Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av fjellski


uteturen

Anbefalte innlegg

I år har jeg bytta ut mine gamle glittertind til åsnes ingstad (som jeg forøvrig er knallfornøyd med), men allerede nå etter en måneds bruk er stålkantene begynt å ruste. Hvordan unngår dere det? Pusse, sette inn med noe, eller hva er tipset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg plar rett og slett berre vaske dei med grønnsåpevatn før eg sett inn kantane med matolje. 

Ved sesongslutt ; vaske og sette inn med opplagsglider (gul). 

Ved litt overflaterust vil vanlig vask klut med me påfølgende olje ta det.

Ved meir rust brukar du eit profiljern og sliper (kjøpes på sport). Evt slipejern  om du har peiling, men tilrår ikkje det på nye ski  om du ikkje har gjort det før.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at skiene er tørre før du setter de der du pleier ha de. Hvis dette stedet er rått/fuktig konstant ruster kantene.

Jeg pleier også som nevnt her sette skiene inn med lagringsvoks, og har matolje på kantene ved sesongslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Overflaterust forsvinner med litt bruk. Ikke bry deg så mye om litt overflaterust er mitt tips, det plager mest psyken, ikke funksjonen til skien i merkbar grad.

Jeg har aldri gjort noe med stålkantene på skiene mine, og har aldri merket noe til "sløve" stålkanter. (Dvs. alpinskiene mine ble slipt etter omtrent 10 års hardt bruk). Jeg tror at det kun har noe merkbart å si om man går på is eller knallhard frossen snø, og jeg er i tvil om det har noe for seg å slipe stålkantene med mindre man vet at man skal gå på slikt føre på akkurat denne turen. Til vanlig fungerer jo ski uten stålkanter greit også, og superskarpheten til en nyslipt stålkant forsvinner relativt fort/lett.

Jeg pleier å legge fra meg skiene "singel" i en tørr bod, da ruster de ikke. Om de ligger sammen med såle mot såle blir det gjerne noen rustflekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker folkens! Er mest erfaren med smale fyrstikker og de gamle madshus glittertind skia mine (2002 modell) rusta ikke før etter 10 år, så blei litt bekymra. Skia legges inn med glider etter hver gangs bruk, akkurat som fyrstikkene, så tror og håper ingstad nå har fått et godt hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng
34 minutter siden, hafting skrev:

Men det er ingen grunn til å kaste bort penger på "ubrukelig opplagsglider" - mye bedre å bruke en glider som funker på de fleste føreforhold så er det bare å sikle skia når snøen kommer igjen.

Ja, hva er vitsen med noe annet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.