Gå til innhold
  • Bli medlem

"billig" fjell telt


joggen

Anbefalte innlegg

Ønsker tips og anbefalinger til et billig fjell telt. Er en skilt mann med 4 unger i alderen 2-10 år, så økonomien er litt tett for tiden. Har lyst å ta med alle kidza ut på fjelltur, men har bare et lite Helsport 3 manns telt, som ikke har plass til alle. Men ikke vanskelig å finne telt som kunne passe, men enten så er de altfor dyr, og er de ikke for dyr veier de alt for mye. Nok fine telt på disse sportsbutikkene, men 4-6 manns telt er som regel dyre "ekspedisjons telt" som ligger på 10-20000 kr, og det er uaktuellt akkurat nå for tiden. Er endel lavoer og til salgs, men de er for tunge for meg å ta med, i og med at jeg må bære endel av opp pakningen til de minste kidza. Ser at mange av kjedene har og "billig" telt til 4-6 pers, men disse ligger ofte på rundt 15 kg, og det og blir for tungt og stort. Klart jeg kunne ha kjøpt med 1 telt til, og satt opp like ved, men synes ungene er litt for små til det ennå. Rart?, men 3 manns telt lette og med god kvalitet, fra de beste produsentene koster ofte 1-2 lapper, men med engang det er 4 manns, så 4-5 dobles prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt umiddelbare forslag er 2 telt. Det gjør det fleksibelt i fremtiden senere også. Kanskje utvide med et lett 2manns som man også kan bruke på egoturer?

Det kommer selvsagt an på ungene, men mine (som er rundt samme alder som dine eldste) hadde ikke hatt problemer med å telte ved siden av så lenge de har "hørekontakt" og får svar om de spør om noe. Dette kommer selvsagt an på hvor teltvant de er fra før, men det kan øves opp i trygge omgivelser hjemme på ganske kort tid om man kan sette op telt i hagen eller lignende...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt noe sånt: http://www.helsport.no/varanger-camp-4-6-outlet) og heller legge turene til lettere tilgjengelige plasser som ikke er så langt fra bilveg i den perioden hvor ungene er så små at de ikke bærer selv. Man trenger ikke så langt fra allfarvei for at turen blir et eventyr for unger og det er fullt mulig å kjøre til fjells mange steder i Norge.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har ett forslag, om du ønsker kuppeltet med god plass i innertelt og to fortelt, til en overkommelog pros.

Ett 4-mann telt med innertelt i hel duk og realistisk plass til 4 personer, ungene kan faktisk stå i midten: http://www.outnorth.no/marmot/vapor-4p (Magasinet hadde/har de veldig billig). Hvis de minste er små, får du plass til alle (det vurderer du utifra målene/tegningene).

Samme telt som Marmot Tungsten 4p, men med innertelt i duk (ikke mesh).

Men du trenger to telt om dere er 5, og du kan kanskje ta med Helsport teltet ditt i tillegg, eller supplere med ett annet mindre telt? Evt. 2 stk Marmot Vapor 3p?

IMG_0093.JPG.5f6ecc532a35cdf6a752306e06d608bb.JPG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar forslaget om to telt.

Aternativet er å gjere som me gjer på turar der me ikkje vil skilje nokon av borna frå oss; kjøpe eit som har stort nok fortelt til at nokon kan ligge i det. Me er då påunder 1 kg med telt per pers, men det er til gjengjeld eit svindyrt telt, på omlag 5,5 kg. Om du aksepterar eit par kg tyngre, kan du kanskje kome langt med eit slik:

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94233406

Eller kanskje kan du sjå på den minste Bergans wiglo? Der vil eg tru du kan få inn 4 born og 1 vaksen.

Eg veit elles ikkje kva du tenkjer på som billig, og alt er jo relativt....men eg synes at det kan sjå ut som Helsport Lofoten Trek camp 5 er eit ok telt, med spiseleg vekt til ok pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiglo 4lt er vel "verdens største" firemannstelt. Grei plass til fire voksne, og tre fortelt til bagasje.  Ikke billig, men ikke veldig dyrt (ofte rundt 5000 på Xxl). Ikke lett, men heller ikke veldig tungt 6 kg). Ikke noe ekstremtelt, men likevel relativt vindstabilt. Jeg mener Bergans har laget et veldig godt kompromisstelt. 

I motsentning til lavo leveres det komplett med innertelt med bunn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har et tremannstelt, stemmer jeg også for at du kjøper et tomannstelt til. Det er nok kjekt med et telt med plass til alle, men når barna blir større er det godt for dem og dere, med privatliv og å kunne komme seg unna foreldre og søsken litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, April 13, 2017 den 14.42, Eksilbergenseren skrev:

Wiglo 4lt er vel "verdens største" firemannstelt. Grei plass til fire voksne, og tre fortelt til bagasje.  Ikke billig, men ikke veldig dyrt (ofte rundt 5000 på Xxl). Ikke lett, men heller ikke veldig tungt 6 kg). Ikke noe ekstremtelt, men likevel relativt vindstabilt. Jeg mener Bergans har laget et veldig godt kompromisstelt. 

I motsentning til lavo leveres det komplett med innertelt med bunn. 

 

Har selv wiglo å brukt det på campingplass i bø som skog og fjell. God plass og gode luftemuligheter:) med tanke på at barn er det også greit å ha de i nærheten når man sjekker til dem om natten i tilfelle de fryser etc.

Dette teltet er også utrolig morro å eksperimentere litt med. Har en billig gapahuk til 400 kr som jeg satte opp inne ytterteltet (tok vekk innerteltet) ergo hadde jeg verdens største fortelt som du kan kokkelere å ha system og what not.

Har også anskaffet meg myggtelt(med bunnduk)fra helsport som er selvstående men muligheter for å henge opp i løkkene. Så blir morro å se det er nok festepunkter eller om jeg må modufisere myggteltet, men ideen er at da kutter jeg snaue 2 kg på wiglo som gjør det til et utrolig flott vår sommer høst telt for selv en mann og kan bæres med om man ikke er for pirkete på vekt av teltet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mahoh skrev:

 

Har også anskaffet meg myggtelt(med bunnduk)fra helsport som er selvstående men muligheter for å henge opp i løkkene. Så blir morro å se det er nok festepunkter eller om jeg må modufisere myggteltet, men ideen er at da kutter jeg snaue 2 kg på wiglo som gjør det til et utrolig flott vår sommer høst telt for selv en mann og kan bæres med om man ikke er for pirkete på vekt av teltet;)

For en kjempegod ide! Lurer på om jeg skal låne den. Vi er to som bruker Wiglo og vekten kan være i drøyeste laget av og til. Men du verden hvor vi setter pris på all plassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.