Gå til innhold
  • Bli medlem

Snelle til beastmaster og speedmaster


Loken89

Anbefalte innlegg

Hei.. friluftinteressen fant jeg i 2016, så ble en del innkjøp av utstyr da, men nytt fiskeutstyr står for tur i år. Sliter litt med å få fiskestenger til å harmonere med snella.. Lest mye, men en jungel å velge mellom, å vanskelig å lære og forstå alt.. så håper noen har noen tips til sneller.. har en  Beastmaster CX STC 270/300ML 7-21g og en SpeedMaster BX Spin 240ML 8'/7-21g
3-delt.. på sikt trenger jeg 2 sneller da det hender frøkna er med på tur.. noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shimano "insert random name here" 2500:) 

bruker selv en penn conflict 2500 på min beastmaster. Brukte den på speedmastern også, men solgte speeden... likte beastmastern bedre :) men skulle jeg kjøpt snelle i dag, hadde det blitt en shimano, kanskje den nye sahara som tok over for exage:)

Endret av ViktorS
Legge til litt tekst:)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

2500 er fint str til 7-21
1000 str til lettere stenger (føler jeg) 263a.png

Bruker 2500 på 9fots beastmaster 3-14 gram. Balanserer stanga fint. 1000-snella not so much... sikkert bare en (u)vanesak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her. Har akkurat lik Beastmaster som deg, og den passer perfekt med en Shimano-snelle i str. 2500. 

Kan anbefale Shimano Nasci (den nye Aernos) hvis du er glad i å fiske, evt. den litt billigere Sahara (den nye Exage). Mange av snellene har fått nye navn i år, og jevnt over så mener jeg at det er verdt å kjøpe den nye varianten selv om den gamle er noen hundrelapper billigere. Synes finishen på årets modeller har en helt annen standard enn foregående år, samt at man selvsagt har oppgradert mye greier vi dødelige ikke skjønner så mye av. 

Sjekk prisjakt.no før du handler, det er STOR forskjell i prisene på forskjellige butikker. Nettbutikker som Skittfiske, Villmarksbutikken, Gero, Baardsen etc. har ofte permanente nedsatte priser kontra de andre sportskjedene. Jeg er glad i å sjekke priser, og Skittfiske.no kommer nesten alltid ut som det billigste alternativet på sneller (og ofte stenger).

Det er også noen snellemodeller som leveres med bakbrems i stedet for forbrems. Kort fortalt så er bakbrems gammel teknologi - det fungerer helt fint, men kjøp den nyeste/beste teknologien om du først skal kjøpe nytt. Fordelen med frontbrems er at bremseskivene er større, og at snellen blir mer kompakt. 

Merk: Da jeg kjøpte Exage og Aernos i fjor fulgte det med en ekstra spole, slik at jeg kan veksle mellom forskjellige typer / dimensjoner sene. Det gjorde det IKKE da jeg kjøpte Nasci i år. Men Nasci-snellen min har til gjengjeld en helt annen kvalitetsfølelse enn de to andre, selv om det også er fantastiske sneller. 

Endret av øyvindl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er betegnelser for (spole)størrelse, målt i senekapasitet - mengde og tykkelse. Tror ikke de står for et eksakt nummer - bare at 2500 er større enn 1000, 3000 større enn 2500 etc. 

En større snelle har altså plass til mer sene av samme senetykkelse - eller lik mengde av en tykkere sene. 

Det er veldig glidende overganger her, spesielt etter at de sterke multifilamentsene kom, og alt er smak og behag, men i mitt hode er det slik:

1000 - til bruk med stenger klassifisert som ultralight (UL), og andre lettere ørretstenger. 

2500 - All round-bruk til ørret, sjøørret, etc. Stort sett alltid et godt valg. 

4000-5000 - Tyngre slukfiske, enten i sjøen eller etter gjedde. Bruker også disse størrelsene til haspelfiske fra båt - typisk feriefiske fra båt. 

Så er det sikkert andre som har andre preferanser. Går du opp i størrelse blir også snellen større og tyngre, noe som kan gjøre den litt "ubalansert" mot stangen - men hvor den grensen går kommer vel an på hvem som holder stangen. Men feelingen blir som regel bedre om stangens og snellens vekt harmonerer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.