Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette opp lavvo


Christinek

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en filefjell extreme lavvo med innertelt med fast bunn.

hvordan setter man opp denne med innerteltet?  Har bare satt opp lavvo uten innertelt før, men det er mer enn 10 år siden. 

 

Har kjøpt noen rimelige 3 sesongs soveposer på outnorth til barna. De blir 3 og 7 år.  Hvor varmt anbefaler dere det bør være ute før vi tar første turen? Hadde ikke råd til å kjøpe noen dyrere siden vi måtte kjøpe alt av utstyr:) så får vi se til høsten om vi kjøper varmere poser da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det ikke er noe problem å transportere den sammenkoblet så gjør jeg det med min (annet merke, men med helt innertelt med bunn). For det er litt plunder å koble de sammen, men på den modellen jeg har har jeg funnet ut at dette er enklest om de ikke er sammenkoblet: 

1. Legg innerteltet på bakken der du vil ha teltet. 

2. Spenn opp pluggfestetne på ytterteltet i en ring med evt strammere ikke strammet opp.

3. Tre inn teltstang og reis ytterteltet. Pass på alt teltstangen går inn gjennom toppen av innerteltet som ligger på bakken og treffer ca senter i dennes bunn. 

4. Mitt telt har sammenkoblingsklemmer både i topp, bunn og midt på i høyden. Jeg går en runde og kobler sammen de nederste, Så "kler jeg på meg innerteltet". Dvs at jeg står i midten av den og har det som "skjørt" mens jeg kobler sammen de midterste. De øverste kobler jeg sammen enkelt gjennom toppåpningen i innerteltet. 

 

De fleste lavvomodeller har noen videoer på youtube om du søker som vil vise hele prosessen. 

 

Jeg tar stort sett aldri min fra hverandre. Det gjør det enklere og raskere å pakke både opp og ned. 


Jeg henger den opp hjemme via en solid planke med øyekork i som jeg trer ut fra verandaen og heiser opp lavvoen i for tørk. Alternativt gjør jeg det samme inne i trappen opp til 2.etg dersom det er regn i flere dager når den skal tørkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips!:) 

skal ta første turen så snart vi er trygge på at barna ikke kommer til å fryse om natten. Bor på Sunnmøre, så ikke så veldig varmt ute enda på nattestid.

 

kan jeg bare henge den utfor verandaen eller trappen inne altså? Må den vrenges eller noe for å luftes? Den vil jo "henge sammen" så set ikke kommer luft i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den henger rett ned, men jeg rister tidvis litt i den. Og så bruker jeg rekkverket på verandaen nede osv til å henge barduner og pluggfester i slik at den strekkes ut en del. 

Min har borrelås i bunnen (som kan brukes til å lage åpning til ovn osv med). Denne åpner jeg også så det kommer luft opp i innerteltet samt at det gjør at alt av bøss osv ramler ut. Om været er fint kan jeg godt la den henge et par dager så jeg er sikker på den er tørr før jeg pakker ned. Følger for øvrig samme prosedyre med alt annet av telt og turutstyr som pakkes ned....


Var for øvrig på telttur i helgen hvor vi hadde -25 begge nettene så dere har det nok glovarmt i forhold ;-) 

Det er stort sett underlag og soveposer som styrer om man blir kald om natten, dette kan også testes ut ved å sove i hagen en ukedag der det er kort å rømme til varm seng om det skulle bli for kjølig. Hagen er generelt en flott plass å bli kjent med turutstyret ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagen er litt ødelagt etter vi måtte ha en lift der da vi malte huset. Skal ikke så langt unna og camper nært bilen siden vi har 3 barn på 1, 3 og 7 år. Så kommer ikke oss så langt unna bilen, så går vi litt fjellturer på dagtid. 

Yngsye har vognpose i dun. Har kjøpt denne til de 2 eldste

http://www.outnorth.no/urberg/kid-s-sleeping-bag#Blue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Christinek skrev:

Hagen er litt ødelagt etter vi måtte ha en lift der da vi malte huset. Skal ikke så langt unna og camper nært bilen siden vi har 3 barn på 1, 3 og 7 år. Så kommer ikke oss så langt unna bilen, så går vi litt fjellturer på dagtid. 

Yngsye har vognpose i dun. Har kjøpt denne til de 2 eldste

http://www.outnorth.no/urberg/kid-s-sleeping-bag#Blue

Dette skal gå greit no, med gode underlag. Ta med drikkeflasker som kan brukes som varmeflasker (av materiale som tolker varnevatn), typisk Bergans, Lifeventure eller Nalgene. Om du avogtil er på outleten i Langevåg sel dei slike flasker der til sterkt redusert pris på Bergans. Sleng han i posen før leggetid så slepp kids varme opp heile posen sjøl. Deilig fotvarmer gjennom natta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tessatroll skrev:

Dette skal gå greit no, med gode underlag. Ta med drikkeflasker som kan brukes som varmeflasker (av materiale som tolker varnevatn), typisk Bergans, Lifeventure eller Nalgene. Om du avogtil er på outleten i Langevåg sel dei slike flasker der til sterkt redusert pris på Bergans. Sleng han i posen før leggetid så slepp kids varme opp heile posen sjøl. Deilig fotvarmer gjennom natta. 

Takk for tips 😄 Skal sjekke ug

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.