Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Helsport Alta som jeg i utgangspunktet er fornøyd med. Men når gradestokken er på 0 og kanskje litt under, synes jeg den blir for kald. I tilegg synes jeg også den er litt tung i forhold til hva den "gir" tilbake i fohold til varme. Når jeg overnatter ute går det i Exped Downmat, har som regel ullundertøy og lue. På min siste tur var det nok litt under 0 grader og da frøs jeg ikke før på morgenen. Da hovedsaklig føttene som var kalde. Jeg ønsker meg en sovepose hvor jeg ikke trenger å være "redd" for å fryse, for dette er utrolig irriterende og gjør at jeg sover dårlig. Tanken med å bruke en sommerpose inni Altaen har slått meg, men er redd dette blir alt for trangt også. 

Når det gjelder budsjett, så har jeg ikke satt noe spesifikt. Men er på jakt etter en god varm pose, om det er dun, syntetisk eller begge deler kommer vel litt ann på vekt og pris, samt oppvarmingsevnen. Når det er sagt, så trenger det ikke være det dyreste på markedet. Vil unngå å betale blodpris for ett merke, men dersom det er en dyrere pose med gode kvaliteter så betaler jeg naturligvis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det jo veldig variabelt i forhold til person til person. Noen fryser lettere enn andre i soveposer. Alta posen har t-lim på -5 grader. Dvs at om du fryser før mye i den så må du ha noe som har t-lim kaldere enn dette. Mange er fornøyde med warmpeace posene som selges på hektapåtur. Så da blir valget 600 eller 900 g dun

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvis du ikke må ha dun er denne varm og god https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-torch-sleeping-bag-reg-cousteau.html T-comcort - 9 og T-limit -15. Litt smal fra knærne og ned. Ikke så stor sammenrullet heller.

Denne har jeg til tidlig vår, senhøst og lett vinterbruk https://www.sportsnett.no/kampanjer/soveposer-25-50-441/produkter/summit-800-2881/formula-one-xl-lz-15838 40% er meget god pris. Modellen er litt romsligere enn de smalere.

Ellers som nevnt over er Warmpeace Viking 600 og 900 gode valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Flaske med varmt vann i posen som du pakker inn i ett par tykke sokker, om du ikke allerede gjør det, er veldig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tklami skrev:

Her er det jo veldig variabelt i forhold til person til person. Noen fryser lettere enn andre i soveposer. Alta posen har t-lim på -5 grader. Dvs at om du fryser før mye i den så må du ha noe som har t-lim kaldere enn dette. Mange er fornøyde med warmpeace posene som selges på hektapåtur. Så da blir valget 600 eller 900 g dun

Har lest en del på nettet og dette var en av de jeg vurderte. Altså 600 eller 900g. Min nåværende sovepose har t-lim på -5 grader, noe som jeg ikke tror den holder. Jeg har ikke fått prøvd den helt ned mot grensen, men vil anta rundt -1 til -2 på forrige tur. Så da er det 900g som skiller seg ut som en vinner foreløpig. 1.4kg vekt er heller ikke galt samtidig som prisen er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mareng skrev:

Flaske med varmt vann i posen som du pakker inn i ett par tykke sokker, om du ikke allerede gjør det, er veldig behagelig.

Det er en meget god ide! Varmeflaske har jeg også tenkt på å ta med, men ved en anledning så frøs jeg andre plasser en føttene og dermed konkluderte jeg med at Alta posen ikke kan holde det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen årsak til at du våkner og fryser litt på morgenkvisten kan rett og slett være at du må pisse. Jeg har samme utfordring og uansett hvor varm pose jeg har blir jeg grøssen på morgenkvisten. Da er det bare å manne seg opp og få det unnagjort, legge seg tilbake og sove godt. 

Sier ikke at det er årsaken i ditt tilfelle men det kan spille inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke dun og foreslår derfor mitt dunfrie alternativ som jeg har når har hatt 8 overnattinger i hvor det har vært kaldere enn -20 inne i teltet. 2 netter på kaldere enn -25

http://www.outnorth.no/mammut/denali-mti-5-season?gclid=CjwKEAjwrMzHBRDW3saA88aT80MSJACbvo1TqmQMCsuhM1bmr9Sr120RE8qFYKv-UtMu8_yIcsNd1xoCt9_w_wcB#Lion

Jeg handlet også på kampanje til ca 2300 og da er det veldig mye sovepose for pengen. Bokstavlig talt for volum og vekt er ikke av det minste, men i og med at jeg trekker alt i pulk når denne er aktuell så spiller det liten rolle. Denne er til -32, men det finnes også en litt varmere versjon til -25. 


Sist jeg var på tur sa værmeldingen temperaturer ned til ca -14, men vi røyk på -25 i teltet på natta så jeg liker å ta i litt ekstra når det gjelder komfort-temperatur på soveavdelingen. 

Ellers er det flere som har testet ditt alternativ med 2 poser utenpå hverandre med hell. Hvordan dine poser fungerer sammen i kulde kan testes ut i litt tryggere omgivelser hjemme på veranda eller i hagen..

Slenger på et bilde fra bruken. Den avbildede luen som er en slags kombinasjon av buff og lue fungerer flott som nattlue når det er iskaldt. De tykke genserne kommer kun på når jeg må stikke kroppen ut av posen. Den posen holder så godt for meg at i -25 holder det fint med et tynt lag superundertøy i posen....

2017-04-09 07.31.07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, whistler skrev:

En annen årsak til at du våkner og fryser litt på morgenkvisten kan rett og slett være at du må pisse. Jeg har samme utfordring og uansett hvor varm pose jeg har blir jeg grøssen på morgenkvisten. Da er det bare å manne seg opp og få det unnagjort, legge seg tilbake og sove godt. 

Sier ikke at det er årsaken i ditt tilfelle men det kan spille inn. 

Tisseflaske er gull verdt! :) Slipper å forlate posen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut isbjørn sove posene(isbjorn.no) er den eneste Norske produsenten av soveposer. De kan lage etter mål, både større, lengre og mindre enn standard mål. Posene er store og robuste, og den -40 posen kan vel bli litt stor og tung for tur i sommer/høst sesongen. Jeg har en modell som heter Barents, som er ned til -20, og den bruker jeg Vår/høst i fjellet, og om vinteren. Utrolig gode poser, som jeg skal bestille flere av, de er breiere enn disse "kina posene" som de andre produsentene lager sine poser. Det er lett og greitt å krype inni og uti gjen på en Isbjørn pose. Artig liten detalj, er at hvis de vil kan du få navnet ditt brodert inn på posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker gjerne ullsokker når det nærmer seg 0 grader for å holde føttene varme. Gjør jeg de rette forberedelser før jeg legger meg, våkner jeg som regel ikke før 7-tiden. Det er dotrangen som vekker meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg tåler ikke dun og foreslår derfor mitt dunfrie alternativ som jeg har når har hatt 8 overnattinger i hvor det har vært kaldere enn -20 inne i teltet. 2 netter på kaldere enn -25

http://www.outnorth.no/mammut/denali-mti-5-season?gclid=CjwKEAjwrMzHBRDW3saA88aT80MSJACbvo1TqmQMCsuhM1bmr9Sr120RE8qFYKv-UtMu8_yIcsNd1xoCt9_w_wcB#Lion

Jeg handlet også på kampanje til ca 2300 og da er det veldig mye sovepose for pengen. Bokstavlig talt for volum og vekt er ikke av det minste, men i og med at jeg trekker alt i pulk når denne er aktuell så spiller det liten rolle. Denne er til -32, men det finnes også en litt varmere versjon til -25. 


Sist jeg var på tur sa værmeldingen temperaturer ned til ca -14, men vi røyk på -25 i teltet på natta så jeg liker å ta i litt ekstra når det gjelder komfort-temperatur på soveavdelingen. 

Ellers er det flere som har testet ditt alternativ med 2 poser utenpå hverandre med hell. Hvordan dine poser fungerer sammen i kulde kan testes ut i litt tryggere omgivelser hjemme på veranda eller i hagen..

Slenger på et bilde fra bruken. Den avbildede luen som er en slags kombinasjon av buff og lue fungerer flott som nattlue når det er iskaldt. De tykke genserne kommer kun på når jeg må stikke kroppen ut av posen. Den posen holder så godt for meg at i -25 holder det fint med et tynt lag superundertøy i posen....

2017-04-09 07.31.07.jpg

Så jo unektelig deilig ut den posen du har! Men vekten blir ett ankepunkt for meg her desverre.

7 timer siden, Mareng skrev:

Tisseflaske er gull verdt! :) Slipper å forlate posen 1f44d.png

Den dotrangen gjorde at jeg var oppe 4 ganger forrige tur, og da vokner man litt hver gang i tilegg til å bli kald. Så ei tisseflaske skal jeg også ha med.

4 timer siden, joggen skrev:

Sjekk ut isbjørn sove posene(isbjorn.no) er den eneste Norske produsenten av soveposer. De kan lage etter mål, både større, lengre og mindre enn standard mål. Posene er store og robuste, og den -40 posen kan vel bli litt stor og tung for tur i sommer/høst sesongen. Jeg har en modell som heter Barents, som er ned til -20, og den bruker jeg Vår/høst i fjellet, og om vinteren. Utrolig gode poser, som jeg skal bestille flere av, de er breiere enn disse "kina posene" som de andre produsentene lager sine poser. Det er lett og greitt å krype inni og uti gjen på en Isbjørn pose. Artig liten detalj, er at hvis de vil kan du få navnet ditt brodert inn på posen.

Har sett på de også ja, men skulderbredde på 90cm lurer jeg på om blir for mye å varme opp? Røflig vil jeg anslå at jeg er omlag 55+- over skuldrene. Vil ikke dette gjøre at man må varme opp mer enn nødvendig, eller er dette bare komfortabelt?

4 timer siden, JanRH skrev:

Jeg bruker gjerne ullsokker når det nærmer seg 0 grader for å holde føttene varme. Gjør jeg de rette forberedelser før jeg legger meg, våkner jeg som regel ikke før 7-tiden. Det er dotrangen som vekker meg også.

Jeg bruker som regel alltid ullsokker når jeg vet det blir kaldt. Selv ikke tykke Härkila sokker holdt den forrige gangen jeg var ute, da kombinert med ullundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en frysepinn. Har Tyin Winter og bruker den hele året. Norske netter er jo ikke akkurat varme heller.
Hvis jeg er på tur i veldig kaldt vær tar jeg med den tynne sommerposen til mannen min. Den er liten og tar nesten ikke plass, og med den inne i vinterposen er det kjempevarmt!

Barna mine har Isbjørnposer. Garantert varm. Det er en tung pose, men vel verdt de ekstra kiloene, mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.