Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterbekledning vår/sommer/høst tur? (Skallklær vs. vindtett?)


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hvis dere skal på noen dagers telttur i høyfjellet, hva tar dere med av ytterbekledning? (Turen har såpass varighet at du ikke kan stole 100% på langtidsvarselet.) Jeg tenker da på turjakke og turbukse som ikke er vanntett (eller vindjakke, vindbukse - kall det hva du vil) kontra skalljakke og skallbukse (eller regnjakke regnbukse).

1. Det er meldt opphold. Går du i vanlige turklær med skallklær i sekken i tilfelle regn? Eller går du i skallklær, så du slipper vekt og volum av to sett med ytterklær, selv om det kan bli meget klamt å gå i?

2. Det er meldt nedbør. (Samme som over egentlig). Går du i skallklær hele turen, eller tar du med deg en lett tur-/vindjakke og -bukse til legre perioder med oppholdsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har med klær for all slags vær stort sett. Skalljakke/bukse, vanlig turbukse, ullundertøy, tynn dunjakke eller ullgenser, buff, lue, kaaaanskje en lett shorts.

nå bor jeg i finnmark, og stort sett er det vel 6-12 grader når jeg er på tur hehe :P

 

*skalljakka brukes som vindjakke ved behov også

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Alt 1: Lett turbukse og lett vindjakke med tynn ulltrøye under. Er det litt surt tar jeg på meg en tynn ullgenser i tillegg. Lue når det er nødvendig. Er det lite vind og passe varmt går vindjakke av. Jeg kler meg slik at jeg er varm nok når jeg er i aktivitet - kler på meg ved rast. Er det fare for regn har jeg tynn skallbekledning klar.

Alt 2: Er det meldt en god del regn og litt surt bruker jeg skalljakke og tynn skallbukse med ulltrøye og ull-Long under, ev tynn genser i tillegg. Buff er alltid med.

Jeg prøver å holde meg passe varm og tørreste mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett har jeg veldig lett og lite(pakkmessig) regntøy i sekken. Det jeg går i er stretchy softshell(veldig glad i bergans microlight). Dyr skallbekledning er nesten ikke i bruk lenger sommerstid. I skuldersesongen hender det. Samme gjelder for situasjon 2 for meg. Vet lett yr går jeg like greit i komfortabel soft-shell, ved tyngre nedbør blir det å gå i regntøyet(Outdoor Research Helium).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fravaranger skrev:

gore-tex skallbekledning til alle anledninger, recon med brynje under, er det kjølig bruker jeg ullfrote som mellom lag, 

er det ekstremt varm så har jeg med en lett og luftig ørken-felt bukse, 

Hvordan synes du det er å gå med recon-buksa når det er søkkvarmt? Eller når du blir klam og varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett Norrøna Dovre bukse hele året, men med god værmelding for turdagene, har jeg på kortbukse, mens en tynn Gore-Tex ligger i sekken.

jeg har opplevd å angre at jeg ikke har med de "tyngre" klærne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett alltid med Arc'teryx Alpha SL jakke og bukse i sekken, men foretrekker å bruke en lett softshellbukse, tynn ulltrøye og en lett vindjakke så langt det går. Det skal sies at jeg fort blir varm, og at jeg tenderer til å svette mye. Ved begge alternativene hadde jeg nok dratt strikken med softshell og vindjakke så langt som råd var.

Jeg har prøvd x antall ulike goretex, event og neoshell plagg i årenes løp. For min del blir det uten unntak klamt. Dermed bruker jeg det ikke uten at det er helt nødvendig. Samtidig er det mye nedbør i mine trakter, derfor har jeg alltid med et sett i sekken. Jeg kunne sikkert like gjerne hatt et lett regntøysett som de døde fugl plaggene jeg har.

Det viktige er uansett at du finner den løsningen som du er mest komfortabel med, samtidig som du ivaretar sikkerheten. Noen kan greit gå i goretex hele tiden med god komfort. Andre av oss sliter med at det blir ukomfortabelt og klamt. Du må nesten finne ut hva som fungerer for deg. 

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok mange forskjellige meninger og preferanser :) 

Rent Hardshell/skall bruker jeg nesten aldri, syntes det blir for stivt, bråkete, klamt og gir lite bevegelsesfrihet.

Bukse:
Foretrekker softshell og da gjerne med litt stretch på de rette partiene. Desverre selger ikke Helsport sin Fenris fusion bukse lenger. Men det er denne buksa jeg bruker på 90% av alle turer både sommer og vinter. Den er vindtett og vannavisende, tørker utrolig kjapt og har utrolig mange bra tekniske løsninger med gode muligheter for ventiliering. Frykter den dagen jeg må finne en erstatning til denne :( Om det skulle regne skikkelig eller over lengre tid så trekker jeg over en tynn teknisk regnbukse.

Jakke:
Heller aldri hardshell her. Stort sett bruker jeg flis gensere eller Brynje sin ulljakke over om det er kaldt eller mye vind. Er det regn så trekker jeg over en tynn lett teknisk regnjakke som også fungerer som vindjakke.

Syntes generelt at hardshell har for snevert bruksområde og tar for mye vekt volum i et smart klessystem. Langt mer fleksibelt med lag som gjøre flere ting og som kan endres på kort tid etter føre/forhold, temperatur og aktivitetsnivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen rundt bruk av skallplagg eller regntøy er ikke ny. Denne dukker opp med jevne mellomrom, og har pågått stort sett hele dette århundre....

Grunnlaget for hva folk mener er riktig, kan ofte være bostedet. Vestlandet og mye regn - for skallplagg. Østlandet og lite regn: softshell.

(Nordnorge er for "oppdelt" til at jeg kan si noe om hva som foretrekkes hvor.)

For egen del husker jeg godt tiden før Gore-Tex. Regntøy av forskjellig kvalitet var "valget". Og det var et skikkelig strev å få på regnbukse - av og på med sko. Jeg valgte ofte å gå våt i stede for å skifte.

Selv om skallklær blir klamme (våte), så er det bedre å være varm og våt enn kald og våt. Jeg bruker Gore-Tex stor sett hele året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ViktorS skrev:

Hvordan synes du det er å gå med recon-buksa når det er søkkvarmt? Eller når du blir klam og varm?

Hardshell-buksa er veldig kald i seg selv, så jeg bruker syntetisk netting under nesten hele tiden, det er store åpninger på begge låra og legger pluss en i skritte, med netting pluss lufting blir det ikke klamt. syntetisk nettingundertøy er avgjørende for og holde seg tørr, det kjennes aldri klamt om jeg svetter.

på overkroppen kommer bare gtx jakka på ved behov, regn/vind, har konsekvent netting på overkropp, bruker en brynje jakke med netting som ytterplagg så lenge været holder.

med tanke på om jeg bare skal ha med ett sett ytterbekledning så blir det gtx,(med nettingundertøy)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, REJOHN said:

.... Og det var et skikkelig strev å få på regnbukse - av og på med sko...

Jeg syntes oljehyre-bukse funker fjell i fjellet (badum tss), hvertfall på høsten. Noe jeg skulle ønske fantes var en slik med glidelås langs siden slik at man ikke nesten ødela den hver gang den ble dratt over skoa. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det ikke er midt på vinteren:

Nedentil:

- Bukse: Norrøna Falketind eller Millet Trilogy bukse, begge i GTX Pro Shell og glidelås i full lengde på utsidene. Åpnes opp/ned eller rulles opp ut fra luftebehov.

- Underlag: 3/4- stillongs i sekk, tas på ved behov. (Brukes sjelden under aktivitet i sommerhalvåret, men kan bli brukt på kvelden/etter aktivitet) Bruker alltid lange alpinstrømper som kan rulles opp om behov.

Shorts: En Fjellreven Softshell shorts.

Overkropp:

- Jakke 1: Arc'teryx Beta LT. GTX Pro Shell jakke. Skalljakke, delvis regntett og pustende (ikke nok).

-Jakke 2: Arc'teryx Atom vindjakke, pakkes ned til str på en bukselomme. Fin i vind uten nedbør.

-Underlag: Syntetisk t-skjorte / ullgenser innerst. Tynn flece jakkke ved behov.

Ekstra regntøy:

- Regnponcho på ca 300g i sekken som tas fram ved behov (sjelden brukt og kun med i sekken når jeg forventer at det blir vått ovenfra).

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Jeg syntes oljehyre-bukse funker fjell i fjellet (badum tss), hvertfall på høsten. Noe jeg skulle ønske fantes var en slik med glidelås langs siden slik at man ikke nesten ødela den hver gang den ble dratt over skoa. 

Det finnes oljebukse med glidelås i sida. Ålesund oljeklefabrikk har ei slik bukse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på kor lenge eg skal vere borte sjølvsagt. Skall stort sett, i varierande tjukkelse/vektlklasse. Gidd sjeldan dra med meg fleire alternativ. Er det så greit vær at skalljakka ryk av, kan eg ofte greie med utan vindtett, så lenge eg kler hals, øyrer og pulspunkt. Så det skal mykje til før eg dreg med meg ei vindjakke. Til hausten skal eg på tur i 4 veker. Vindjakke er eit av dei plagga det står spørjeteikn ved fordi eg er usikker på om eg gidd prioritere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Selv etter mange år i fjellet synes jeg det er interessant og lærerikt å se hvordan andre kler seg. 

Skalljakke tar jeg bare på når jeg må, dvs. ruskvær. Vindjakke synes jeg funker som en erstatning for skalljakka når det ikke regner. Jeg tar ikke på vindjakka før jeg må - går uten den også når jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arc'teryx Squamish vindjakke og jeg blir klam og svett i den også, dog ikke like mye som i skalljakke. 

Jeg går ofte i en lett softshellbukse, eller shorts, og har Gore-Tex plaggene i sekken - men vel så ofte er været av en slik art her på nordmøre at en må gå i Gore-Tex hele dagen, da er buksa på og jakken brukes etter behov. Lufting er da stikkordet for å ha det behagelig, men regner det jo må alle luker skalkes og da blir en klam og svett.

Husker på tidlig nittital hadde jrg ikke råd til å kjøpe dyre  Gore-Tex plagg og hadde bare råd til å kjøpe tykt grønt regntøy. Kombinasjonen av dette regntøyet og gummistøvler gjorde av jeg ble gjennombløt av svette. Ofte droppet jeg regntøyet fordi jeg ble våt likevel. Jeg har aldri svetta meg så våt i skallplagg som dette regntøyet 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regl med begge deler på tur. En lett zip-off bukse og en Bergans Microlight jakke som brukes når det ikke er vått. Så bruker jeg Bergans skalltøy når det regner. Er det varnt hender de jeg dropper regntøy og heller blir våt, svetter en del med skallklær. Noen god værs turer i marka dropper jeg skalltøyet og tar med en poncho i tilfelle regnskur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid en skalljakke med gode luftemuligheter. Da blir jeg sjelden klam. På beina bruker jeg som regel en lett shoftshell, men har alltid med en tynn, lett og billig regnbukse som backup, i  tillfelle skikkelig regnevær.  Jeg har aldri hatt goretexbukse, men jeg ser for meg at denne kun hadde blitt brukt på turer hvor det på forhånd var meldt skikkelig drittvær (pga vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zupertramp skrev:

Jeg bruker alltid en skalljakke med gode luftemuligheter. Da blir jeg sjelden klam. På beina bruker jeg som regel en lett shoftshell, men har alltid med en tynn, lett og billig regnbukse som backup, i  tillfelle skikkelig regnevær.  Jeg har aldri hatt goretexbukse, men jeg ser for meg at denne kun hadde blitt brukt på turer hvor det på forhånd var meldt skikkelig drittvær (pga vekt).

mener du gtx er tungt? recon buksa mi veier 560gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lette vanlige turklær med lett regntøy i sekken (til under 500 gram samlet bukse/jakke). Liker "lydløse" klær gjerne med noe bomull iblandet og ikke å gå rundt i et "knitrende plastskall" for å sette det på spissen.

2. Skal teste softshell/ Falketind under slike forhold nå i sommer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, fravaranger skrev:

mener du gtx er tungt? recon buksa mi veier 560gram

Ja, det er inntrykket mitt.          Men 560 g var en lavere vekt enn jeg hadde forventet. Nå fikk jeg lyst til å veie turbuksene mine 😆

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, zupertramp said:

Ja, det er inntrykket mitt.          Men 560 g var en lavere vekt enn jeg hadde forventet. Nå fikk jeg lyst til å veie turbuksene mine 1f606.png

 

Nå ble jeg rett og slett for nysgjerrig selv! 😂 Jakke (orange) og bukse, begge GTX, veier samlet 768 g.

 

20170406_002355.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.