Gå til innhold
  • Bli medlem

Navnetips


Markus Ingebretsen

Anbefalte innlegg

Hei hopp,

Litt ut av det blå på dette forumet, men jeg føler meg ikke helt hjemme på alskens baby og mamma forum. 

Venter en datter, og funderer på navn. Scrollet igjennom hundrevis av jentenavn, og navnet Myrtel poppet ut for meg. Jeg får assosiasjoner til myr, fjell, og grønt gress. 

Men er dette litt vell "rart navn"? Vil alle rynke på nesa når de hører, voksne og barn i barnehage/skole?

Gleder meg til å teste bæremeis, pulk og mye tur med en liten med. 

Håper på innspill:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte Mørtel med en gang - men det er meg :) Spesielt navn, men fint når du blir vant med det. Om du googler det så står det at det er et guttenavn - merkelig..

Generellt har jeg personlig hatt sansen for å gi navn etter at ungen er kommet ut. Det kan hende at du syns at Myrtel passer perfekt når du ser din nye datter, men så kan det også hende du ser at det ikke passer. Slik har det i hvertfall vært hos oss. Vi hadde mange alternativer, men så ganske fort hva som passet og hva som ikke passet.

Dette emnet er vel i grunnen noe utenfor forumets hovedtema, men skjønner godt problemstillingen :):)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrtel var fint det. :) Men som de over - navnet kan fort bli noe annet når ungen kommer  ut og absolutt ikke er en Myrtel men feks en....Kari! :D  Jeg traff ei jente en gang som het Myrill. Det var også en skjeldent og pent navn. Lykke til med en herlig tid. (Og så tipser jeg om Manduca istedenfor bæremeis, og elastisk sjal rett etter fødsel. :) )

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. 

Føler meg litt mer selvsikker på navnet, men skjønner dette med å se det Ann når jenta har kommi ut til oss. 

En spennende tid i møte, gleder oss stort. Takk for tips angående bæreremedier som Manduca. Slik sjal har vi, og noe lignende fra babybjorn fikk vi kjøpt veldig billig på Finn, vet ikke om det er stor forskjell contra manduca i bære/sitte komfort

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og spennende navn, Myrtel. Liker moren det også? Jeg har sansen for å gi barna unike navn så sant det ikke er slike drøye kjendisnavn ;)

Ja, det er stor forskjell fra Manduca til Babybjørn! Manduca og lignende bæreseler er mye bedre. Elastisk sjal som Ullsokk foreslår er gull på barsel - barselgave til din kone? Jeg brukte det mye. Etter den første tiden gikk jeg over til bæresjal og meitai. Det geniale med bæresjal når du er på tur er at du bruker sjalet som hengekøye til å sove i for barnet, sitte i, leke i,teppe...

Lykke til med både navnevalg, baby, tur og bæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tente umiddelbart på en plante, men er ikke sikker. Så lenge norske barn får gode norske navn så er jeg fornøyd. Jeg har ingen sans for bibelske navn som har vert veldig populære de siste 15 - 20 årene. Og så er det litt komisk når du ser f.eks. pikenavn som er en konstruert hunkjønnsform av et guttenavn. En gammel norsk tradisjon er at odelsgutten skulle ha samme navn som bestefar på farsiden, men hvis førstefødte ble en pike og bestefar hette Olav så ble det Olava (som min farmor), eller f.eks. Jensine, Pauline, Godtfreda, Kristofa osv.  Et slikt navn som forresten kanskje ikke er så dumt er Erika, som skrevet med c er det latinske navnet på en gruppe lyngplanter. F.eks. Erica tetralix som er klokkelyng og som er en plante som gir en honning som muligens er verdens beste. Den betales i hvert fall med flere hundre kroner kiloen og blir stort sett solgt fra birøkteren og direkte til hoteller og restauranter. 

Norske navn med tradisjon og god forankring i den norrøne folkesjela blir bra. Det er ikke noe galt i å være stolt av sitt opphav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrtel er jo fint, og et plantenavn, noe som jo er nokså vanlig. Det er brukt ganske mye på sitt språk, i andre land, for eksempel Myrtle og Mirte. 

Når det gjelder bæreseler, må jeg dessverre tilføye at erfaringa mi er at Babybjørn ikke er spesielt bra. Vi har vært svært fornøyd med Ergobaby. Trekk til å ha over på kalde dager anbefales, spesielt om den blir mye brukt. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.