Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av redningsvest og åre til Packraft??


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen anbefaling å komme med når det gjelder flytevest og åre til Packraft?

Det er jo så sykt mye å velge i og jeg har INGEN peiling på hva som er verdt å kjøpe og hva som er dårlig...

Ser for meg åre til maks 2000,- tenkte jeg ?

Vest har jeg ingen formening om pris, eneste jeg er redd for er å få en vest som ikke er god å padle med..

Ser også for meg at det er kjekt med en lomme eller to på vesten og kansje mulighet å feste gps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte enkelt og billig den gang jeg kjøpte. Åre ble kjøpt på xxl. En alu åre som var 2 delt, mener jeg ga 299 eller noe på tilbud. Veide rett under 1 kilo så den var ikke så mye tyngre enn dyrere årer. 2 delt fungerte greit for meg. Hadde en på hver side på reconpacken sammen med fsikestenger bak sidenlommene.

Vesten er en kanovest fra Biltema til 249. Tittet på litt forskjellig vester men ville ha en som var kort nok til slik padling og at den ikke veide for mye. Skal jo ofte bære båt, åre og vest noe med packraft. Vekt på den er 400gr ganske nøyaktig. Har nettinglomme foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent :) men hvordan er det med aluminium, blir det kaldt å holde i ? 

Har og Reconpack :) var ikke så veldig gira på å kjøpe åre til 2000,- +++ 

Har heller ikke peiling på hvordan vest som passer, til packrafting så var ikke så interessert å bestille uten å vite hva jeg bestiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pqdlet den på sommeren. Grepene på åra var gummiert så blir neppe så kaldt. Jeg hadde bare båten en kort peride da den ble for liten for meg og bikkja. Så jeg har ikke noen erfaring med åra over lang tid. Vesten har jeg enda og bruker den når jeg er ute med Ally. Den fungerer helt supert, ikke noe slitasje å se etter 4 år. Jeg er dog sjelden på mer enn 1-3 kanoturer pr år de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bruker denne åra i glassfiber som jeg er godt fornøyd med. (Den kosta da riktig nok ca 1000 kr.) Den er 220 lang og det er viktig at den er lang nok siden packrafter er bredere enn kajakker: 

http://www.westsystem.no/p/13265/tnp-wolferine-padleaare

Ellers så er nok dette en enda bedre åre i karbon som jeg vurderer å kjøpe i tillegg:

http://www.westsystem.no/p/11950/werner-skagit-padleaare

Firedelt åre som er lettere å pakke med seg:

https://www.packrafting.com/produkter/padlearer/splat-carbon-padleare/

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne å leste litt på tequila.no, å leste meg fram til at det kunne være lurt å prøve litt forskjelling før man kjøper seg åre. Har gjort en avtale med en som har kajakker på Mo om at jeg skal få leie mange forskjellige en helg så jeg får prøvd forskjellige før jeg bestiller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpackaraft anbefaler en årelengde på 210 cm som et godt kompromiss for sine båter. I mange år har jeg brukt ei 4-delt åre på 210 cm som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Jeg trenger 4-delt utelukkende fordi jeg bruker 3/4-deler som midtstang i en lettvektslavvo, når jeg bærer, deler jeg åra i 2. De seinere årene har jeg også brukt ei åre som kan reguleres i lengde . På flatt vann bruker jeg den i max lengde (230). Får da en rolig padletakt og oppnår litt høyere hastighet på båten. I stryk korter jeg åra ned til 205. Det føles som å "gire ned", får mye raskere frekvens og kan reagere raskere på hindringer etc.

Jeg vil anbefale at du ikke kjøper lengre åre enn 210, bortsett fra hvis du sikker på at du vil padle hovedsakelig på flatt vann og i meget rolige elver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg kjøper meg vest på biltema til jeg skal til trondheim eller en plass man kan prøve vesten før man kjøper :) Eventuelt får jeg høre med de jeg skal låne årer til for å se hva jeg liker om de har vester og å selge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder åre så funker en enkel billig aluminiums åre meget bra. bruker https://www.xxl.no/mackenzie-padleare-kajakk/p/1096897_1_style og syntes denne fungerer bedre en kortere karbonårer til packraft under de fleste forhold. men korte årer er best under mer eksterme forhold. enkle vester fra biltema fungerer også fjell under normale forhold. skal du ha noe som tar lite plass er jo denne et alternativ http://www.packrafting-store.de/Safety/Anfibio-Buoy-Boy::499.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det blir åre fra xxl, og vet fra biltema i første omgang. så får jeg heller oppgradere når jeg vet hva jeg vil ha og liker :) Fikk fris på cargo fly, 4000,-  ekstra synes jeg var en hårete pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vester benytter mange oppblåsbare vester. Dvs at man padler med vesten uten luft og om ulykken skulle skje må man blåse opp vesten gjennom et munnstykke.

Jeg har en slik en som jeg kjøpte fra en tysk butikkk en gang. Er vel en fordel å ha noe som ikke er så volumiøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...
Ulv! skrev (På 27.4.2017 den 21.47):

Kjøpte denne åra på salg, men på fullpris er den fortsatt under tusenlappen for ei åre på bare 6—700gr 

http://www.westsystem.no/p/16147/ae-ultralight-4-delt-kajakkaare

 

Når gjelder vest, så bruker jeg den samme som ellers på elv og hav, av den oppblåsbare typen med utløsersnor. 

Si gjerne ifra hvordan den padler når du har fått testet den 👌🏾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.maritim.no/baltic-flipper-svart-bla?variant=75834

 

Jeg bruker en slik en, rask å ta av og på og formen gjør at man enkelt kan ha den under skalljakke. Den har også lav vekt, og finnes i en god del forskjellige farger.

 

Med tanke på åre så vil jeg bare si at man bør huske på at årer med lav vekt gjerne er mindre og gir dårligere fremdrift når man er ute å padler. Du har også årer lager til både flatvann, stryk og kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha en vest som ikke går for langt ned eller bygger for mye i ryggen. Så slipper du å sitte ubehagelig eller at vesten presses opp fordi den treffer bena eller raften. 
Jeg bruker NRS Chinook som også har mye lommer til fiskeutstyr, men tilsvarende modell og utforming er det jeg foretrekker. 

Ang årer, så bruker jeg en standard 4 delt åre fra Norseraft. Har ikke klart å se noen grunn til å oppgradere til en dyrere åre da fordelen i vekt er veldig liten. 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaikobi V4 er en veldig bra vest om du skal ha noe skikkelig. Jeg bruker denne til kajakkpadling.

Lite i veien for god teknikk, lomme på ryggen til drikkepose, og noen mindre lommer på brystet.

Skal du ha en tilsvarende god vest, men med mer lommer er Hiko Stamina også ett bra valg. Begge vestene er å regne som egnet til trening også.

Billig alternativ er Kanuk vest (Aktiv AS selger, m.fl). Den er enkel, med en trekantet «kloss» på rygg og bryst som også er helt ute av veien for 100% friksonsfri padling som vestene over. Har en enkel brystlomme.

Lav vekt er behagelig når man padler, og om vesten skal bæres.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.