Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det størst sjanse for at snøen har gått i mai?


kinemt

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er helt ny her inne og håper jeg gjør dette riktig. 

Jeg og samboeren min hadde planlagt telttur til området ved Gaustatoppen den første helga i mai, før det plutselig slo meg at det antakelig er snø der fremdeles. Samboeren min er ikke særlig tur/fjellvandt, så jeg tror ikke at snøvær og telt faller i god jord hos han. Derfor lurer jeg på, hvor er det størst sjanse for at snøen har gått i mai? Vi vil gjerne ligge ved et vann hvor vi kan fiske, og i nærheten av en topp å bestige. Ikke en altfor vanskelig en, med tanke på den litt mindre turvante samboeren min.

 

Takk for alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Det er lite snø rundt Gaustatoppen i år, men om den smelter helt i løpet av mai er helt avhengig av været. Første helga i mai er det nok fortsatt en god del snø der, både nede og oppe. Jeg har campet der uten snø i midten av mai, men det var fortsatt is på hele Heddersvatnet, samt snø på vei til toppen. Fiske blir vanskelig så tidlig. Det er sikkert fisk i vannet, men vannet vil være islagt så tidlig. 

Sjekk dette webkameraet http://m.webcams.travel/webcam/1419199968-Været-Gaustablikk-Telemark%2C-Norway-Gaustablikk?hl=no

Det er tåke nå, men bak i bildet ser man toppen når været er bedre.

Skrimfjella med Styggmann kan være verdt å vurdere. Flott utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. mai 2014 i de ytre Etnefjellene i Rogaland/Hordaland på ca. 650 moh. En liten mulighet for at det kan gå i år også, men jeg tviler litt. Det er meldt forholdsvis kjølig vær framover. I fjor var vannet på bildet isfritt ca. midten av mai.

DSC_0508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaustatoppen nå:  http://109.109.80.252/view/viewer_index.shtml?id=21974

Snøen blir nok ikke borte til begynnelsen av mai.  Nede ved Stavsro hvor man normalt starter sommerturene opp autostradaen til Gaustatoppen vil det nok ikke smelte særlig med snø frem til da om værmeldingen holder seg. https://www.yr.no/place/Norway/Telemark/Hjartdal/Stavsro/long.html

Lenger nede i dalen er det allerede bart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tror ikke snøen på Stavsroi er borte før et stykke ut i juni, men helt avhengig av været. 

Tuddal 13.juni 2015

1067268_large_7836028A-244E-11E7-98BC-1E

Stavsroi samme dag

1067262_large_770F26D2-2446-11E7-82EF-25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.