Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av sekk


Dyreng92

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og fruen har tenkt å begynne å gå på litt fisketurer på fjellet i området i sommer, men vi har lite erfaring med dette og dermed også lite utstyr, så da tenkte jeg å komme med noen nybegynner spørsmål her.
1. Hvor store sekker vil vi trenge? Jeg tenker at turene vil bli typiske helgeturer på 2-3 dager, der komfort vil være hovedfokus i starten, så vil gjerne ha med litt ekstra godt, men heller ikke bære oss ihjæl.   
2. Sekken vil bli brukt på turer om sommeren
3. Pris, der tenker jeg så billig som mulig, men fortsatt grei kvalitet(mulig å få grei sekk til rundt 1000kr?)

Om noen har tips til sekk eller andre tips til oss nybegynnere tas dette imot med åpne armer, takk på forhånd å ha en god påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til Påskeforummet! 

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålene dine, da det mangler en del vesentlig informasjon, bl.a. om dere skal gå fra hytte eller sekken også skal ha plass til sovepose og telt. Er man hyttebasert er behovet for plass mye mindre og dere klarer dere kanskje med en sekk på deling og et volum på <50 liter.  Da ville jeg kanskje gått for Bergans Helium eller Osprey Talon 44

Med telt og sovepose, og fokus på komfort blir saken litt annen. Hver Sovepose tar fort 20-25 liter alene, og klær, kokeutstyr osv kommer i tillegg. Som nybegynner ville jeg likevel gjort et forsøk på å holde totalvolumet nede, for mye plass på ryggen gir fort mulighet til å ha med alt for mye dilldall. Dette gir igjen en vekt som fort gjør at de første turene ikke inviterer til gjentagelse. 

Jeg ville kanskje gått for Bergans Glittertind 70 l, en sekk som kan tilpasses flere rygglengder og ikke er alt for avskrekkende i pris. Over til prisen. En sekk som skal være holdbar, både i stoff, men også i bæresystem, tror jeg ikke dere får til under 1000,- pr stk, dere må fort opp mellom 1500-2000,-. 

Det viktigste er dog å akseptere at en sekk er som en sko, den må prøves med vekt i, i butikken, for å se om den passer din rygg (fot). Det jeg liker passer ikke nødvendigvis for deg. Pass også på at sekken skal passe rygglengden, ikke personlengden. Mange butikkselgere gir store sekker til store mennesker, men meg selv som eksempel, jeg er 189 cm lang, men bruker medium rygglengde på sekk da jeg er lang i beina og kort i ryggen. 

Håper dere finner noe, og at dere kommer dere på tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supert svar. Vi tenkte å brukte telt som overnatting ja, så det må være plass til telt, soveposer og liggeunderlag.
Hvordan gjør man det med å teste sekk med vekt i butikk? 
Takk for gode tips til sekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dunpose og Helsport superlight 1-2 telt så jeg har god plass i en Helsport Trolltinden 55 liter, denne ligger på outlet siden til 995.- Det er en utgått modell som selges rimelig. Mange muligheter på denne for feste av utstyr. Lommen på fronter bruker jeg til regntøy, så det ligger klart. Ellers så burde Snota 55 holde godt til 2-3 dager, spørs litt hvor stor soveposen din er da.  Skulle du trenger mer plass burde Fjellheimen 65 holde i lange bane. Den koster 1.695.- Denne også på outlet siden. En test av denne finner du på http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/11/helsport-fjellheimen-65l.html . Dette er sekker som jeg har og er godt fornøyd med, både kvalitet og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har mye lett og lite volumiøst utstyr, ikke tenk på småsekker på 40-70 liter. Bare å gønne på med 100liter først som sist. Da har man god plass til den gamle soveposen, en sixpack, masse fiskeutstyr (til og med otern), klær og alt annet man trenger:)

 

har selv en del smått og lett utstyr, og kan fint pakke alt nedi 65liters-sekk, men da må jeg suge fram tetris-ferdighetene mine for å få pakket det ned... så nå blir det større sekk, og mindre knot. Så kan jeg heller bare stramme inn sekken hvis den ikke blir helt full.

blir enda forbanna av å tenke på da jeg stod i pissregn, vind og tåke, for å få alt stablet riktig nedi 65-litern min... aldri mere... så min osprey atmos 65 ag er blitt dagstur-sekk!:)

Finn en sekk som er føles bra på ryggen, kanskje med noen praktiske lommer til å sortere utstyret litt i. Jeg troooor jeg har funnet "min" sekk, i osprey xenith 105. Men er litt dyrere enn det du forespeiler. Og kanskje du ikke trenger så stor sekk... :)

 

god påske:)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Fredrik skrev:

Jeg har en dunpose og Helsport superlight 1-2 telt så jeg har god plass i en Helsport Trolltinden 55 liter, denne ligger på outlet siden til 995.- Det er en utgått modell som selges rimelig. Mange muligheter på denne for feste av utstyr. Lommen på fronter bruker jeg til regntøy, så det ligger klart. Ellers så burde Snota 55 holde godt til 2-3 dager, spørs litt hvor stor soveposen din er da.  Skulle du trenger mer plass burde Fjellheimen 65 holde i lange bane. Den koster 1.695.- Denne også på outlet siden. En test av denne finner du på http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/11/helsport-fjellheimen-65l.html . Dette er sekker som jeg har og er godt fornøyd med, både kvalitet og pris.

Jeg hadde aldri fått plass til telt, sovepose, mat, kokeutstyr og klær for tre dager i en så liten sekk, da jeg selv kun har "normalt" turutstyr og ingen doktorgrad i pakking. 75l er minimum og da har jeg liggeunderlag utenpå sekken. 

Så det blir litt voldsomt å anbefale en så liten sekk til noen som skal starte turlivet nå tror jeg. Selv om komforten er mye bedre med lett utstyr og liten sekk, så krever det mer av utstyret og kunnskap om utstyr. 

TS - prøv noen sekker i butikken. Ofte har de rissekker, vanndunker eller lignende for å få teste sekken med litt vekt. Full vekt blir det nok ikke men du får en indikasjon.  

Du kan fint sjekke bruktmarked for sekker også. Da kan du lettere prøve deg frem med forskjellige merker og modellere også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke noen Doktorgrad jeg heller, men det var en tråd her for ca ett år siden om lett pakking som jeg lærte mye av. Jeg bor like ved Krokskogen og for bare en overnatting så holder det for meg med en 45 liters sekk. Det var også en turraport her for en tid siden fra en som hadde gått i Femundsmarka i en uke med fiskestang og Helsport Snota 55. Jeg ble veldig inspirert av den tur rapporten, så samme sekk står foran meg nå på gulvet i stua delvis prøvepakka. Jeg leser mange av tur bloggene som mange har her på forumet. På Bjarnes tur blogg som jeg synes er en av de beste, tester han Helsport Fjellheimen 65 liter og skriver at denne sekken vil holde for en ukes tur og fiske. om sommeren for hans type friluftsliv. Det er ikke min mening å belære noen, jeg gjør vel som mange andre gjør. forteller om mitt friluftsliv og når flere gjør det så tror jeg de som søker informasjon kan finne noe som passer. Sånn har det sikkert fungert for flere enn meg.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken min blir omtrent like full på en 2 dagerstur som en 7 dagers. Eneste forskjellen er mat. Jeg hadde en 85L sekk. Den synes jeg ble litt liten. Jeg har dog med meg en svær jervenduk i tillegg til alt det andre. Uten den klarer du deg sikkert fint med en på 85-100L. Det er mange bra sekker i det segmentet, men 1000kr er et slankt budsjett for en ny sekk. Jeg anbefaler at du prøver litt sekker i butikken, og holder et øye med finn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Har nok ikke noen Doktorgrad jeg heller, men det var en tråd her for ca ett år siden om lett pakking som jeg lærte mye av. Jeg bor like ved Krokskogen og for bare en overnatting så holder det for meg med en 45 liters sekk. Det var også en turraport her for en tid siden fra en som hadde gått i Femundsmarka i en uke med fiskestang og Helsport Snota 55. Jeg ble veldig inspirert av den tur rapporten, så samme sekk står foran meg nå på gulvet i stua delvis prøvepakka. Jeg leser mange av tur bloggene som mange har her på forumet. På Bjarnes tur blogg som jeg synes er en av de beste, tester han Helsport Fjellheimen 65 liter og skriver at denne sekken vil holde for en ukes tur og fiske. om sommeren for hans type friluftsliv. Det er ikke min mening å belære noen, jeg gjør vel som mange andre gjør. forteller om mitt friluftsliv og når flere gjør det så tror jeg de som søker informasjon kan finne noe som passer. Sånn har det sikkert fungert for flere enn meg.  

Absolutt ingen ting galt med det. Men jeg tror slikt kommer med erfaring og kunnskap. Ta ett steg av gangen. Man kan lære enormt mye av andres erfaringer, men det er ens egne erfaringer man virkelig lærer av. Jeg tror det kan by på problemer med å starte rett på lettpakking med lavt budsjett og lite erfaring bare. Da er det faktisk enklere å starte med en litt større sekk og spisse utstyrslista etter hvert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 13.4.2017 at 6:45 PM, ViktorS said:

Jeg troooor jeg har funnet "min" sekk, i osprey xenith 105.

Hei, har du lyst å dele din erfaring med denne sekken? Jeg har vurdert 88 (og evt 105), men er litt skeptisk. Jeg har stor sans for Ospreysekkene, men opplever de lyger en del på literne. Jeg har en Aether 70 og elsker sekken i seg selv, men den oppleves som bare småtterier ift en gammel Nordheim 80 sekk jeg har, trass i at det skal bare skille 10 liter de imellom.

Det jeg frykter med 88-literen er at hovedrommet bare er rundt 45-50 liter, og at de "henter" resten på de andre literne på smårom rundtom på sekken slik at du i realiteten bare får en mengde med smårom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.4.2017 den 14.39, Pluvio skrev:

Helsport Sarek ACS 80L kan være en grei sekk til bruken du skisserer. Sekken veier 1,7 kg, og har festepunkter for telt og underlag om du velger å ha det på utsiden av sekken. Selges for tiden på XXL til 1299,-

Jeg har den Sarek-sekken som 70-liter, og har prøvd den på en enkel overnatting i marka med en 17-18 kg. Plassen var ok, sekken er rimelig, og har liten egenvekt. Men den har bærekomfort omtrent som en stor plastpose med remmer på. Den henger bak der og er ekstremt lite komfortabel sammenlignet med alt annet jeg har prøvd av sekker. Ikke god i det hele tatt. Anbefales kun som "shoppingsekk" i byen osv, eller dagsturer med minus 10 kg. Det er nå min erfaring. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.