Gå til innhold
  • Bli medlem

8km pakningsløp med 25kg i Osprey Atmos 65AG


rbhelle

Anbefalte innlegg

Tenkte bare gi damene her inne et godt tips på sekk som er gjennomprøvd både på fjelltur og på det som i militærspråket kalles for "pakningsløp". Løpet er med 25kg i sekken og tidskravet er 64minutter.

Jeg kjøpte denne sekken i fjor for å få en sekk som skulle passe bedre min rygg mht middel tung last for lengre turer. Jeg svetter relativt mye og et system som har gode luftemuligheter inn mot ryggen var viktig. Valget falt på en Osprey Atmos 65AG også grunnet er velprøvd bæresystem.

Sekken er brukt av bestyrerinnen i huset og hun har aldri hatt en så god sekk som knapt føles som en tung bør på ryggen. Hun er 167cm og normalbygd for å ha født et par unger. Den sitter som støpt og gir henne den komfort hun trenger på fjellturer. Hun bærte ca 15kg i sekken.

I tillegg lånte jeg ut sekken til ei lita jente i forrige uke som skulle gjennomføre 8km pakningsløp med 25kg på ryggen på 64 minutters tidskrav. Jenta er rundt 160-165 høy og veier kanskje 55kg. Hun har tidligere brukt den militære sekken som nå utleveres. Problemet med den militære sekken er at den er beregnet på svært tunge bører rundt 30kg. I tillegg er den nok ikke den som er best tilpasset kvinner med bredere hofter og de som er faller litt utenfor "enhetssoldaten".

Hun gjennomførte løpet med Osprey Atmosen på drøyt 50minutter og hun mente at sekken var særdeles avgjørende for resultatet. Dette fordi den var så tight på ryggen, hadde et hoftebelte som passet perfekt på hoftekammen og ikke minst var så stødig at den føltes som en forlengelse av ryggen. Enorm forskjell på Atmosen og en militærsekk mao.

Nå er kanskje ikke 25kg så veldig tungt for en mann i 8km langs vei, men når du putter de samme kiloene på en spebygd kvinne så vil sekken virkelig settes på prøve for dette skal løpes/ gå svært raskt med.

Så jeg vil ta en foreløpig konklusjon at Osprey Atmos 65AG er en sekk som virkelig tåler 20-25kg og kanskje er en meget god sekk for damer. De av dere som vurderer ny sekk så vil jeg anbefale dere prøve denne med 25kilo, spenne på deg joggesko og løpe i 8km på under 60 minutter. Deretter gjør du det samme med den sekken du har og du finner raskt ut hvilken som er behagelig.

Så vil onde tunger sikkert h3evde at å løpe med tung sekk er dårlig mål, siden man går i rolig terreng. En sekk som du knapt merker på ryggen under løping vil sannsynlig være best til din rygg også når du skal labbe i gåtempo (4-5km/t) ute i terrenget i 3-4-5-6 timers marsj eller mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.