Gå til innhold
  • Bli medlem

Stang/snelle Spm fra en nybegynner


Kimball

Anbefalte innlegg

Det lille av fiskeeventyr jeg gjorde i fjor ga mersmak så i år tenker jeg at en oppgradering fra https://www.xxl.no/abu-garcia-cardinalset-innsjo-7-haspelsett/p/1111874_1_style til noe bedre er i sin rett.😁

Fisket blir både i fjell og skog med 80% fjell. Tenker å bruke alt fra rette sluker til mark og dupp, med alt det som hører til i mellom. Prisen er viktig da jeg ikke har alt for mye å rutte med etter andre oppgraderinger.

Etter div lesing og surfing på nett har jeg landet på Shimano Exage 2500 FD snelle, men stang er jeg mer usikker på. En beastmaster er det som ønskes, men realiteten er at stanga bør være mellom 500-1000kr. Tenker 2 eller 3delt (heller mot 3delt). 

størrelse nr 7 eller 6?

Mono eller multifilament snøre? Type mono/multi som passer til dette?

5-25gram slukvekt eller noe med mindre spenn?

Gjerne kom med innspill til snella også da ingenting er satt i stein enda.

 Mye å lære og lese for en stakkar nybegynner når han skal oppgradere 😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hvis den blinde skal lede den døve så kan kanskje dette være noe?
https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/berkley/phazer-pro-ii/berkley-phazer-pro-ii-travel-8-6-3-18g-haspelstang-4-delt-reisemodell-169761-p0000197616 - kjøpte den selv i høst og har dratt den med meg i skauen uten større problemer.

Om det er en god stang kontra andre? Vet bare at den føles bedre ut enn det startkit'et jeg kjøpte for 2-3 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fjellet er det godt med en litt lenger stang, gjerne 9 fot, kanskje mer også om du skal fiske på større vann. Ofte fisker man lett, så jeg går ofte for 3-15g. 
Den stanga du har er jo grei den, du har ikke såååå mye å vinne på mer raffinert utstyr, kanskje viktigere å ha alternativ lengde/tyngde. Så spar opp og kjøp det du har lyst på, ikke kompromiss mellom det du har og en Beastmaster f.eks. Følg med på Skittfiske, der er det tidvis gode tilbud. En 1000-snelle vil gå bra på en stang hvor du fisker lett. Mono eller multi er jo en smaksak, de har hver sine fordeler og ulemper. Faktisk flere av mine kompiser som går tilbake til den gode gamle monosena, siden deg gir bedre følelse. Multi er også en uting med tanke på miljø, den forsvinner aldri der du mister den...

Shimano er bra saker, men er ofte litt høyt priset, ikke vær redd for å prøve deg frem litt. Man kan finne veldig gode ting i alternative merker til en mye hyggeligere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano beastmaster er kanonstenger synes jeg!:) har selv en litt eldre modell som jeg bruker ei 2500-snelle på. Stanga er en 9 fots 3-14 gram:)

kunne godt tenkt meg ei kortere stang av samme slaget og kaste på ei mindre 1000-snelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.