Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskeutstyr for nybegynner


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Jeg fisket mye når jeg var liten, men aldri gjort det siden nå i voksen alder. Tenkte det hadde vært gøy å prøve igjen. Tenker egentlig ikke å fiske for å fiske, men som en del av friluftslivet. Dermed blir det stort sett fjellvann og slikt på meg tenker jeg. Familien har hytte i et lavere fjellområde på grensen mellom Øst-Agder og Telemark, der er en mindre innsjø på 600 meters høyde. Også en del andre tilsvarende vann i nærheten. Hva slags fisk er det sannsynlig i slike vann?

Hva slags utstyr trenger jeg da? Er overhodet ikke ute etter noe dyrt proffutstyr. Så i dag ei stang for ferskvann på Smart Club til under 500 kr. Hva slags kroker? Er ganske novis på dette, fluer det er kun til veldig grunne vann, som elvekulper og slikt?

En annen ting som er litt pinlig er at jeg har litt fobi mot å ta i sprellende fisk. Så noe utstyr der hadde vært greit. Håv må vel være bra, og kanskje noen hansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Ikke kjøp utstyr på europris, biltema e.l.

Det er mest bare gjørm.

Dra på sportsbutikk og kjøp heller en rimelig stang der.

9 fot plus / minus er greit i starten.

På snellefronten er det uante muligheter, er du helt blank på erfaring kan en god lukket haspell snelle være bra. Men de kan fort bli dyre igjenn, og vanskelige å få tak i.

Åpen haspell er greit, men trengs litt mere trening, men ikke allverden. Utvalget er betydelig større på åpen haspell.

Sluksett av sølvkroken er en helt kurant sak, ta med noen spinnere, vibrax e.l

Makk og dupp er greit, flue er mest for fluestang, men bevares du kan fiske med flue på slukstang også.

Jeg bruker ikke hav på fisk under 0,5kg og ikke over 2,5 (he he)

Hvis vannet er over 600moh vil jeg tro det er røye der, men kan sikkert være ørret og. Er ikke så kjent med forhold sørpå.

Hadde en nevø som ikke turte å ta i fisk, klarte å kurere ham. det er mest en vanesak. Du er mann, er du ikke?

Når du blir bedre å kaste, er det irriterende å oppdage at du må ha ei ny stang med en gang. Kjøp heller noe av bedre kvalitet.

Er vanskelig å lære å kaste også med ett billigsett fra europris / biltema som ingen med litt kunnskap ville ha kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vannet består mest sannsynlig kun av ørret. Områdene på grensen mellom Aust-Agder og Telemark består mye av svært sure bergarter. Mange(de fleste?) av disse vannene var fisketomme på 70-tallet. Den mest vanlige fisken å sette ut var ørret, så jeg vil tro det er det som er mest sannsynlig her også. Jeg vet om flere gode fiskevann i disse områdene, og hvis du er heldig kan du ha hytte ved et av dem :oops: .

Ellers er jeg enig med SRX over. Kjøp en brukbar stang og snelle med en gang. Ikke kjøp for tungt utstyr. Med lett utstyr og tynt snøre(0,20-0,22 monofilament) kaster du lenger. Kjøp åpen haspel. Er ikke vanskelig for voksne folk å lære seg. Lukket haspel er for unger. Siden du er nybegynner ville jeg ikke hatt for mye snøre på snella med en gang. Da blir det lettere kluss.

Skjesluker fra sølvkroken og noen spinnere er bra i starten. Etter hvert vil du selv finne ut hvilke du liker best. Butikken har sikkert peiling.

Hov er kjekt å ha, men du må jo drepe fisken selv om den ligger i hoven. Bit tenna sammen :!: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fobi mot å ta i sprellende fisk, så kommer du fort over dette.

Storfisk som er "kjørt" lenge er ofte behagelig slapp når den kommer opp. Ta et bestemt tak rundt fisken bak hodet og hold. Mindre fisk er ofte litt mer livlig, men desto enklere å kontrollere når du holder den i hånda.

Hvis du ikke har tenkt å spise fisken du får bør du praktisere "catch & release" - ihvertfall om du får frisk og (relativt) stor fisk, slik at du selv eller andre kan få gleden av et godt måltid ved en senere anledning. Vær forsiktig med håven og håndbruk om du har tenkt å sette ut fisken igjen, slik at du ikke skader fisken nevneverdig. Sliten storfisk bør "pumpes" ved gjenutsetting, før fisken frem og tilbake i vannet noen ganger for å fylle gjellene med nytt oksygenrikt vann.

Et hjelpemiddel for å fjerne kroken fra levende fisk, er en arterieklemme (selges som "fisketang" i sportsbutikker).

Allikevel vil jeg anbefale deg å ta opp fisk av en viss størrelse og nyte et herlig måltid - det finnes ingen mat som er så god som den du fanger selv!

For rask og skånsom avliving (både for fisk og fiskeren) finnes det en såkalt "priest", som er en liten kølle med hode av metall. Ett "kakk" i hode/nakke gjør som oftest susen.

"Villmarks-oppskrifter" på tilberedning av fisk finnes på internett og i mange bøker.

Et enkelt forslag er å ta med litt aluminiumsfolie, en purre og litt rømme i sekken. Rens fisken for alle løse innvoller, fjern evt hode og hale, fyll opp tomrommet med hakket/skivet purre og pakk inn i folie. En fisk i hver pakke.

La pakken hvile i bålglørne en stund, pakk opp, legg på litt rømme og nyt måltidet og friluftslivet. Annet tilbehør er ikke nødvendig...

God tur - skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Ta et bestemt tak rundt fisken bak hodet og hold. Mindre fisk er ofte litt mer livlig, men desto enklere å kontrollere når du holder den i hånda.
Pleier å ta storfisk i hjellene, med tommel og pekefinger. Dette funker, og har du først fått tak, så er den låst.

For rask og skånsom avliving (både for fisk og fiskeren) finnes det en såkalt "priest", som er en liten kølle med hode av metall. Ett "kakk" i hode/nakke gjør som oftest susen.
Er ikke så avansert at æ bruke præst, men bruker som oftest knivskaftet, bløgger fisken med kniv eller knekker nakken.

God tur - skitt fiske!
Takk det samme til alle!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel variant av fluefiske med haspelstang; kjøp en dupp - best til dette fisket er dupper av tre, gjerne i en mørk grønn farge, deretter tar du en flue - gjerne en standard krokstørrelse 12, og en all round våtflue som Zulu eller en stripeflue som Superpuppan, men dette med fluer kommer du inn i etterhvert - og knyt den på fortommen ca halvannen meter inn på sena. I enden på sena knyter du så duppen. Dette kaster du ut som om du kaster med sluk, bare med lengre line utafor toppringen (ettersom flua skal være ca 5 cm utafor toppringen når du utfører kastebevegelsen).

Når det hele er landet, sveiver du saaakte inn(husk flua skal imitere et innsekt i vann, og de oppfører seg vanligvis ikke som racerbåter) med stangtuppen helt ned mot vannoverflaten og pekende rett mot duppen (det er om å gjøre at lina er så rett som mulig mellom flue og stangtupp for at fisken skal kroke seg selv når den biter). Husk å still bremsen på snella så den ikke er for stram - fisken skal kunne trekke line av snella når den gjør kraftige utslag.

Ofte en svært effektiv fiskemetode - særlig når fisken står høyt i vannet - og du slipper å sette fast sluken i bånn i grunne og steinete elver og vann.

Etterhvert som du behersker kasteteknikken kan du gjerne fiske med to eller tre fluer - ulempen med dette er at det kan vase seg hvis du har en litt større fisk på som stuper kråke og gjør alsksens utslag. Du kan også kjøpe noen små dingser som heter fluesnappere, som bindes på sena, og tre fluene inn på dem - fordelen med det er at du kan bytte flue ved å ta av og sette ny flue i snapperen.

Dette er altså flueduppfiske med duppen ytterst - noen sverger til flueduppfiske med flue(ne) utafor duppen - det oppfatter jeg som vanskeligere, og den metoden jeg beskriver er like effektiv - og duppen skremmer ikke fisken, iallefall hvis det er en liten krusning på overflata. En avslappende og ofte effewktiv måte å fiske på.

Og ja - kjøp åpen og ikke lukket haspelsnelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fluesnappere er greit for å ha mulighet til å skifte flue så du slipper å knyte på for hver gang og "bruke opp" 1,5 til 2 meter av sena. Svakheten er hvis øyet på flua er så grovt at flua blir sittende "fast" i øyet på snapperen og blir stående nærmest fastmontert rett ut, og dermed ikke får noe liv i bevegelsen i vannet.

Jeg brukte iallefall metoden haspelstang/flue/dupp i mange år, opp til tre fluer på sena, og hadde mange fine opplevelser med det. Senere har jeg lært opp både barn og voksne til å fiske slik, og de begynner å få fisk med en gang de greier å slenge redskapen 10-15 meter ut på vatnet.

De siste ti åra har jeg imidlertid nesten bare fisket med fluestang, som jeg finner desidert morsomst.

Har også vært oterfisker en periode - effektivt mataukredskap, kanskje litt for effektivt i en del tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har prøvd snapper både på oter og på dupp, slik som du beskriver. Liker de ikke.

Og sena varer lenge allikevell.

Oterfiske = matauk? Ikke enig. Ofte fåre jeg like mye på oter som på stang.

Som oftest får jeg mest på oter, men det er ikke alltid det er forhold å fiske mod oter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man på tur med annet som hovedmål, men ønsker muligheten til fiske, vil jeg anbefale boks eller bøyle. Boksen kan man enkelt lage selv, ved å bruke en standard sylindrisk blikkboks på 0,8-1 liter. Fjern skarpe kanter ved å hamre kanten på den siden som er åpnet. Fest et trestykke med skruer diametralt i den åpnede enden til håndtak. Sveiv på en 100m spole med nylonsene og fest en kastevekt, en sluk, dupp eller lignende på 10-20 gram, i enden av snøret. Vips så har du et utmerket fiskeredskap for hånden :roll:

Bruk gjerne et flueoppheng en drøy halvmeter foran sluken/duppen; har landet mange pene ørret på den :)

Bøyle kan lages av en rundformet aluminiumsprofil, med et trehåndtak mellom endene. Sølvkroken hadde slike tilsalgs for mange år siden. Har ikke sett de i sportsbutikkene i senere år. Personlig foretrekker jeg bøyle fremfor boks. Den tar litt mindre plass, men boksen kan jo fylles med litt fiskeredskap.

Du trenger litt øvelse for å få til kasteteknikken. Kastet utføres naturligvis med den hånden som ikke holder boks eller bøyle. Når teknikken sitter, kaster man nesten lengre enn med stang og snelle, siden det ikke finnes bremsende stangringer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har laget kasteboks av 4" eller 5" plastrør som jeg har smidd til en pinne som håndtak og skrudd den fast inni i boksen.

Funker som fy, men kaster lengre med stanga mi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.