Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose - Reg eller XL?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Broren min skal kjøpe ny sovepose - Rab eller Mountain Equipment. Han er 182cm lang. 

  • Standarder opptil 185cm
  • XL opptil 195-200cm

Er litt usikker på om standard blir for kort. Magefølelsen sier XL, men vet ikke. Man skal ikke krype langt med i posen før føttene butter i bunn. Noen i samme høyde som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 184 lang og har 200cm vintersovepose og opplever den som passe. Ville ikke hatt noe kortere i hvert fall. Da har jeg litt å gå på i forhold til å plassere meg i forhold til innstramming i hode/hals osv. 

Som 3-sesongs har jeg også en som er lengre enn 185.

Som sommerpose er jeg litt usikker, men her snurper jeg stort sett aldri i toppen uansett så det spiller mindre rolle. 


Så jeg konkluderer med at det er viktigere at den er lang nok så lenge det ikke er ren sommerpose. Og ta tenker jeg på vanlig sommerpose, ikke Finnmarkssommersovepose (som dere sørpå kaller 3-sesongspose ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takker!

Det er en 3-sesongspose han skal ha, dvs. Finnmarkssommersovepose :) 

Importøren av Mountain Equipment har tidligere skrevet at standard lengde er opptil 180cm - ikke 185cm som produsenten skriver. XL er stort sett kun 10-15 lenger enn Reg.

sleeping-bag-size-guide.png

Firelite

  Regular XL
Length Inside (a) 190cm 205cm
Max Width Inside (b)   75cm     75cm
Inside Foot Width (c)   52cm   50cm
Max User Height 185cm 200cm
     
Total Bag Weight 770g 795g
Total Fill Weight 469g 493g
Packed HxWxD 25x21x17cm  26x22x17cm
Endret av Turlyst
Lagt inn skisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Er det ikke mulighet for å prøveligge de i en butikk nær deg? Det vil gi bra svar.....

 

Kan høre med Hekta På Tur og Fjellsport. Sportsnett - Stian Sport i Oslo har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 minutter siden, JanRH skrev:

Takker!

Det er en 3-sesongspose han skal ha, dvs. Finnmarkssommersovepose :) 

Importøren av Mountain Equipment har tidligere skrevet at standard lengde er opptil 180cm - ikke 185cm som produsenten skriver. XL er stort sett kun 10-15 lenger enn Reg.

sleeping-bag-size-guide.png

Firelite

  Regular XL
Length Inside (a) 190cm 205cm
Max Width Inside (b)   75cm     75cm
Inside Foot Width (c)   52cm   50cm
Max User Height 185cm 200cm
     
Total Bag Weight 770g 795g
Total Fill Weight 469g 493g
Packed HxWxD 25x21x17cm  26x22x17cm

Dette har eg også fått vite av forhandler, at liggelengda ikkje er korrekt, ses på Mountain equipment. 

Eg hadde tidlegare ein ME titan 650. Eg er 167 cm, og bestilte av ovanfornemnde årsak ikkj "dame"lengd/modell frå ME, men STD. Denne var ideelt sett nokre få cm for lang til meg, men modellen under hadde blitt altfor kort. 

Utfrå det vil eg tru at brorsan burde kjøpe long/xl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det lureste er å teste posene. Har selv 2 Mountain equipment poser. 1 Everest i regular og 1 Xero 550 i XL. Begge posene føler jeg passer perfekt i lengden, selv om Xero posen i teorien skulle vært for lang og Everest posen akkurat.

Veldig fornøyd med begge posene, men gir litt minus for at de ikke har en liten lomme innvendig til småstæsj.

Jeg er forøverig 184 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en RAB pose i regular, er 183 og hadde gått for XL hadde jeg kunne valgt igjen. Tærne når i enden når jeg ligger og jeg presser sammen isolasjonen, men har ikke blitt kald ennå selv om det er det jeg frykter i marginale situasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 183 og har en ME starlight i std lengde her hjemme. Den opplever jeg som akkurat, og den kunne godt vært lengre.

Hvis man skal holde varmen i så mye som en ekstra sokk nederst i posen ville jeg valgt XL. Hvis man teller gram og ikke har bruk for ekstra plass

kan std funke. Men for de fleste av oss vil nok XL være ett bedre valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Endurance eller Quantum ytterstoff dersom det blir Rab?

Bruk er telt vår, sommer og høst. Regner med at Pertex Quantum er godt nok.

https://www.montane.co.uk/pertex-endurance-i147

Fant denne https://backpackinglight.com/forums/topic/31179/

Sitat

Years ago I used both the Quantum and the Endurance versions of the Marmot Helium bags and found that over a few days time the Endurance bag would lose a bit of loft during 3 season use in the Northeast. This was a concern due to the constant high humidity as the bag could not really dry out completely in the sun. I have and still use the Quantum version.

I think the other poster is correct that Endurance is a PU coating added to the fabric. Here is a conversation myself and others had with Feathered Friends about it ages ago… they seem to have since begun to use Endurance again.

http://cascadeclimbers.com/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/765103

"Feathered Friends used Pertex Endurance for a number of years on our products, but the last time we had an Endurance garment in the store was 2004. We still have some of the fabric, and use it for bags in our rental fleet.

One of the advantages of Endurance (and especially the newer variant, Quantum Endurance) is light weight. I don't have exact specs on hand, but I estimate the weight of EQ to be a hair over 1 oz/yd. We have a couple new prototypes made up from EQ in the shop, and they are ridiculously light. Endurance does have pretty good water resistant properties, but we stopped using it for a variety of reasons. Chief among these are breathability and durability. Unlike ePTFE membranes (like eVent), Endurance is a polyurethane coating. This gives it less breathability than eVent. We haven't done any scientific testing on it, but our staff who have used both fabrics report that Endurance doesn't breathe as well as eVent. Then again, no laminated/coated WPB fabric does."

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.