Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på buss - erfaringar?


Revseggi

Anbefalte innlegg

Hei. 

Planlegg nokre Hardangervidda-turar til sommaren der det ville vore praktisk for meg og hunden å bruke buss. Les litt rundt på nettet at fleire busselskap ikkje tek imot hund p.g.a. allergiplager hjå andre passasjerar. Dette gjeld visstnok også NOR-WAY Bussekspress som ville vore aktuelt for oss. Nokon her inne som har erfaringar med hund på buss?

Mvh Erlend  

Endret av Revseggi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Hadde hund med på norway buss for en del år tilbake - før de innførte forbud! den gang var dette ikke et allergi problem.

Det er litt ufattelig for meg at buss, som betjener lokale ruter har totalt hundeforbud. Hva med alle de lokale gamlingene som ikke har bil, men elghund på bygda??

Du må spørre buss selskapet nøye. På de lokale busser rundt Oslo er det OK å ha hund med, så der er allergiproblemet altså ikke eksisterende. Noen innvandrersjaufører forsøker dog å stoppe deg.

Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg har lese så blir det brukt ulike praksisar. Nokre selskap tillet liten hund på fanget, nokre tillet hund i bur oppbevart med bagasjen. Andre selskap tillet hund dersom ingen av dei andre passasjerane svarar ja på om dei har allergi eller ikkje. Einig med deg, Elgen, at dette må vere eit problem der folk er avhengig av kollektivtransport. Har tenkt at slike forbod kanskje vert handheva litt ulikt frå sjåfør til sjåfør, men eg veit ikkje. Høyrer om folk som har følgt bussrute med byte, der den første sjåføren tok dei med, før den andre nekta slik at dei vart ståande in the middle of nowhere. Sånt er jo hålaust.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt av en suppe.  For noen når siden tok jeg Nor-way til Seljord for så å ta drosje til Grimaren.  Derfra gikk jeg over Lifjell og ringte på ny etter drosje til Bø - og tok Nor- Way hjem.  Og det samme gjorde jeg flere år etter.  Inntil jeg en dag ringte Nor-way om rutetider og der fikk jeg jeg klar beskjed:  Nix mer hund.  Allergi!  Beskjedent prøvde jeg meg "at parfyme var verre enn hundehår".  "Nei"!!..

"Ja, men hvis en mann kommer på bussen og jakka hans er full av hundehår, får han komme med?"  "Ja",  flere dumme spørsmål?"  Vel hun sa ikke akkurat det siste, men det var det hun mente.

-----------

Et par år gikk, samme svar

-

Ett nytt år gikk, da var det en liten oppmykning.  Det var det opp til sjåføren?  Jo, det høres greit ut, men hørte jeg meg selv si, men om får sitte på ti Bø. og sjåføren på returen sier nei?  "Skuldertrekning .

Og akkurat dette er praksisen bekreftet en sjåfør jeg snakket med her foreden

------------------------------

Når så @Revseggi tar opp ballen på nytt ringte jeg like godt Nor-Wayog og skulle tro det var samme dama som svarte.  For nå kunne hun triumferende slynge ut:  "Hunder får ikke bli med, etter vedtak fra Samferdeslsdepartementet"!1 Godt å kunne dekke seg bak noe.  Likevel slo jeg opp på nettbuss og der stod det: 

 

Sykkel og hund

Sykkel og hund taes med dersom det er plass. Hunder skal ikke plasseres i passasjersetet, men på gulvet og/eller der sjåføren utpeker.

----------------------------

Noe bedre, men ikke bra nok.  Også her kan det stå på en lite samarbeidsvillig sjåfør

####################################################################################################################################################################

Hva gjør vi nå?

Etter min mening - INGENTING.  og med det mener jeg INGENTING som privatpersoner.  "Lille meg" har ingen gjennomslagskraft.😠

Derfor ønsker jeg å løfte dette adskillige hakk oppover og la de store organisasjonen bruke sin tyngde og kontaktnett

Foreslår derfor at

Ledelsen i Fjellforum tar kontakt med for eksempel:

Norges Jeger og Fiskeforbund og diverse naturvernorganisasjoner.  Kanskje også DNT kunne være interessert.  Disse representerer 100 tusener.

For her mener jeg at vi kan bruke miljøvern for alt det er verd.

Ved å nekte oss å bruke buss tvinges vi til å bruke egne og forurensende biler for å komme dit vi skal. 

Eks;  Jeg tok i sin tid Nor-Way til Tønsberg - Mæl.  Der entret jeg bussen Rjukan - Mår.  Retur en uke senere

Forslag er herved sendt og om vi som er medlemmer her på FF kan vel la vårt engasjement komme til uttrykk her.

 

UGH!  Jeg har talt!

 

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vèl talt, @Tom42 ! Ugh! Heilt einig i at dette bør løftast opp på eit høgare nivå, om ikkje anna for å få ein skikkeleg gjennomgang av praksisen slik den er i dag. Elles, så vurdere eg no highjacking! 

Endret av Revseggi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det noen skriver over her at det kommer an på sjåføren.. Har tatt mye Nettbuss og tidligere NOR-WAY mellom Trondheim og Ålesund. Enkelte sier kontant nei, andre sier det er greit med mindre andre passasjerer protesterer. Så det å gjøre seg helt avhengig av buss i en sånn situasjon vil jeg ikke anbefale. Da kan du fort bli stående igjen mange timer eller dager, før du treffer på en sjåfør som gir deg lov..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No fann eg regleverket som Samferdsle har pønska ut. Ser ut til at dama til @Tom42 på NOR-WAY talar med to tunger:

"§ 11 Levende dyr

Transportøren har ikke plikt til å ta med levende dyr. Vognbetjeningen avgjør i hvilken utstrekning dyr kan tas med i rutebilen. Hunder skal holdes i bånd under transporten og plasseres slik at de ikke sjenerer andre reisende. Dyr som er aggressive eller sjenerer de reisende på annen måte, kan settes av under transporten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Revseggi skrev:

No fann eg regleverket som Samferdsle har pønska ut. Ser ut til at dama til @Tom42 på NOR-WAY talar med to tunger:

"§ 11 Levende dyr

Transportøren har ikke plikt til å ta med levende dyr. Vognbetjeningen avgjør i hvilken utstrekning dyr kan tas med i rutebilen.

 

Problemet er der like fullt.  Om hunden skal få bli med avhenger av sjåføren

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon.

Etter en uke på kurs i Valdres, reiset jeg en gang, sammen med to andre personer, fra Gardermoen til Stavanger med fly. Den ene av oss var politi og hadde med seg sin politihund, en svart labrador. Ved innsjekken var det to andre hunder som også skulle med flyet, hunder av den typen som kan sitte i lommen eller i en håndveske. Da vi kom inn i avgangshallen var de to små hundene trykt plassert i hvert sitt bur som skulle plasseres i lasterommet sammen med bagasjen, mens den svarte labradoren lå pent på gulvet og ventet på å få gå ombord i flyet. Dette vakte en del oppmerksomhet fra de som måtte sette sine hunder i bur, men eieren av labradoren svarte bare at hunden hans ikke likte å sitte i bur. Sannheten var at politimannen som reiste sivilt, hadde med seg sin tjenestehund som skulle bli vandt med å reise i flykabinen på grunn av den type tjeneste denne hunden var trent for. Han hadde uniform til hunden, men brukte ikke denne på grunn av all oppmerksomheten dette vakte blant barn og andre reisende.

I døra på flyet stod en flyvertinne som kommenterte hunden, men da hun fikk vite at det var en tjenestehund og at den var vandt med fly, så var alt i orden. Hunden lå på gulvet under setet hele turen til Stavanger, og ingen av passasjerene kommenterte dette.

Hvis årsaken til at offentlig transport ikke tar med hunder er faren for allergi, så burde vel dette også gjelde tjenestehunder. En allergiker merker vel ikke forskjell. 

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger syntes jeg hundeiere ofte viser lite forståelse for de som ikke eier hund. Altså allergi er jo en ting, en annen ting er at det finnes mange som faktisk er ganske redde for hunder generelt. Det finnes også mange forskjellige hundeiere og hunder. Noen hunder er rolige og godt dressert mens andre hunder kan være både bråkete agressive og påtrengende. Kombinasjonen av alle disse parameterne gjør det vanskelig for buss selskaper og andre virksomheter å bedømme de enkelte tilfeller. Personlig syntes jeg det er greit at det derfor er et generelt forbud. Jeg er selv glad i hunder men kjenner mange som er utrygge og har hatt dårlige opplevelser. 

Vet at dette kan være et ømt tema for mange men viktig at alle prøver å ha litt forståelse for hverandre :) 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Noen ganger syntes jeg hundeiere ofte viser lite forståelse for de som ikke eier hund. Altså allergi er jo en ting, en annen ting er at det finnes mange som faktisk er ganske redde for hunder generelt. Det finnes også mange forskjellige hundeiere og hunder. Noen hunder er rolige og godt dressert mens andre hunder kan være både bråkete agressive og påtrengende. Kombinasjonen av alle disse parameterne gjør det vanskelig for buss selskaper og andre virksomheter å bedømme de enkelte tilfeller. Personlig syntes jeg det er greit at det derfor er et generelt forbud. Jeg er selv glad i hunder men kjenner mange som er utrygge og har hatt dårlige opplevelser. 

Vet at dette kan være et ømt tema for mange men viktig at alle prøver å ha litt forståelse for hverandre :) 

 

.  Enig med deg.  Selv om mitt valgspråk, hvert fall ofte er:  "Jo mer jeg ser til menneskene, jo mer elsker jeg min hund"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

 

Vet at dette kan være et ømt tema for mange men viktig at alle prøver å ha litt forståelse for hverandre :) 

Hverandre ja ;) Hvorfor er det ensbetydende med at det er greit å nekte hunden?

Hundeeiere vil også ha forståelse for at det kan være praktisk å kunne ta buss. Spesielt i disse "enormt dyrt å kjøre bil-tider" Og forståelse for at det er vanskelig og forholde seg til sjåførers skjønn. Tror ikke det er mange andre "grupper" som må vike mer, eller er vant til å måtte vise forståelse i samfunnet, enn hundeeiere. Å vise til de "råtne eggene" er direkte urettferdig.  (Hver 5 husstand i Norge har hund - Det er mange hunder!) 

Normal oppførsel av mennesker OG hund må selvfølgelig påkreves, som overalt, alltid. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at en hundeeiere med en utagerende og voldsom hund, skulle ønske å ta med den på en trang buss. Man driter jo seg selv ut og skaper absolutt ikke noe god situasjon for hunden sin.

Det er nettopp ved å nekte hunden mer og mer plass i samfunnet, folk blir mer og mer redde. Samtidig så økes automatisk kravene til den enkelte hundeeier, siden det er mere komplisert og få stimulert hunden sin. Man får mindre og mindre "gratis" miljøtrening til bikkja, i dagligdagse ting.  Noe som igjen (dessverre) fører til flere uoppdragne (understimulerte) hunder. 

Jeg mener IKKE at hundeeiere ikke må ansvarliggjøres, for å stimulere hunden sin nok, uansett hvor vanskelig det skulle være. Men hundefolket er en stor gruppe mennesker, og gjennomsnittet blant dem er vel som ellers i samfunnet. Sånn middels ;) Og jo mindre tilrettelegging, jo dårligere bærer det avgårde..   

 

 

Endret av TSF
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev egentlig et krast innlegg mot hunder, men jeg gidder ikke lage en diskusjon rundt det. Har man valgt å eie hund så er det du som må tilpasse deg, ikke samfunnet som må tilpasse seg deg. Det er helt frivillig å eie hund. (Jeg tar et forbehold for tjenestehunder, og jeg vil bemerke at jeg har et godt forhold til hunder selv.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg skrev egentlig et krast innlegg mot hunder, men jeg gidder ikke lage en diskusjon rundt det. Har man valgt å eie hund så er det du som må tilpasse deg, ikke samfunnet som må tilpasse seg deg. Det er helt frivillig å eie hund. (Jeg tar et forbehold for tjenestehunder, og jeg vil bemerke at jeg har et godt forhold til hunder selv.)

Jeg kunne veldig godt tenke meg å ha en hund som kunne følge meg på tur i fjellet, både sommer og vinter, men ut fra min familiesituasjon så har vi prioritert andre ting. En hund blir nesten som å skaffe seg en ekstra unge, bortsett fra at en unge kan man ta med seg nesten hvor som helst, det går ikke med en hund. Det er lett å ergre seg over at folk drar med seg hunder på steder hvor de ikke passer inn eller er til sjenanse for andre, men det gjelder også mødre med barnevogn. Barnevogner kan også være et irritasjonsmoment mange steder, men hvem tør å kommentere det?

Enten det er hunder eller andre ting så gjelder de samme reglene. Man må ta hensyn til hverandre og den som har valgt en situasjon som kan være en ulempe for andre er naturlig den som må ta mest hensyn. Jeg sykler en del langs veier hvor det er mange folk som går tur, og da må syklisten vise hensyn. Her går det også mange som har hund og det samme gjelder selvfølgelig for dem. 

Min mor var redd for hunder, og hvis hun var ute på tur og møtte en løs stor hund, uansett hundens oppførsel, så var den dagen ødelagt for henne. Mange hundeeiere forstår ikke dette, hunden deres er jo så snill. Men når vi snakker om andre ting folk kan være redde for, f.eks. ulv, så forstår plutselig også hundeeiere at det kan være ubehagelig å bli skremt.

Det skader ikke med litt god gammel folkeskikk, uansett hva det gjelder. 

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er over 500.000(!) hunder i Norge. Jeg mener at samfunnet totalt sett er best tjent med at man tilrettelegger og viser hensyn overfor HVERANDRE. 

En sosial aksept på at hundefolk skal nektes alt. Vel - Det er hysteri og ihvertfall ikke fornuft. 

- Helårs båndtvang er ikke tilrettelegging. Og noe som gir færre "drittbikkjer" -Tvert imot! 

- At man ikke får med seg bikkja på bussen, ut til hundeparken. Er heller ikke god tilrettelegging. 

- Osv... 

Mens folk flest er vant til at samfunnet tilrettelegger for aktiviteten/hobbyen dem liker. Fordi samfunnet ser at hvis folk driver med aktivitet er det bra! (Folk holder seg friskere osv..) Så er det totalt motsatt for hundeeierne. Vi nektes flere og flere arenaer og områder. Nye forbud dukker opp og tilrettelegging fjernes. Og alt går alltid på bekosting av hva som er til beste for hunden. 

God påske videre! Nå skal jeg på skitur med hundene mine :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TSF skrev:

 

Det er over 500.000(!) hunder i Norge. Jeg mener at samfunnet totalt sett er best tjent med at man tilrettelegger og viser hensyn overfor HVERANDRE. 

En sosial aksept på at hundefolk skal nektes alt. Vel - Det er hysteri og ihvertfall ikke fornuft. 

- Helårs båndtvang er ikke tilrettelegging. Og noe som gir færre "drittbikkjer" -Tvert imot! 

- At man ikke får med seg bikkja på bussen, ut til hundeparken. Er heller ikke god tilrettelegging. 

- Osv... 

Mens folk flest er vant til at samfunnet tilrettelegger for aktiviteten/hobbyen dem liker. Fordi samfunnet ser at hvis folk driver med aktivitet er det bra! (Folk holder seg friskere osv..) Så er det totalt motsatt for hundeeierne. Vi nektes flere og flere arenaer og områder. Nye forbud dukker opp og tilrettelegging fjernes. Og alt går alltid på bekosting av hva som er til beste for hunden. 

God påske videre! Nå skal jeg på skitur med hundene mine :) 

Det er håpløst tilrettelagt for hest også. Sist fikk jeg ikke ha den med inn i butikken en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Prebb skrev:

Det er håpløst tilrettelagt for hest også. Sist fikk jeg ikke ha den med inn i butikken en gang.

 

Seriøst? Dette var bidraget ditt? 

Gå og legg deg ditt troll! 

Forøvrig virker du å være ett kroneksempel på hva slags holdninger hundefolk er vant til å måtte forholde seg til og "ta hensyn til"..   

Endret av TSF
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Litt humor tåler vi @TSF?

Jeg har selv hund. Allikevel er jeg helt enig med resten av gjengen her. Jeg skjønner rett og slett ikke hva slags tilrettelegging som savnes. Det kunne ikke falt meg inn å ta med hunden på en buss, men det skal sies at jeg har tatt rutebuss et par ganger de siste ti år.

Ellers opplever jeg folk og samfunnet forøvrig som greie å ha med å gjøre når jeg er på tur med bikkja mi. Hovedproblemet er vel heller andre hundeeiere med "verdens snilleste hund" som sender bikkja løs 200 meter foran seg selv på stien. Det er et større problem for meg og min hund i bånd.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Prebb skrev:

Det er håpløst tilrettelagt for hest også. Sist fikk jeg ikke ha den med inn i butikken en gang.

Har du forsøkt å ha den i en veske?

 

42 minutter siden, TSF skrev:

 

Det er over 500.000(!) hunder i Norge. Jeg mener at samfunnet totalt sett er best tjent med at man tilrettelegger og viser hensyn overfor HVERANDRE. 

En sosial aksept på at hundefolk skal nektes alt. Vel - Det er hysteri og ihvertfall ikke fornuft. 

- Helårs båndtvang er ikke tilrettelegging. Og noe som gir færre "drittbikkjer" -Tvert imot! 

- At man ikke får med seg bikkja på bussen, ut til hundeparken. Er heller ikke god tilrettelegging. 

- Osv... 

Mens folk flest er vant til at samfunnet tilrettelegger for aktiviteten/hobbyen dem liker. Fordi samfunnet ser at hvis folk driver med aktivitet er det bra! (Folk holder seg friskere osv..) Så er det totalt motsatt for hundeeierne. Vi nektes flere og flere arenaer og områder. Nye forbud dukker opp og tilrettelegging fjernes. Og alt går alltid på bekosting av hva som er til beste for hunden. 

Jeg er hundeeier selv, og kjenner meg ikke igjen i at samfunnet motarbeider oss hundeeiere eller at det sosial aksept for å nekte oss alt. Jeg og hunden møter blide folk hele tiden, og savner i grunnen ingen tilrettelegging? Er enig at det er dumt med helårs båndtvang, men det finnes hunder som aldri kan gå løse pga sterk jaktlyst, de stikker av osv. Mange klarer å gi dem et flott liv likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TSF skrev:

 

Seriøst? Dette var bidraget ditt? 

Gå og legg deg ditt troll! 

Forøvrig virker du å være ett kroneksempel på hva slags holdninger hundefolk er vant til å måtte forholde seg til og "ta hensyn til"..   

Oi så sinna! 

Det fjollete svaret mitt var myntet på det jeg opplever som et sint innlegg fra din side. Båndtvang er ikke bare for å verne andre mennesker, som frykter løse hunder, men å beskytte hunder mot hverandre og beskytte andre dyr som fugler og lignende, mot den frivillig innførte hunden.

Det er jo heller ingen som tvinger deg til å ha hund. I motsetning til små barn, og deres foreldre, som også kan være bråkete, irriterende, ta plass og kreve tilpasninger fra samfunnet, så er ikke hund en nødvendighet i f.eks. byen og storsamfunnet. Jeg velger fremdeles å ta med forbeholdet om tjenestehunder.
Samfunnet i dag har, og bør ha en holdning til at "null versjonen" har et større fortrinn. Slik at dersom du skaffer deg en hobby, gjenstand eller dyr, som samfunnet ikke nødvendigvis er tjent med, så er det du som må tilpasse deg. 

Det finnes studier som viser at det å eie hund er sunt for medmenneskelighet, og kan bidra til å dempe angst, men det virker ikke som det gir respekt for andres meninger. Folk må gjerne eie hunder, og mange er flotte skapninger (ikke bare hunder). Det er dog en myte at eieren har 100% kontroll på hunden. Min erfaring er dessuten at de fleste hundeiere blir "complacent" (vanskelig å oversette dette, men noe i banen selvtilfreds, eller fornøyd med egen innsats) etterhvert som tiden går og lar hunden slippe unna med flere ting enn det som andre, og samfunnet, forventer. Det kan være å plukke opp etterlatenskaper (hvor mange ganger har jeg ikke sett hundeeiere la bæsjen ligge igjen rett ved stien? "Men det gjelder ikke meg for min hun er grei og jeg verdens beste eier"), masse pels i heisen, bjeffing og gjøing til alle døgnets tider dersom en annen hundeeier går forbi. Jo mindre hunden er, jo sintere er den virker det som.

Hadde alle eiere vært like nøye og flinke som de fleste FFere virker å være, så hadde det vært en helt annen sak. Men min mening er at altfor mange idioter eier hund, og prøver å tilpasse livet til hunden til sitt travle byliv. Noe hverken hunden eller naboene er tjent med. Forøvrig synes jeg alle andre kjører som noen idioter også. Det er jo klart jeg har forkjørsrett.

Ta det med et smil da. Jeg er ikke sint, jeg har bare sterke meninger om (nabo)hunder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@prebb 

Jeg var absolutt ikke sinna i de to første innleggene mine. Hvor fikk du det fra? 

Isteden svarer du med at du er sur (lyst til å skrive ett krast innlegg). Og at du skal bare kreve å ha rett, siden hund er frivillig. Og siden så fjoller du bare med totale usakligheter.  Ofte er det ett reelt problem for oss og ikke kunne ta med hunden på buss. Og når hunden er så integrert i samfunnet, som den tross alt er, så må det være lov å ønske seg forutsigbarhet, om en kommer seg på bussen eller ikke? Samme å frivillig hunden er. 

 

Jeg snakker faktisk ikke på vegne av alle di flinke fférne i utskeielsen min. Jeg snakker egentlig på vegne av nabohunden din, som du referer til. De flinke fféren stimulerer bikkja si nok uansett ,så der er det ingen fare. Men av 500.000 hunder, så er det ikke store prosenten som er her på ff.  Og jeg, kan se for meg, at naboen din er fanget i den typiske tidsfella. (som mange andre). Og at det ofte i hans tilfelle går ut over hunden. Som igjen gjør hunden til ei drittbikkje. Og du blir irritert. Forståelig nok. Jeg kan heller ikke fordra drittbikkjer. 

Og vi kan sikkert være enig i at naboen din ikke hadde vært tjent med å ha hund. Men jeg mener at det hadde blitt færre av den type bikkjer, om det hadde vært større aksept i samfunnet, for å idet hele tatt møte bikkjer. At man stoler på at eierne har kontroll og ikke tar med seg en hund på uterestaurant, som ikke kan ligge stille under bordet osv.. Blir hunden vant med å være med på buss, så er det selvfølgelig ikke noe problem. Den vil jo bare ligge der. Men den vil oppleve mer i hverdagen sin. Og en bieffekt av det er gjerne at den ikke står og bjeffer i vinduet. 

Jeg mener det er ett selvforsterkende problem. Jo vanskeligere man gjør det å være hundeeier (for den typiske gjenomsnittsbarnefamilien/ kanskje naboen din), jo verre blir hundene. Og jeg snakker hundene sin sak. 

 

-Jeg forutsetter selvfølgelig a man plukker opp bæsj, viser hensyn, holder hunden i bånd der og når, det kreves og forholder seg til samfunnets regler, som alle andre. Men regelen bør ikke være at hunden alltid må vike plass.. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snutemor skrev:

Jeg er hundeeier selv, og kjenner meg ikke igjen i at samfunnet motarbeider oss hundeeiere eller at det sosial aksept for å nekte oss alt. Jeg og hunden møter blide folk hele tiden, og savner i grunnen ingen tilrettelegging? Er enig at det er dumt med helårs båndtvang, men det finnes hunder som aldri kan gå løse pga sterk jaktlyst, de stikker av osv. Mange klarer å gi dem et flott liv likevel.

Jeg også møter blide folk oftest. Fordi man er ansvarlig og har tilpasset seg. Helårs båndtvang vil være en katastrofe for hundene, som i prinsippet da aldri vil få lov til å løpe løse. Det er ikke relevant å trekke jakt eller polarhunder inn som ett argument for helårstvang. At de ikke kan løpe løse, betyr ikke at puddelen, bordercollien eller labradoren ikke kan (Jeg forutsetter selvfølgelig at det er i ett egnet område til egnet tidspunkt. Utenfor hekketid osv). Eiere av "båndhunder" er oftest det bevisst når de skaffer seg akkuat den rasen og stimulerer hunden gjennom, nettopp å jakte, trekke el. De er brukshunder som blir brukt. Og derfor har de ett flott liv:) 

 

Jeg skeier nok alt for mye ut ift trådens tema, som gjelder hund på buss. Men jeg ser sammenhenger idet å nekte hunden plass på bussen, kan gi hunden dårligere livskvalitet (Haha-drar det litt nå, men..)

Da ser jeg for meg ei tenåringsjente som har fått sin første hund. Og hun ut kommer seg ikke ut til hundejordet med den, siden det er for langt å gå. Og busssjåføren sier nei.. Da ble det den vante turen i bånd rundt nabolaget igjen da... Eller at jenta skal være prisgitt sine foreldre (med dårlig tid) om kjøring for å komme seg ut til agility-treningen. 

-småbarnsmoren i barselpermisjon får ikke med hunden, når hun skal ut å treffe andre trillevogn-venninner. Så den blir liggende hjemme, mens hun faktisk er ute å gå tur. Fordi hun ikke hadde bil til å frakte den med seg i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15/04/2017 den 19.02, TSF skrev:

Jeg også møter blide folk oftest. Fordi man er ansvarlig og har tilpasset seg. Helårs båndtvang vil være en katastrofe for hundene, som i prinsippet da aldri vil få lov til å løpe løse. Det er ikke relevant å trekke jakt eller polarhunder inn som ett argument for helårstvang. At de ikke kan løpe løse, betyr ikke at puddelen, bordercollien eller labradoren ikke kan (Jeg forutsetter selvfølgelig at det er i ett egnet område til egnet tidspunkt. Utenfor hekketid osv). Eiere av "båndhunder" er oftest det bevisst når de skaffer seg akkuat den rasen og stimulerer hunden gjennom, nettopp å jakte, trekke el. De er brukshunder som blir brukt. Og derfor har de ett flott liv:) 

 

Jeg skeier nok alt for mye ut ift trådens tema, som gjelder hund på buss. Men jeg ser sammenhenger idet å nekte hunden plass på bussen, kan gi hunden dårligere livskvalitet (Haha-drar det litt nå, men..)

Da ser jeg for meg ei tenåringsjente som har fått sin første hund. Og hun ut kommer seg ikke ut til hundejordet med den, siden det er for langt å gå. Og busssjåføren sier nei.. Da ble det den vante turen i bånd rundt nabolaget igjen da... Eller at jenta skal være prisgitt sine foreldre (med dårlig tid) om kjøring for å komme seg ut til agility-treningen. 

-småbarnsmoren i barselpermisjon får ikke med hunden, når hun skal ut å treffe andre trillevogn-venninner. Så den blir liggende hjemme, mens hun faktisk er ute å gå tur. Fordi hun ikke hadde bil til å frakte den med seg i. 

Hvis du lever i en situasjon hvor du ikke har tid til hunden, eller midler til å frakte hunden der den må fraktes nødvendig, så bør man kanskje ikke ha hund. Jeg vil anse meg som over middels opptatt av dyrevelferd, og kan ikke se at å begrense hundens tilgang til offentlig transport som noe krenkelse ovenfor livskvaliteten til hundene. Det er det i så fall eieren som anskaffet den som står for.

Scenarioene du illustrerer viser jo hvor korttenkt enkelte er før de anskaffer seg hund. Det er ikke en triviell greie man skaffer seg for å leke litt med. Det følger ansvar og plikter en må vurdere. I så måte er det nyttig med slike tråder hvor fremtidige hundeeiere kan se andres erfaringer med hund på buss, eller forsåvidt annen offentlig transport.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2017 den 13.54, Prebb skrev:

Det er håpløst tilrettelagt for hest også. Sist fikk jeg ikke ha den med inn i butikken en gang.

Har fått med meg hest både i butikk og på buss jeg ;) seriøst. Tuller ikke engang 😄

 

Tilbake til emne. Ja hundeeiere må ta hensyn, og de må forstå at hund kan være veldig ubehagelig for andre. Hundeeiere må også forstå at de selv må ta et større ansvar for at hund ikke er til plage for andre. Jeg er tussete glad i hunder men vil ikke ha fremmede hunder over meg. 

Men jeg ser ingen ting galt i å ha hund på buss. At dette er avhengig av sjåføren blir jo helt feil. De får heller ha en egen hundefri sone på bussen som allergikere og hunderedde kan sette seg ved tilfelle en hund kommer på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 den 21.34, Gittiamo skrev:

Har fått med meg hest både i butikk og på buss jeg ;) seriøst. Tuller ikke engang 1f604.png

 

Tilbake til emne. Ja hundeeiere må ta hensyn, og de må forstå at hund kan være veldig ubehagelig for andre. Hundeeiere må også forstå at de selv må ta et større ansvar for at hund ikke er til plage for andre. Jeg er tussete glad i hunder men vil ikke ha fremmede hunder over meg.  

- Selvfølgelig! Det er utrolig slitsomt at slike ting må forutsettes i enhver diskusjon som har med hund å gjøre. Dette er selvfølgeligheter for den gjennomsnittlige hundeeier. Folk som ikke bryr seg om dette, deltar heller ikke debatter. Og slike folk er dessuten ikke de riktige representantene for hundefolket. De er bare slubberter, som man finner i  alle fora/interesser/ grupperinger el. (Det finnes friluftslivfolk som kaster søppel i naturen. Det finnes syklister, som tror de deltar på TdF, hver gang de sykler til jobben. Det finnes vannscooteridioter, som kjører etter fugler osv). 

Men jeg ser ingen ting galt i å ha hund på buss. At dette er avhengig av sjåføren blir jo helt feil. De får heller ha en egen hundefri sone på bussen som allergikere og hunderedde kan sette seg ved tilfelle en hund kommer på. 

- Og der hadde alt vært løst og alles hensyn ivaretatt. Bortsett fra hensynet til dem som konsekvent skal være imot alt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.