Gå til innhold
  • Bli medlem

Stangkopper eller hull for stangfeste


Anbefalte innlegg

Hei,

som noen helt sikkert kjenner til fins det et par ulike patenter for stangfester. Det som jeg har sett oftest på billigtelt, gjerne med glassfiberstenger, er versjonen der man (med litt makt) får såpass spenn i stanga at den går oppi festet (gjerne med en tynnere pinne på enden av teltstanga).

Finnes det ulemper med denne patenten utover det åpenbare ved at det kreves litt mer kraft for å få den på plass? Grunnen til at jeg spør er et jeg er kommet over et Mckinley Quantum til redusert pris som har alu- stenger og ellers ser ut som et finfint og praktisk telt. Men uten muligheter for justering av stramming på stangfestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå i hvert fall sett 4 varianter av måter å feste stanga på, og da både på dyre og billige telt, så jeg tviler på at det har så mye å si så lenge teltet står.

Det viktigste er om materialene og sømmer e.l. er gode nok så de tåler belastning og ikke gir etter.

1. I mitt dyre, lette 5 sesongers telt: Stengene presses i kryss inne i teltet og hviler kun på forsterket bunnduk (gummimateriale) - det har fungert fint.

2. På ytterteltet, som kan zippes på, så presses stangenden ned i hull ) dog er det 2-3 hull for ulik stramming, det har også fungert fint.

3. På Helsport er det stangkopper + stramming: det fungerer bra.

4. På ett Hilleberg telt er det noen tynne pinner som settes inn i stangenden + stramming : det fungerer bra.  

McKinley er jo lavere priset, men om festene er presset bra på skulle det holde fint. Jeg har også ett McKinley telt, med samme løsning, men har brukt det såpass lite at jeg ikke kan si om det holder over tid eller under mer vindfulle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første telt var et mcKinley, det har en ring med pinne festet i duken på ytterteltet/inerteltet. Denne pinnen tres inn i enden på stengene. Det er mange ganger jeg har lurt på om når stengene knekker når pinnen skal inn i stanga, det er rimelig stramt. Men det har holdt i 20år.

Jeg synes Hilleberg sine stangkopper er de beste, og det er ganske greit at det er 10cm å stramme inn ved stangen ved bare å dra i en stropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt fan av dedikerte stangkopper eller disse pinnene + at det er litt romslige stangkanaler. Dette gjør jobben med å tre inn stengene og feste dem lettvint og uten knot. Noen telt har trange stangkanaler kombinert med at du må knote masse for å få stangen til å skli nedi en "lang lomme" på motsatt side, dette opplever jeg ofte som knot - spesielt om man er kald og bare en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.