Gå til innhold
  • Bli medlem

Luksusproblem


Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
1 time siden, Kjellis skrev:

Jeg tar meg i å tenke tilbake, ja nærmest romantisere, da jeg som ung tenåring på tidlig nittitall travet rundt i heimfjella med pappa sitt telt og stormkjøkken fra -70 tallet. I sekken var det ofte et helt brød med, tomatsuppe var middag om det ikke ble ørret. Faktisk så brukte jeg dette teltet og stormkjøkkenet så mye at det helt ubemerket gled over til å tilhøre meg :)

Teltet brukte jeg faktisk til langt ut på 2000 tallet da jeg kjøpte meg 2 Helsport-telt. 

Her er teltet oppslått ved mine favorittvann:

IMG_0574.thumb.JPG.68d5d2f35c2e90db3018911fcaf20886.JPG

Her er en yngre versjon av meg ved nedre Roasten i Femundsmarka, helt fri fra slike luksusproblem som i tråden her:

IMG_0575.JPG.a2cb123e600bdff83cb0b9617650334a.JPG

Og ved Revsjøen i Femundsmarka:

IMG_0576.JPG.e3768cf11c414ca23a72ba83e999a13e.JPG

Telt og stormkjøkkenet har jeg enda, mest for nostalgien sin skyld.

Teltet likner på Helsport Børgefjell. Flott og vindstabilt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
17 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvis noen her selger noe av utstyret for det dere fortalte kjerringa det kostet så skrik ut 1f602.png1f602.png1f602.png

Trodde det bare var meg som underrapporterte 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JanRH skrev:

Teltet likner på Helsport Børgefjell. Flott og vindstabilt telt.

Kom Børgefjellmodellen som mønetelt også? Jeg har bare sett de som tunelltelt.

Mener det står G-sport Villmark på pakkposen, men jeg må innrømme at jeg ikke kjenner historien til disse teltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ja, mener det het Børgefjell. Likner veldig på det på bildet, sett fra mobiltelefonen. Først i bomull så polyester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JanRH skrev:

Min første telttur som 15 åring var i et slikt 3-manns telt.

14582265_1750024505252236_55836917065465

Samma her.

Dunpose som lakk, Helsport Børgefjell telt og Bergans rammesekk kjøpt for konfirmasjonspenger ble brukt på mange opplevelsesrike turer. Det var tider, mimre mimre.. :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, PTG skrev:

Samma her.

Dunpose som lakk, Helsport Børgefjell telt og Bergans rammesekk kjøpt for konfirmasjonspenger ble brukt på mange opplevelsesrike turer. Det var tider, mimre mimre.. :-) 

He-he. Ja, høres kjent ut. Jeg hadde også Bergans 80 liter rammesekk med toppbøyle og for varm dunpose. Toppbøylen hadde et gjennomgående hull. Vinden blåste igjennom og lagde en hul lyd som festet seg godt. Av lyder var det den og Heiloen jeg husker best etter en 12 mils tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/04/2017 at 11:48 PM, Kjellis said:

Kom Børgefjellmodellen som mønetelt også? Jeg har bare sett de som tunelltelt.

Mener det står G-sport Villmark på pakkposen, men jeg må innrømme at jeg ikke kjenner historien til disse teltene. 

Dette er korrekt, teltet heter G-sport Villmark. Pappa har også dette teltet enda i en farge av kamuflasje. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 minutter siden, kmgrime skrev:

Dette er korrekt, teltet heter G-sport Villmark. Pappa har også dette teltet enda i en farge av kamuflasje. 1f602.png

Før tunnelteltene kom var det stangtelt/mønetelt. Helsport hadde blant annet Børgefjell. Husker en Helsport modell som het Dividalen. Teltet hadde ikke bagasjerom og tak fra side til side, men ikke over endeveggene. Vind og regn nær Ustetind ga badebasseng inne i teltet da vannet trengte inn igjennom den pustende delen av duken. Det var tider det ☺ Slapp å hente vann i bekken gitt☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, @kmgrime:)

Da må jeg skuffe deg, @JanRH. G-sport teltet er potte tett, har aldri hatt problem med at det har kommet inn vann noen steder :) Teltet har to fortelt, et i hver ende, men bare en inngang. Det andre forteltet kan kun nås innenfra. 

Mener å huske at det veier 3,5 kg, det er vel ikke ille for et tomannstelt fra første halvdel av 70-tallet vel? Synes å huske at foreldra mine sa de betalte 600 kroner for det, hva det blir i forhold til dagens valuta vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Kjellis said:

Mener å huske at det veier 3,5 kg, det er vel ikke ille for et tomannstelt fra første halvdel av 70-tallet vel? Synes å huske at foreldra mine sa de betalte 600 kroner for det, hva det blir i forhold til dagens valuta vet jeg ikke.

3200-4800 alt etter hvilken halvdel av 70-tallet man snakker om ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er luksusproblemet over. Jeg mannet meg opp og la ut Nallo for salg på finn, og samme kveld ble det solgt. Kommer nok til å angre på det, men det blekner vel etter hvert. 

Neste å tygge på nå er om jeg skal selge lavvoen min, den er ikke akkurat veldig ofte i bruk og tar for det meste opp plass i boden. 

IMG_0580.JPG.867c19f53f767494d3bc0a6cbd3da630.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2017 den 20.16, Kjellis skrev:

Da er luksusproblemet over. Jeg mannet meg opp og la ut Nallo for salg på finn, og samme kveld ble det solgt. Kommer nok til å angre på det, men det blekner vel etter hvert. 

Neste å tygge på nå er om jeg skal selge lavvoen min, den er ikke akkurat veldig ofte i bruk og tar for det meste opp plass i boden. 

IMG_0580.JPG.867c19f53f767494d3bc0a6cbd3da630.JPG

 

Hva slags Lavvo er det? Kunne tenkt meg en til 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.4.2017 den 8.23, Kjellis skrev:

Det er en Helsport Varanger 4-6 :) Begynner å nærme seg 10 års alder og er langt fra brukt hvert år...

Åh, ja... synd, men jeg har en slik lavvo selv, men den er 8-10, og synes den funker fint til 3 stk med oppakning😂 Men sikkert ikke vanskelig å få solgt den:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Her er det mye å ta tak i føler jeg. For det første får både jeg og kompis rykninger i OCDen når vi ser din skjødesløse bardunering. Det hjelper ikke at det er i hagen. Her bardunerer vi for storm. ALLTID. Ingen unntak. MAKAN

Ikke noe problem, her på nordvestlandet blåser det aldri storm, dessuten liker vi å fremstå litt nonchalante og samtidig provosere med slækk bardunering.

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Og selge unna telt? Her har vi konkludert med at salgsgrensen går ved 7 telt. Inntil den er nådd er det kun innkjøp som gjelder. Ta teller vi alt av lavvo/telt/gapahuk som telt, men ikke tarp. Om du selger unna før du kommer til 7 så har du alt for vide bruksområder pr telt og det er her du må snevre inn først. 
 

Pokker ta deg! 😜 Dette kunnet du ha hostet opp tidligere, slik at jeg kunne ha vist det til min samboer da hun rynket på nesen og mente noe om at jeg hadde alt for mange telt. Da hadde jeg nok hatt enda et telt i boden. 😢

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det er en del viktige prinsnipper å følge: 

Til sommerbruk er 3-manns for 2 personer. Ikke 3 og ikke 1. 
Til vinterbruk er 4-manns til 2. 

Dette betyr at man ikke drar 2 stykker på tur med et 2-manns om sommeren. Med mindre den ene er en hund. OG liten....

Her sitter jeg med haka i fanget. Et 3-manns er et solotelt om det er snakk om å dele teltet med en annen mann, det gjelder også for såvidt 4-manns! Telt kan bare deles med det motsatte kjønn og/eller eget avkom uansett kjønn. Som allergiker er hund i teltet aldri aktuelt. 😜

5 timer siden, Mizzy skrev:

Åh, ja... synd, men jeg har en slik lavvo selv, men den er 8-10, og synes den funker fint til 3 stk med oppakning1f602.png Men sikkert ikke vanskelig å få solgt den:)

Etter @Espen Ørud sitt innlegg ser det nå heldigvis ut for at jeg berger lavvoen, så noe godt kom det ut av innlegget hans, selv om det kom alt for sent 😂

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog er det ikke så ille å selge et telt at det ikke er godt for noe, jeg fikk fylt opp goodwill-kontoen hos min bedre halvdel og nå kommer en Shimano Beastmaster CX STC 7-21 og en Shimano Nasci 2500 FB i posten😃 Dette klokker da inn som det dyreste fiskeutstyret jeg noensinne har kjøpt meg!

IMG_0013.JPG.31afa82367f1c2d20972984c480d6749.JPGIMG_0014.JPG.361384636db78007b685256fe82eafaf.JPG

 

Så nå har jeg begynt å hinte om at min tilårskomne Berkley 2-12 grams fiskestang med Mitchell Avocet Gold 1000 snelle begynner å se bedre dager også, men kan ikke tenke meg at det kommer på budsjettet før til neste år... 😂

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg virkelig å like deg, @Espen Ørud! Kommer på banen tvert, og med et innlegg som er så treffende at det er til å sette ettermiddagskaffen i halsen av! Da har jeg å gå på før jeg trenger å rapportere antall til øvrigheten, for jeg mener det gamle rasket av fiskestenger til varierende pris jeg har anskaffet gjennom årene, og ikke kvittet meg med, ikke kan reknes i det når status for fiskutstyr skal gjennomgås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Espen Ørud skrev:

 Når det gjelder fiskestenger trenger du ikke engang å begynne å telle før du kommer til 20 og minst 6 av dem er fluestenger

Er da ingen problem å ha over 20 stenger uten å ha en eneste fluestang 😊
Ei heller å kun bruke 3-4 av de 😊

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass romslige regimer er det et par ting som er automatisk medfølgende dersom det ikke er full enighet om regimene: 

1. Romslig bod

2. Kun du har nøkkel til boden ;-)



Når det gjelder omfanget av fiskestenger så er det en fordel å kjenne en del personer som spiller golf når man forklarer. Disse har 14 køller medbragt i bag. For å slå èn ball. Her trenger du ikke engang forklare da alle med logisk sans i behold fort regner seg frem til minimusbehov av fiskestenger om man både skal fiske i sjøen, på fjellet, på dypet, i elv og vann, med flue, sluk, dupp, agn osv...


Må bare få beklage at jeg kom så sent på banen at det kostet deg et telt, men lykkelig for at vi reddet en lavvo. Med fiskestenger er det som med regnskap. En del avskrives med årene og telles følgelig ikke med, samt at gammelt regnskap oppbevares minimum 20 år....

 

44 minutes ago, tubbs said:

Er da ingen problem å ha over 20 stenger uten å ha en eneste fluestang 😊
Ei heller å kun bruke 3-4 av de 😊

Neida. Men da slipper du å begynne å telle på en god stund enda... ;-)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.