Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Akto eller Unna


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter et lett 1manns-telt.

Har kommet frem til at Unna og Akto er de 2 beste valgene, men er usikker på hvem som kunne passe meg best og tenkte kanskje dere her inne har noen erfaringer.

Jeg er ca. 180cm høy og bruker exped synmat ul 7lw.

 

Unna har et større innertelt, som gjør at man har mer bevegelsesfrihet og er også høyere innvendig den Akto. Derimot er dette teltet tyngere og har så og si ikke noe lagringsplass ved inngangsparti, noe som er et problem når man er på langtur med 110L sekk.

 

Akto er lettere, samt har et større inngangsparti for lagring av sekk og evt. Primus ved matlaging. Derimot har ikke akto noe stor plass innvendig og er kanskje litt for liten eller kort for meg? Jeg er ikke så høy, men er 67cm bred over skulderene, så krever litt plass.

Hvordan er det å ligge på oppblåsbart liggeunderlag i disse 2 teltene? Vil man komme borti duken til innerteltet eller har man klaring? 

 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg rundt 190 cm på sokkelesten, og ligger på et exped LW- underlag. Fungerer helt fint det. Akto utgikk for meg etter å ha prøveligget det. Opplevde det som rimelig trangt, men det er ikke sikkert du føler det sånn! Sekken har jeg fint plass til ved siden av meg eller mellom inner/ ytterduk (50 liter så langt). Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Robin Rambo skrev:

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter et lett 1manns-telt.

Har kommet frem til at Unna og Akto er de 2 beste valgene, men er usikker på hvem som kunne passe meg best og tenkte kanskje dere her inne har noen erfaringer.

Jeg er ca. 180cm høy og bruker exped synmat ul 7lw.

 

Unna har et større innertelt, som gjør at man har mer bevegelsesfrihet og er også høyere innvendig den Akto. Derimot er dette teltet tyngere og har så og si ikke noe lagringsplass ved inngangsparti, noe som er et problem når man er på langtur med 110L sekk.

 

Akto er lettere, samt har et større inngangsparti for lagring av sekk og evt. Primus ved matlaging. Derimot har ikke akto noe stor plass innvendig og er kanskje litt for liten eller kort for meg? Jeg er ikke så høy, men er 67cm bred over skulderene, så krever litt plass.

Hvordan er det å ligge på oppblåsbart liggeunderlag i disse 2 teltene? Vil man komme borti duken til innerteltet eller har man klaring? 

 

Takker for svar! 

Jeg ar hatt Akto siden 2005 og er godt fornøyd.  Bruker samme oppblåsbare underlaget som deg og jeg har ikke noe problemer.  Det er meget god plass innvendig. Teltet er så pass langt at du får plass til sekken enten i vinkelen eller nede ved beina. Personlig plasserer jeg både sekk og kløv i "forteltet".  Inne sover jeg og hunden. 

For å få bedre plass ute spenner jeg opp en baldakin.  På bildet er det to gamle teltbiter som er sydd sammen, men nå har jeg et tarp fra Magasinet.  Opprinnelig mål 3 x 3 m.  Dette har jeg modifisert til 3 x 1,6 og sydd i bardunfester.  Som du ser er det meget god plass under baldakinen. 

Dersom du ønsker mer info om så bare rop ut. 

58e15ae1a1aaa_10-14Etablertteltleir1307(640x384).jpg.8a6eec7f8af73e61ddaf14d9f4aac074.jpg

Og har du f eks en Jerven original, er den også super, selv om de er mindre

58e15f0d990af_5-7TR05Teltleir-Kopi(640x482).jpg.6bc9662aeb35682ffb17b8a7b6d1040b.jpg

 

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte også synmat 9lw til Aktoen. Fungerer bra det. Dog så solgte jeg teltet da jeg liker ha noe mer takhøyde innvendig. Litt av poenget mitt var å ha et så lett telt som mulig og med tarp etc så ble jo vekten like mye som et større kuppeltelt med bedre innvendig plass/høyde. I finvær er teltet flott, men når man er kliss våt i øsende regn og vind så liker jeg ha en smule bedre boltreplass innvendig. Jeg bruker også en stor sekk fra Berghaus (Cyclops Atlas 3). Så for meg er det nå kun aktuelt med Allak eller Staika. Akkurat de kiloene de veier ekstra går fint for meg da jeg er vant til å bære en tyngre sekk. Havner sjelden under 17-22 kg uansett. Min smertegrense for lengre og bratte turer går på ca 25kg i sekken. Er den over det så sliter det unødig mye og dagsetappene blir kortere enn 15km for min del. Jeg tror ofte at mange frykter vekt på teltet fordi alt over 3kg er tungt, men det handler også om å bli vant til å bære tyngre på ryggen. Det sitter ofte mer vekt inni hodet enn at et telt på 2kg er så mye lettere enn et på 3-3,5kg.... Når det er sagt så er Akto særs lett selv med bunnduk, mener huske at mitt med bunnduk og alt veide rundt 1,8-1,9kg og pakket så lite at det fikk plass i sidelommen på sekken. Jeg har brukt et Keron 3GT og det veier 3kg mer, men inni hodet er det svintungt bare fordi det pakker så stort i sekken....men på ryggen etter et par tre timers bæring så kan jeg ikke akkurat si at det merkes så innmari godt. Men som sagt når det begynner bli over 22-25kg sekk så merker jeg 3 kg ekstra godt enn om jeg bærer en sekk på 14kg og plusser på 3 kg oppå der. Har kolleger som glatt bærer 30kg og går fra meg glatt i fjellet selv om jeg har bare 20kg. Det handler om trening og hardførhet mer enn vekten på teltet 👍 Du vil uansett få nok plass til deg og liggeunderlaget ditt i Aktoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest svarene her, eller gå vitenskapelig til verks på temaet "lengde i telt" vil jeg bare henvise til de første episodene av Canada på tvers der Monsen bruker unna. Funker som gapahuk om morgenen, han bare skreller av hele langsiden, strekker seg ut og tenner bålet fra posen. Allerede der har han avgjørt unna vs akto diskusjonen i mitt hode, men jeg er veldig glad i bål da 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.