Gå til innhold
  • Bli medlem

Flytevest til kano


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg går snart inn i min første sesong med Allykano. Årer og vester er ikke kjøpt inn enda. Det finnes ørten tråder om årer, og jeg har bestemt meg for å bare kjøpe de originale årene. Vest er det derimot ikke like lett å finne.

Det er selvsagt greit med en behagelig vest med lure lommer, men de fleste padlevester er myntet på kajakk og koster litt. Er det egentlig noe poeng å kjøpe en dyr vest til å padle kano? Hva bør jeg ta hensyn til, og i hvilken prisklasse kan det være lurt å legge seg med tanke på holdbarhet, utførelse og lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, skal du faktisk bruke den kommer du til å irritere deg over en dårlig vest som gnager og sklir rundt.

Det viktigste er at den sitter godt og ikke ender opp langt over hodet om du skulle finne på å ta en svømmetur, da blir du fort handicappet i vannet. Om noen skal hjelpe deg opp igjen er vesten det beste stedet å løfte så om hjelperen drar den over hodet ditt blir det mye knot.
Det trenger ikke koste all verdens med en OK padlevest heller: https://www.eian.no/products/palm-quest-vest.

Jeg har Palm Extreme og er veldig fornøyd med Palm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de originale Allyårene i tre og liker de godt :)

Jeg vil helt klart også anbefale å kjøpe en padlevest for å få best mulig bevegelsesfrihet når du padler.

Ally er gode kanoer og du har noe å se frem til nå :)

Jeg kan allerede fortelle deg at en kan bli frustrert når en padler flattvann sammen med noen i glassfiberkano når du har en Ally DR, for da ser du at de bare glir fra deg med mindre innsats :) Pipa får derimot en annen låt når kanoen skal bæres ;)

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltic, model Fisherman med frontlommer, hette og skulderklaffer (i tilfelle regn). Det skal være svært varmt før jeg velger en av de andre vestene i huset. Har hatt den noen år og er sikker på at jeg kjøpte den på Clas Ohlson for noen hundrelapper. Finner Baltic der nå, men ikke mod. Fisherman dessverre. Synd for det er en knakande praktisk vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Joachim V skrev (21 timer siden):

Hei!

Prøver å være litt gjerrig til jeg finner ut av min første kanosesong, noen tips?

Typhoon Amrok virker å være en ren paddlevest og anbefalt av West system bl.a. mens HH Comfort compact er en flytevest?

 

Ja men ikkje så stor forskjell. Tips er å kjøpe ein som sit godt og som har lommer med glidelås. Ligg ein god del gode vester på finn.no no forresten. All erfaring tilseier at det kan vera greit å kjøpe noko som du vil bruke meir enn ein sesong, fordi du sparer pengar på å ikkje kjøpe ny vest om 1 år og fordi ein god vest er lettare å få solgt brukt, og du kan kjøpe ein god vest brukt for ein rimeleg penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (4 minutter siden):

Ja men ikkje så stor forskjell. Tips er å kjøpe ein som sit godt og som har lommer med glidelås. Ligg ein god del gode vester på finn.no no forresten. All erfaring tilseier at det kan vera greit å kjøpe noko som du vil bruke meir enn ein sesong, fordi du sparer pengar på å ikkje kjøpe ny vest om 1 år og fordi ein god vest er lettare å få solgt brukt, og du kan kjøpe ein god vest brukt for ein rimeleg penge.

Takk, jeg er ikke uenig. Det ble en Typhoon Amrok. Veldig fornøyd med den prøvde den såvidt i går før det ble mørkt etter å ha banna og sverta ett par timer med ny Ally :o., Halvparten så klumpete som HH jeg vurderte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.