Helags 2 og 3 i Yellow label-serien, og Soulo i black label-serien..

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.