Gå til innhold
  • Bli medlem

DAB-radio i fjellet


Revseggi

Anbefalte innlegg

På 2017-6-29 den 9.40, kortbanebjørn skrev:

Flott! Tusen takk 1f44f.png Oppladbar er nok tingen da jeg vanligvis har med powerbank. Og med 20% rabatt gjennom DnB MasterCard t.o.m. 1 juli så blir prisen enda hyggeligere 1f60e.png

Jeg slo til på det tilbudet. Jeg vil ikke ha radio for å få værinformasjon da. Værmelding er sjeldent med for områdene jeg telter i, og jeg vil tro det er vanskelig å få festet pluggene på haltenbanken uten å få vann i teltet.
Det er mest for å bare ha litt lyd rundt seg når man putler med de daglige gjøremålene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Nettopp kommet hjem fra et besøk på min søsters hytte. Den ligger ikke oppe på fjellet, men i dalen like under høye fjell og bratte stup. En halvtime med bratt oppstigning så er du over tregrensa og du har høyfjellsterreng så langt øyet rekker.

Men det var ikke det som var poenget. Det som var turens morsomste oppdagelse var at de hadde skaffet seg DAB+ radio og den virket helt perfekt helt til det begynte å mørkne og lyset i hytta ble slått på. Lyskilden var led lamper på veggene som fikk strøm fra batterier som igjen ble ladet av solcellepanel på utsiden av hytta. Altså helt normal hyttebelysning, men med den lille forskjellen at når lyset ble slått på så kuttet DAB radioen ut. Den virket et par plasser nede ved gulvet hvis noen bar den forsiktig rundt og lette etter akkurat det rette stedet.

Er det noen som kan DAB+ som kan forklare dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, REs skrev:

Nettopp kommet hjem fra et besøk på min søsters hytte. Den ligger ikke oppe på fjellet, men i dalen like under høye fjell og bratte stup. En halvtime med bratt oppstigning så er du over tregrensa og du har høyfjellsterreng så langt øyet rekker.

Men det var ikke det som var poenget. Det som var turens morsomste oppdagelse var at de hadde skaffet seg DAB+ radio og den virket helt perfekt helt til det begynte å mørkne og lyset i hytta ble slått på. Lyskilden var led lamper på veggene som fikk strøm fra batterier som igjen ble ladet av solcellepanel på utsiden av hytta. Altså helt normal hyttebelysning, men med den lille forskjellen at når lyset ble slått på så kuttet DAB radioen ut. Den virket et par plasser nede ved gulvet hvis noen bar den forsiktig rundt og lette etter akkurat det rette stedet.

Er det noen som kan DAB+ som kan forklare dette?

Det du opplever her er mest sansynelig støy fra det elektriske anlegget .   Hvis dette skjer når du skrur på lysene aller andre elektroniske ting. så har du funnet problemet. 

Som radio amatør så opplever jeg veldig ofte at billige led lamper,pærer,lister osv. generer utrolig mye støy.  Finnes et hav av produkter som støyer, som sagt gjerne billig produkter hvor elektronikken er dårlig. 

Det du gjør. la radioen stå på med alt av strøm slått av. Regner med at solcellepanelet og batteriene står konstant på. 
så begynner du fra en kant og slår på en og en ting helt til dab radioen slutter og virke. Når den ikke virker har du funnet støy kilden din. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, REs skrev:

Nettopp kommet hjem fra et besøk på min søsters hytte. Den ligger ikke oppe på fjellet, men i dalen like under høye fjell og bratte stup. En halvtime med bratt oppstigning så er du over tregrensa og du har høyfjellsterreng så langt øyet rekker.

Men det var ikke det som var poenget. Det som var turens morsomste oppdagelse var at de hadde skaffet seg DAB+ radio og den virket helt perfekt helt til det begynte å mørkne og lyset i hytta ble slått på. Lyskilden var led lamper på veggene som fikk strøm fra batterier som igjen ble ladet av solcellepanel på utsiden av hytta. Altså helt normal hyttebelysning, men med den lille forskjellen at når lyset ble slått på så kuttet DAB radioen ut. Den virket et par plasser nede ved gulvet hvis noen bar den forsiktig rundt og lette etter akkurat det rette stedet.

Er det noen som kan DAB+ som kan forklare dette?

Ja, dette er dessverre ikke uvanlig. Har ikke problemer med de vi har på vår hytte med 12v anlegg, men vet andre har opplevd problemer. 

Mer info her: http://www.telegraph.co.uk/technology/advice/11312589/Problems-with-LED-bulbs-and-DAB-radio.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.