Gå til innhold
  • Bli medlem

2-3 mannstelt lett


Jantoret

Anbefalte innlegg

Driver og kikker etter nytt 3-sesongs telt til turer både i lavlandet og på fjellet. Har to unger på 4 og snart 6 år jeg tenker å ha med på en del av turene, så må være plass til alle oss tre, også om 5 år. Siden jeg må bære det meste for oss alle er det en stor fordel at teltet er lett.

Har vurdert og vurderer fortsatt sterkt det nye helsport  reinsfjell superlight 3p.

Men har surfet litt rundt og kommet over disse 2 modellene fra Tarptent. Disse er også laget i 30D duk som bær være bra solid i forhold til Helsports 15D. 

https://www.tarptent.com/store/double-rainbow       https://www.tarptent.com/scarp2.html

Begge kan gjøres selvstående med tilbehør. Det liker jeg. Men noen som har erfaring med disse teltene og hvordan er de i forhold til innvendig trekk når det blåser? Ser Scarp tilbyr et mer solid innertelt. Synes disse virker som et spennende alternativ til helsport.

Noen med erfaringer fra disse teltene og evnt. har andre gode telttips? Budsjett er ikke så nøye. Kvalitet betyr mest. Men telt til 10k+ blir uaktuelt.

Hilsen Jan Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at det er noen her som har Scarp 2. Selv har jeg Moment DW fra tarptent og er veldig fornøyd med det(valgte det i stedet for et Helsport Superlight). Det eneste jeg er litt skeptisk til er størrelsen. Det vil nok være stort nok, men ikke veldig god plass(du vil ikke få plass til 3 oppblåsbare underlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Husky virker solid, og til meget fordelaktive priser, men er alt for tunge. Da kan jeg like greit bruke mitt 3 pers. fjellheimen xtreme som jeg allerede har. Håper på et telt som helst ikke bikker mye over 2kg, hvis det finnes i den størrelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anskaffet oss et Reinsfjell Superlight 3 til en gunstig pris på Camp Villmark i går. Ungene på 9 og 11 insisterte på å prøve det så fort vi fikk det i hus, så vi dro ut på en kort overnattingstur rett før leggetid. Det går fint å bruke 3 stk Exped SynMat UL 7 i bredden, og vi sov godt i teltet uten å føle at det var trangt om plassen. Jeg vet at en overnatting i flott vær er et syltynt grunnlag for en anbefaling, men skal du ha et lett telt av god kvalitet med grei plass til 1 stor og 2 små så blir det ikke feil å kjøpe et Reinsfjell SL 3 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Tarptent :-) 

Jeg har et Notch (1-manns) og et Stratospire 2 (2-3-manns).

Stratospire (https://www.tarptent.com/stratospire2.html) er et romslig 2-mannstelt, med bredde i innertelt 128cm men det kan utvides til 157cm (mitt Exped Synmat underlag er 51cm). Jeg har "solid inner" innertelt, og synes det passer best for min bruk (inkl. høyfjell hvor det som kjent kan blåse litt...). Det er supert med hver sin inngang, og det gjør lufting veldig lett (herlig de gangene norsk sommer virkelig slår til). Teltet bruker enten to vandrestaver som stenger eller to rette stenger (som kan kjøpes ekstra hos Tarptent). Teltet kan ikke lett gjøres selvstående. Veldig raskt og enkelt å sette opp (etter å ha prøvd en gang eller to). Svært god takhøyde. Jeg ba om å få sømtetta teltet ved bestilling, du kan også kjøpe et tette-sett fra Tarptent (silikon og børste). Nå selger de også et ekstra "innertelt" som plasseres i ene forteltet, som kan huse en hund eller unge opp til ca. 12 års alder - se "SideCar" https://www.tarptent.com/store/sidecar

Statospire er større enn både Scarp 2 og Double Rainbow (sistnevnte føles nok minst). På Tarptent sin side for Stratospire, under Videos, er det en video der han sammenligner de tre modellene. Tarptent har også et tremanns-telt, Cloudburst 3. Og et fire-manns-telt Hogback som minner mye om Scarp 2. 1.9kg for fire-mannstelt må jo sies å være ganske lett i hvert fall :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.