Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffekjele og stekepanne til bål?


Anbefalte innlegg

Har forstått det slik at det ikke er alle kaffekjeler osv som kan brukes over bål.. hvilken kaffekjele anbefales til bålbruk? Må være en som kan kjøpes i fysisk butikk

Og et annet spørsmål: drasser dere på dere både kaffekjele, kjele og stekepanne eller bruker dere f.eks kjela som stekepanne også?☺

Endret av Utpåskogstur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har denne fra eagle til bruk på bål. Den har kobberbunn som visstnok skal tåle varmen fra et bål. Funker fint synes jeg. Eneste er at jeg synes lokkåpningen er litt liten, kunne godt ha vært større for å få et større bruksområde. Den selges på xxl, gsport og obs sport har jeg sett. 

Finnes i 0,7 og 1,5 liter og oppover. 

https://www.xxl.no/eagle-products-balkjele-0-7l/p/1043960_1_style

 

Men neste gang jeg skal kjøpe ny kaffekjele blir jeg å gå for en litt mindre(har 1,5 l) og med større åpning.  Likte formen på denne veldig godt. 

https://www.fjellsport.no/gsi-outdoors-glacier-ss-tea-kettle-1-qt-1-l.html

Endret av esstrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har: 

- Et ufornuftig stort antall kjeler i forskjellig form og størrelse. Både dedikerte "kaffekjeler" og også andre "vanlige kjeler" og sikkert 4-5 forskjellige stekepanner til tur-/bålbruk.



Det gir et fint spillerom slik at jeg kan velge redskap etter hvilken type og lengde tur/utflukt jeg skal på. På vinteren trekker jeg redskapen i pulk og har gjerne med mer kjøkkenredskap. Om sommeren kombinerer jeg gjerne kjele/panne til forskjellig bruk om det skal gåes langt...

Hva kjele gjelder så skal de aller aller fleste tåle bålbruk. Så sant du har noe oppe i dem. En kjele med vann i blir aldri så varm at den blir ødelagt (er min erfaring). Vannet kjøler mer enn nok. Stekepanner får ikke samme type kjøling så de må du være litt mer forsiktig med. En del kjeler har gummiert håndtak. Omtrent slik: 

950997bd5968578b66bc83d769352fef.jpg

Dette spikker jeg av først som sist om kjelen skal brukes på bål. Det kommer uansett til å havne i flammene før eller siden og da står du plutelig med hel- eller halvsmeltet varm gummi på fingrene. Det problemet slipper jeg ved å spikke av dette samtidig med at kjelen pakkes opp....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Robinson skrev:

Det aller meste kan brukes på bål og primus. Det er jo best med gryter og kjeler med bøyle når det skal på bål, men jeg har både kokt og stekt på bål med trangia kjelene og stekepannen.

skal kjøpe meg trangia 25 med nonstick kjeler og stekepanne, med kaffekjele. De skal alle sammen brukes på både gass og på bål. Skal kutte bort plastikken på kaffekjelen først!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walle skrev:

Jeg har denne

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjokken-og-vann/Kaffekjel-2000034581/

Fornøyd med kjelen.
Det er stor åpning slik at man kan bruke den som kasserolle for matlagning og så er den billig.

 

Kan du steke i denne? Uten at det setter seg fast? Har leita livet av meg etter en kjele på rundt 07l-1l maks. Men alt er enten sett eller over litern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stekt både bacon ,fisk og annet i trangiakjelen, som ligner mye på denne. Det skal ikke så mye til for å steke noe. Men selvfølgelig , pannekaker og speilegg og slikt blir jo ikke ideelt i en kaffekjele. Det viktigste er at kjelen har stor lokkåpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2017 den 17.01, Friluftsnoob skrev:

Kan du steke i denne? Uten at det setter seg fast? Har leita livet av meg etter en kjele på rundt 07l-1l maks. Men alt er enten sett eller over litern. 

Jeg har dessverre tilgode å steke i den fra Biltema, men siden det er såpass stor åpning så skulle det nok la seg gjøre vil jeg tro.

Jeg hadde en Eagle kjele som jeg prøvde å steke havregrøten i, det ble ikke så bra resultat.

Endret av Walle
leigf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Eagle sine kaffekjeler både på bål pg primus. De er i stål så da tåler bål bra. Har samme i vanlig kjele. Det fleste kjeler og panner kan brukes på bål så lenge en er forsiktig med varme, spesielt hvis det er nonstick belegg. 

Jeg har som regel med kaffekjele, kjele og panne. Unntak er hvis jeg skal ta en kort tur og pakke lett. Da blir det realmiddag og da koker jeg vannet i kaffekjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På helgeturer alene tar jeg ofte med meg en kaffekjele og en steikepanne. Kaffekjelen sørger for kaffe og vann til real, mens jeg steiker ørreten i panna og spiser på brødskiva. På helgeturer med samboer og/eller venner blir det ofte laget gryteretter eller litt mer avansert mat enn real og fisk, da blir det ofte med en gryte også.

Husker jeg bare hadde med meg en jetboil som eneste kokekar en gang. Jeg fikk en halvkilos ørret som jeg kokte i den, lukten og smaken av fisk satt igjen i jetboilen i flere uker til tross for mange vask med skikkelig skrubbing. Kommer nok aldri til å koke fisk i den igjen i alle fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjellis skrev:

Er det ikke mer hensiktsmessig å ta med en gryte med lokk for matlaging/steking/kaffekok enn å knote med å steke i en kaffekjele?

Absolutt. Og som oftest har jeg med både stekepanne , gryter og kaffekjele. Men av og til , når jeg skal på alene ryggesekk turer som skal vare kanskje en uke , på foreks. Hardangervidda , der hvert gram er talt og vurdert , og jeg er besatt av at sekken ikke skal veie over 15kg , med både telt , primus , sovepose og alt som innebærer at jeg har huset på ryggen. Da hender det at jeg tenker at jeg trenger ikker spiseskål , fordi jeg er alene , og hvis jeg dropper både stekepanne , gryte og spiseskål og bruker kaffekjelen til å erstatte alle tre , da kan jeg ta med ei en halvliter whisky og likevel holde vekta. Det er ikke en vanskelig vurdering for meg. Men ingen kan påstå at det er bedre å steke bacon i en kaffekjele enn på en stekepanne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.