Gå til innhold
  • Bli medlem

Brede fjellskii forhold til "vanlige" fjellski og randonè


horisont

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på å kjøpe meg nye fjellski. Samtidig kunne det vært greit med noen "bredski" (randonè). Derfor lurer jeg på om en kan slå to fluer i en smekk.

Fischer har flere typer ulike brede fjellski med Easy Skin, fra 78 og helt opp i 112 mm bredde (med rocker og stålkant). Noen som vet hvordan slike ski er å gå med og også kjøre ned med? Både i forhold til randonèski, men også i forhold til mine gamle fjellski (E89 på ca 60 mm bredde).

Hvis vanlige fjellski er 100 å gå bortover med, mens Randonè da er 50, og randonè er 100 å kjøre ned med, mens vanlige fjellski er f eks 40 (for syns skyld) - er det mulig å få til et greit kompromiss med slike fjellski? Jeg har lyst å prøve slike ski med 75 mm binding, og Vil uansett ikke kjøre ned de bratteste bakkene.

Det hadde vært morsomt om noen vet noe om dette :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har E99 m/Rottefella Magnum og E109 m/Rottefella Telemark. Begge noe bredere enn E89, men ingen i randonee-klassen. E99 er betydelig bedre å gå bortover med enn E109. Bedre smørelomme synes jeg. På E109 slites smurningen mye raskere bort. Modellene er 2-3 år gamle så det er ikke kortfellesystem, bruker langfelle på begge skiene.

Nedover er det stor forskjell. E109 er betydelig mer lettsving synes jeg. Har kun vanlig 75mm binding og vanlig skinnstøvel, ikke noe telemarkutstyr - men det er nesten som å kjøre slalomski. Så når turmålet tilsier mye opp og ned velger jeg E109 med feller, og er godt fornøyd med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är större skillnad inom gruppen "randonè-ski" än mellan fjellski och vissa randonè-ski.

Du har t.ex. "fyrstikker" från Dynafit och andra tillverkare som är 165 cm långa och 65 mm breda. Kallas ofta "jogge-ski". Inte speciellt bra till något, men är lätta. Sedan har du EVVIs +100 mm breda, fullängd ski som väger runt kilot och som är styva nog till seriösa nedkörningar. 

Kan nämna att Dynafit även har mer normala skidor också, inte bara supersmå konkuranseski. Jag har  bara provat ett par och dom var ganska hoppiga och svåra att åka med. Men vridstyva så det räckte. Men det finns flera modeller. Prova före köp, om du kan. 

På anmarcherna lönar det sig i regel att ha en ski som inte sjunker ned i snön än en som är lätt, om snön är mjuk. Inom toppturer på skidor startar med dock ofta i ottan och går upp när snön är hård, så då kan man gå på smala skidor i alla fall. Har man smala skidor bör man också helt hinna ned före lunch. Att köra på små smala, mjuka skidor i 20 cm slush är ingen höjdare. Då kanske det hade varit värt att lägga på några hekto på skidorna och få en riktigt fin nedkörning istället. 

Så, vart vill jag komma? Vilken typ skidor som är bäst beror bland annat  på:
- Vilket typ av snö kan man förvänta sig (mjuk snö -> bredare skidor)
- Är det viktigaste att göra långa turer så fort som möjligt, eller vill man ha en bra tur både på väg upp och ned?
- Tycker man om att starta klockan 8 eller tidigare på morgonen så man kan gå på skaren upp? 

Spenn har inget på en topptur skida att göra annat än kanske ett par mm. I alla fall inte här i skandinavien med den snö vi har. Många randonè-skidor är gjorde för alp-förhållanden, så dessa skidor har ofta ett alltför högt spenn för oss här uppe. Men det finns bra skidor även från centraleuropeiska tillverkare som t.ex. Black Crows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.