Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffe på tur


Utpåskogstur

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Tom42 skrev:

Jeg drikker kaffen av en snyltekopp.  Hvorfor jeg ikke bruker trekopp?  Vet egentlig ikke.  Kanskje det er fordi den veier mer.  Eller går jeg glipp av ett eller annet?  Eller er jeg for rasjonell? 

Samme her, bruker snyltekopp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
49 minutter siden, Kjellis skrev:

Samme her, bruker snyltekopp :)

Bruker både snylt og trekopp samt en dobbelisolert plastkopp.
Fordelen med trekopp er at den ikke leder varme på samme måten som tynne snyltekopper.
Resten av "fordelene" med trekopp har vel mer med nostalgi å gjøre.
Som drikkekopp er den dobbelisolerte plastkoppen overlegen de 2 andre!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tubbs skrev:

Bruker både snylt og trekopp samt en dobbelisolert plastkopp.
Fordelen med trekopp er at den ikke leder varme på samme måten som tynne snyltekopper.
Resten av "fordelene" med trekopp har vel mer med nostalgi å gjøre.
Som drikkekopp er den dobbelisolerte plastkoppen overlegen de 2 andre!
 

Kan vel legge til at jeg har en isolert plastkopp fra MSR med lokk også, men den kommer frem høst og vinter da jeg synes kaffen blir fort kald i snyltekoppen i kalde temperaturer. På sommerhalvåret synes jeg snyltekoppen er knall :) har flere trekopper også, men de blir som regel igjen hjemme.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tubbs skrev:

Bruker både snylt og trekopp samt en dobbelisolert plastkopp.
Fordelen med trekopp er at den ikke leder varme på samme måten som tynne snyltekopper.
Resten av "fordelene" med trekopp har vel mer med nostalgi å gjøre.
Som drikkekopp er den dobbelisolerte plastkoppen overlegen de 2 andre!
 

Sjekket Store Norskes definisjon.  Nostalgi, hjemlengsel; lengsel tilbake til en tidligere del av ens liv eller en tidligere tid; romantisering av det forgangne. 

Er romantisk stikkordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

Ja, trivsel og litt romantikk er vel med i bildet.
+ at man slipper å brenne seg på leppa når man tar koppen til munnen
 

Jeg må ha brennhet kaffe, men har aldri brent meg  ved å drikke av brettekoppen.  Konklusjonen må vel derfor bli, at man bruker det man trives med. 

Skal fintenke på hva jeg forbinder med romantikk på tur.  Muligens har det et romantisk skjær av å tenke tilbake på når jeg en sen kveld tok en pause i ly bak en stein,  klissvåt, sulten, trett og sliten, frossen - men lykkelig, fordi jeg tross alt mestret situasjonen.  Og kunne fortelle om barskeTom til kona - og motta hennes hyldest. Ref min første og eneste selfie tatt en sen kveld på Hardangervidda.

58e2b857672d0_Tomaug2016(633x640).jpg.7e45fe78398884f352468be78d7fb38a.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ridux skrev:

Noen som har prøvd kaffen fra Growers Cup. Selv er jeg stor fan av den. Tungvindt å ta med på lengre turer men på en dagstur eller to syns jeg det er helt ok.

×11144947_10152751415581191_3965721272960679762_o.thumb.jpg.ac1862df9a56f316363772b848fc36d0.jpg

 

 

Har hatt den med noen ganger. Synes det et god kaffe, men det blir litt for mye emballasje for min del. På dagsturer, eller turer med en overnatting, går det fint synes jeg til avveksling. Må innrømme det mest går i pulverkaffe, men skal jeg kose meg skikkelig må det være kokekaffe :) Elsker lukta av å åpne en pose kokekaffe og helle i kaffekjelen :)

 

 

Endret av Kjellis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slenge meg på jeg også med et bilde av kaffekjelen.  Akkurat kaffekjelen er jeg litt nøye på, målene altså.  Den minste Trangiakjelen som rommer akkurat den mengden kaffe jeg trenger akkurat da. 

58e51fe3521fa_1(480x640).jpg.4886b04bb847cf03c174412c5828f546.jpg

Men så var det kaffen da, og nå er det nok noen som setter den brune drikk i halsen.  For jeg har en kvart kilospose med kaffe, og den er med til det er tom.  Om det tar 14 dager eler tre måneder mellom hver gang jeg tar den frem - spiler ingen rolle.  Jeg synes den er like god.  På den andre siden - kanskje det er derfor de som får en kopp av meg utenfor teltet takker nei til kopp nr 2? 

Og vi som har levd litt lenger gjemmer aldri kaffe kokt i blikkboksovn, og inntatt med gul kopp fra Egersund fajanse.  Jeg har den enda, men nå er det brettekopp som gjelder - uknuselig. 

58e51ed6b5ba9_58cc0d0e00f6d_IMG_0251(404x640).jpg.10837742798eee7efe893e6d0191647f1.jpg.a7f1659f08f654df814d2717de58dc17.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med med Termos på turer, da har jeg Stanley sin største. Men dersom jeg foretrekker presskanne kaffe, som jeg synes er best, har jeg med Termo presskanne koppen fra Bodum. Ellers er det kokekaffe og bålkjele. Men termosen er alltid med for å holde resten av kaffen varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. april 2017 den 19.01, tubbs skrev:


Kelly kettle, the only kettle worth watching boil 1f60d.png

kelly2.jpg

kelly.jpg

Jeg lenge latt meg facinere av the Kelly kettle. Det er noe erkebritisk over denne innretningen som jeg jo ikke kan se for meg noensinne kommer til å bli med på noen langtur. Men en trivelig ting å koke opp tevann med på en pikniktur. En vakker dag klikker jeg på " buy" på Amazon og får en i posten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Robinson skrev:

Jeg lenge latt meg facinere av the Kelly kettle. Det er noe erkebritisk over denne innretningen som jeg jo ikke kan se for meg noensinne kommer til å bli med på noen langtur. Men en trivelig ting å koke opp tevann med på en pikniktur. En vakker dag klikker jeg på " buy" på Amazon og får en i posten...

Tar altfor mye plass og veier foir mye til annet enn koseturer.
Men til det så er den totalt overlegen alt av andre brennere (til koking av vann)  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg en type reisekaffekvernsak slik at jeg kan kose meg med nykvernet kaffe på tur... Veit det skal finnes noen "pakker" hvor alt er i en stor kopp.. Usikker på hvor og hva, men men.., får lete litt:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Otoen skrev:

Ønsker meg en type reisekaffekvernsak slik at jeg kan kose meg med nykvernet kaffe på tur... Veit det skal finnes noen "pakker" hvor alt er i en stor kopp.. Usikker på hvor og hva, men men.., får lete litt:). 

Tenker du på Cafflano? 

Hario har en langt billigere reisekvern, og sammen med en aeropress så er det ikke så mye ekstra volum. Dog langt mer volumiøst enn en bare et dryppfilter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har japanske Porlex Mini, som jeg kjøpte som turkaffekvern - den har fått en smule klassikerstatus fordi den gjør en god jobb og kan lagres ganske pent inne i en AeroPress. Her er både Porlex-en (lengst fram) og AeroPress ("inverted"):

585fe87935930_Tindebarista(PC250919).JPG

Du finner kinesiske kopier av Porlex til en en femtedel av originalprisen på eBay, rundt en hundrelapp :) 

Imidlertid har jeg senket kravet til kaffe på tur, så vanligvis lar jeg både AeroPress og Porlex bli hjemme - jeg tar bare med en finmasket metallfilter (som passer til koppen min) og ferdigmalt filterkaffe - der sparer jeg faktisk ca 0,4 kg ... Er ikke mer kaffefreak enn at vektbesparelsen og forenklingen er verdt det for meg :thumbsup:

Ooops: Ser jeg linket til en side i USA som foreslår 960 $ som pris. Disregard. Pris er normalt 400-800 NOK for en original Porlex. 

Endret av a_aa
Ooops
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Prebb skrev:

Tenker du på Cafflano? 

Hario har en langt billigere reisekvern, og sammen med en aeropress så er det ikke så mye ekstra volum. Dog langt mer volumiøst enn en bare et dryppfilter.

Yes! Der er den jeg tenker på... Takker! Noen som selger den i Norge tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rune1974: Der måtte jeg google litt, gitt :) Fant ut at det der kalles en phin, korrekt? I så fall har jeg Lonely Planet å takke

Vietnamesisk kaffekultur kan sannelig være inspirasjon for å prøve ut nye smakskombinasjoner - yoghurt-kaffe, eggeplomme-kaffe og smoothie-kaffe er jo ikke dagligdags her omkring :) Sant å si er en virkelig god kopp kaffe laget med kun vann og kaffe det jeg oftest foretrekker, da. Men det hender jeg lager en kopp med irsk whiskey og lettpisket fløte på toppen ;) Kanskje jeg skal prøve med litt eggeplomme-skum i stedet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, a_aa skrev:

@rune1974: Der måtte jeg google litt, gitt :) Fant ut at det der kalles en phin, korrekt? I så fall har jeg Lonely Planet å takke

Vietnamesisk kaffekultur kan sannelig være inspirasjon for å prøve ut nye smakskombinasjoner - yoghurt-kaffe, eggeplomme-kaffe og smoothie-kaffe er jo ikke dagligdags her omkring :) Sant å si er en virkelig god kopp kaffe laget med kun vann og kaffe det jeg oftest foretrekker, da. Men det hender jeg lager en kopp med irsk whiskey og lettpisket fløte på toppen ;) Kanskje jeg skal prøve med litt eggeplomme-skum i stedet?

Det er korrekt, det er et venne par der havde den med hjem til mig. Jeg fik også en lidt speciel kaffe med, den er "økologisk" forarbejdet ;) 

IMG_4949.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalt ingen stor tilhenger av Starbucks, og produktet er selvsagt overpriset, men deres instant-variant er av de bedre (mange hakk over nescafe etter min smak). I tillegg kommer de i små, porsjonsvennlige poser så en slipper å tenke så mye på dosering.

https://store.starbucks.no/produkt/kaffe/starbucks-via/starbucks-via-ready-brew-colombia

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.