Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ligge/sove behagelig?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Sikkert ikke så lett å svare på, dette er trolig ganske individuelt, men hvordan ligger man (dere) mest behagelig i telt?

Jeg er typen som aldri har vondter noen steder, og sover vanligvis like godt i alle senger, men jeg sliter litt med å sove godt i telt.

Jeg bruker Exped UL 7 MW underlag og jeg får vondt i korsryggen etter noen timer, og sover derfor lett/urolig/dårlig resten av natten. (veier 70kg). Jeg bruker til og med pute for å ligge comfy (Hagløfs Apus Pillow). Jeg synes liggeunderlaget er behagelig å legge seg ned på, og har variert med hvor hardt jeg blåser det opp. Skumunderlag oppå synes jeg ikke blir bedre.

Jeg har prøvd å venne meg til underlaget, det må man jo ofte gjøre når man kjøper ny seng også. Så jeg sover middagslur på underlaget når jeg har kjangsen, og jeg tar det også med når jeg er på jobbreise (sover på hotell) og prøver å sove på det om natten.

Jeg har en "fast" woderland madrass i sengen hjemme, men "fast" i wonderlad er trolig ganske myk i forhold til exped. Kanskje det aldri vil føles godt å ligge på liggeunderlag dersom man har en seng hjemme som er relativt myk i forhold?

Er det noen som har noen smarte triks som jeg ikke har tenkt på, som kan øke liggekomforten på liggeunderlaget?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Mareng skrev:

Kanskje det aldri vil føles godt å ligge på liggeunderlag dersom man har en seng hjemme som er relativt myk i forhold?

Å forvente samme komfort av et 7cm tykt liggeunderlag som en wonderland-madrass er nok litt optimistisk, ja. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, Humbug skrev:

Å forvente samme komfort av et 7cm tykt liggeunderlag som en wonderland-madrass er nok litt optimistisk, ja. :)

Var det jeg skrev, men var ikke det jeg mente :P

Så lenge jeg kan ligge uten å få vondt i ryggen skal jeg nok bli fornøyd. I gamle senger, skumgummimadrass i campingvognen, eller andre steder jeg har sovet har jeg aldri fått vondt. Kun når jeg sover på liggeunderlag. Dødsirriterende...

I min ungdom sov jeg like godt i telt som hjemme, eller bedre. Jeg er bare passert 30, så jeg anser meg ikke som gammel og skrøpelig enda...

Ser jo noen bruker pute under knærne og eller mellom bena, og mener det skal hjelpe for noe. Men det er gjerne andre smarte triks folk har funnet ut fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mareng skrev:

Skumunderlag oppå synes jeg ikke blir bedre.

Underlag i lukket celleplast bør ligge underst for å gi best komfort, og øverst for å gi best isolasjon.

Jeg forsøker å innstille meg på å sovne på rygg, og så blir det sideleie om nødvendig ila. natten. Og ja, da er det ofte behagelig med noe mellom knærne. For eksempel de klærne du har med i posen for å holde varme til dagen etter...

Endret av ArveS
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Sikkert ikke så lett å svare på, dette er trolig ganske individuelt, men hvordan ligger man (dere) mest behagelig i telt?

Jeg er typen som aldri har vondter noen steder, og sover vanligvis like godt i alle senger, men jeg sliter litt med å sove godt i telt.

Jeg bruker Exped UL 7 MW underlag og jeg får vondt i korsryggen etter noen timer, og sover derfor lett/urolig/dårlig resten av natten. (veier 70kg). Jeg bruker til og med pute for å ligge comfy (Hagløfs Apus Pillow). Jeg synes liggeunderlaget er behagelig å legge seg ned på, og har variert med hvor hardt jeg blåser det opp. Skumunderlag oppå synes jeg ikke blir bedre.

Jeg har prøvd å venne meg til underlaget, det må man jo ofte gjøre når man kjøper ny seng også. Så jeg sover middagslur på underlaget når jeg har kjangsen, og jeg tar det også med når jeg er på jobbreise (sover på hotell) og prøver å sove på det om natten.

Jeg har en "fast" woderland madrass i sengen hjemme, men "fast" i wonderlad er trolig ganske myk i forhold til exped. Kanskje det aldri vil føles godt å ligge på liggeunderlag dersom man har en seng hjemme som er relativt myk i forhold?

Er det noen som har noen smarte triks som jeg ikke har tenkt på, som kan øke liggekomforten på liggeunderlaget?

Ofte når ein har plager med å stivne i ryggen på hardare underlag kan det ha samanheng med at nokre av musklane dine er korte, slik at du får drag i muskulaturen i korsryggen (uten å merke det så veldig). Du merkar det først når du ligg hardt for då er der ingenting som "kjem" opp og tettar "hola"/svaien og gir musklane støtte.

Det du kan prøve, både før leggetid og dersom du vaknar, er å strekke hofteleddsbøyerane på kvar side nokre minutt. Stramme hofteleddsbøyere drar ryggsøyla fram og ned, og kan gi nesten umerkelege spenningar i nedre del av rygg. Dette vert ofte endå meir trigga av sekkebæring/pulktrekk. 

Med meg og sambuaren min er det difor fast takst å strekke litt før legging, spesielt dersom me har arbeidd hardt. Det kan være så enkelt som å sitte på huk (muskelen er festa på innsida av hofteskåla, lårbeinet og i ryggsøyla, så å sitte på huk drar over dei ledda som trengs for å få en god strekk), eller det kan vere pigeon pose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll kom meg i forkjøp der gitt :) men jeg har også tro på å styrke kjernemuskulaturen og å strekke og tøye godt. Får jeg vondt i korsryggen av noe slag, så er det fordi jeg ikke har trent nok i det siste og ikke vært nøye med streching. Og har jeg gått med tung sekk, uten særlig forutsetninger for å holde kropp og sekk oppe i timesvis i gange, så vil det å sove på et underlag gjøre vondt i korsryggen. 

Henger derimot kroppen godt sammen så er min 2.5 cm tynne Termarest som en himmelseng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at vår helt Lars Monsen hadde med seg en barnemadrass på ene turen sin(Monsen på villspor), og jeg måtte jo bare prøve dette selv.

Kjøpte en fra IKEA:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10150287/

 

Dette er definitivt litt luksusprodukt å ha med, da det ikke passer for lettpakkeren, men på f.eks. kanotur, korte gåturer eller campingtur så gir den det lille ekstra så det føles mer som å sove hjemme ;) 

Selv sover jeg bra med vanlig skumgummi underlag, så den har for det meste bare tatt opp plass i boden. Men til den prisen så griner jeg ikke.

 

Pros and cons

 

+ Veldig behagelig

+ Fin avveksling fra "vanlige liggeunderlag

+ Bred(60cm)

 

- Vekt

- Volum

- Absorberer fuktighet

- Kort(120cm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessatroll said:

...eller det kan vere pigeon pose.

Den der posisjonen tror jeg at jeg aldri kommer til å klare! 😅

Jeg merker godt om jeg f.eks har for mye luft i liggeunderlaget, da blir det mye mer ubehagelig en å ha "passe" med luft.

Ellers rådet til @Tessatroll et generelt bra råd enten det er (korte) hofteleddsbøyere eller større og mindre muskler. Har selv hatt hofteleddsbøyere som har latt seg irritere på topptur siden de har vært for stramme/korte, knesmerter pga mye sykling (og stram muskulatur) som ble borte med regelmessig tøying.

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Terka skrev:

Den der posisjonen tror jeg at jeg aldri kommer til å klare! 1f605.png

Jeg merker godt om jeg f.eks har for mye luft i liggeunderlaget, da blir det mye mer ubehagelig en å ha "passe" med luft.

Ellers rådet til @Tessatroll et generelt bra råd enten det er (korte) hofteleddsbøyere eller større og mindre muskler. Har selv hatt hofteleddsbøyere som har latt seg irritere på topptur siden de har vært for stramme/korte, knesmerter pga mye sykling (og stram muskulatur) som ble borte med regelmessig tøying.

 

:P Sei ikkje det, sambo starta på albogane, men no geier han få panna i golvet (så vidt og med ujamne kvalmebyger dog :P ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Vestlendingen skrev:

Så at vår helt Lars Monsen hadde med seg en barnemadrass på ene turen sin(Monsen på villspor), og jeg måtte jo bare prøve dette selv.

Kjøpte en fra IKEA:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10150287/

 

 

Rett og slett ei madrass som er berekna på sprinkelseng, hehe, den såg eg ikkje komme! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Tessatroll kom meg i forkjøp der gitt :) men jeg har også tro på å styrke kjernemuskulaturen og å strekke og tøye godt. Får jeg vondt i korsryggen av noe slag, så er det fordi jeg ikke har trent nok i det siste og ikke vært nøye med streching. Og har jeg gått med tung sekk, uten særlig forutsetninger for å holde kropp og sekk oppe i timesvis i gange, så vil det å sove på et underlag gjøre vondt i korsryggen. 

Henger derimot kroppen godt sammen så er min 2.5 cm tynne Termarest som en himmelseng. 

Sterke magemusklar (dei djupe indre) er også med på å forebygge dette ja, som Gittiamo seier. Sterk kjerne + lengde over hofta vil i tillegg til å gi betre vilkår for ryggsøyla di (og dermed muskulatur) også gi deg eit meir avslappa steg med større utslag for lårbein, så det er aldri dumt å tenkje litt på desse tinga :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Terka skrev:

Den der posisjonen tror jeg at jeg aldri kommer til å klare!

Vi får ta en felles økt i helga! Tenker vi blir litt ekstra avslappa og myke litt utpå både fredag og lørdags kveld, så en runde med yoga rundt bålet før vi køyer blir nok knall! Så tar vi en felles runde med solhilsen i soloppgangen i 6-7-tida? :D

Tar til meg rådene her inne da jeg stort sett alltid våkner med vond rygg for tida. Veldig klar over at musklene mine generelt har godt av å få strekt seg litt da de er for korte både her og der. Er bare dårlig på å huske, og sette av tid til å få tatt de rette øvelsene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! årets store Gourmet og yoga tur til Rondane @Elisabethsk ? 😅

2015 var et bra år mtp aktivitet & fysikk, mens 2016 var rett slett fasinerende eksempel på hvor mye man kan la seg forfalle. 2017 har egentlig ikke kommet i gang enda så kanskje jeg skal gi aktivitetsnivået en kickstart med å begynne med yoga i Rondane? @Tessatroll virker å ha trua? 😁

(Beklager OT.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ja, har var jo responsen bedre enn jeg hadde håpet på :)

Jeg trener nok fra før, men tøying skal jeg inrømme er veldig greit å bare skippe. Håper det hjelper på, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende bevegelighet er det nye røyking. Neida. 

 

(joda) 

 

Jeg stivner også litt mer til utendørs enn hjemme selv om jeg er relativt bevegelig. Oppblåsbare liggeunderlag er på en måte myke og harde samtidig, men det er sikkert mye tilvenning inne i bildet også. Det kan være søvnen er lettere utendørs. Jeg er (ubevisst) mer på vakt når jeg sover på fremmede og mer truende steder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Hahaha! årets store Gourmet og yoga tur til Rondane @Elisabethsk ? 1f605.png

2015 var et bra år mtp aktivitet & fysikk, mens 2016 var rett slett fasinerende eksempel på hvor mye man kan la seg forfalle. 2017 har egentlig ikke kommet i gang enda så kanskje jeg skal gi aktivitetsnivået en kickstart med å begynne med yoga i Rondane? @Tessatroll virker å ha trua? 1f601.png

(Beklager OT.)

Jepp 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere grunner til at man ikke sover like godt. Er jo sjelden det er helt plant der man ligger. Kan også være fordi man har mindre mulighet for bevegelse i en sovepose enn underr en stor dyne. Jeg slet med det siste, spesielt fordi jeg sover mye på magen med armene under hodet. Det blir trangt i sovepose så jeg sover mer urolig og våkner flere ganger pr natt av dovne armer. Min løsning ble en sovepose med et annet design. Skrev litt om den her 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 28.3.2017 den 13.14, Tessatroll skrev:

Ofte når ein har plager med å stivne i ryggen på hardare underlag kan det ha samanheng med at nokre av musklane dine er korte, slik at du får drag i muskulaturen i korsryggen (uten å merke det så veldig). Du merkar det først når du ligg hardt for då er der ingenting som "kjem" opp og tettar "hola"/svaien og gir musklane støtte.

Det du kan prøve, både før leggetid og dersom du vaknar, er å strekke hofteleddsbøyerane på kvar side nokre minutt. Stramme hofteleddsbøyere drar ryggsøyla fram og ned, og kan gi nesten umerkelege spenningar i nedre del av rygg. Dette vert ofte endå meir trigga av sekkebæring/pulktrekk. 

Med meg og sambuaren min er det difor fast takst å strekke litt før legging, spesielt dersom me har arbeidd hardt. Det kan være så enkelt som å sitte på huk (muskelen er festa på innsida av hofteskåla, lårbeinet og i ryggsøyla, så å sitte på huk drar over dei ledda som trengs for å få en god strekk), eller det kan vere pigeon pose.

Har sovet på liggeunderlaget noen netter nå (jobbreise-hotell). Og enten funker dette bra, eller så har jeg blitt mer vant med underlaget, hvis det ikke var dene ène ølen til middagen som var utslagsgivende 😝 

Jeg bruker dog noen andre mer tradisjonelle "stillinger" for å tøye de samme musklene, synes det var enklere, men akkurat det kan man jo gjøre som man vil. Sov fra kl 23 på ryggen, og våknet ikke før kl 05:30 av at jeg var øm i korsryggen. Men ikke værre en at jeg kunne skifte til sideleie og sove greit til vekkerklokken ringte kl 7 👍

Hadde meg en øl til middagen, så muligens den hjalp på også 😝 Jeg skal til finse om en uke, så nå skal jeg bøy og tøy hver dag fram til da, så ser jeg om det har effekt :)

Noe annet jeg kom på som har fungert meget bra mot vondter tidligere, da jeg trente mer aktivt med vekter, var egenmassasje med massasjerulle og ball før tøying.

👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Har sovet på liggeunderlaget noen netter nå (jobbreise-hotell). Og enten funker dette bra, eller så har jeg blitt mer vant med underlaget, hvis det ikke var dene ène ølen til middagen som var utslagsgivende 1f61d.png 

Jeg bruker dog noen andre mer tradisjonelle "stillinger" for å tøye de samme musklene, synes det var enklere, men akkurat det kan man jo gjøre som man vil. Sov fra kl 23 på ryggen, og våknet ikke før kl 05:30 av at jeg var øm i korsryggen. Men ikke værre en at jeg kunne skifte til sideleie og sove greit til vekkerklokken ringte kl 7 1f44d.png

Hadde meg en øl til middagen, så muligens den hjalp på også 1f61d.png Jeg skal til finse om en uke, så nå skal jeg bøy og tøy hver dag fram til da, så ser jeg om det har effekt :)

Noe annet jeg kom på som har fungert meget bra mot vondter tidligere, da jeg trente mer aktivt med vekter, var egenmassasje med massasjerulle og ball før tøying.

1f44d.png1f44d.png1f44d.png

Så bra, håpar verkeleg for din del at svaret var så "enkelt" :D 

Massasjerull og ball er genialt. At beingrinda vår vert dradd både hit og dit av stramme musklar er ikkje så utenkjeleg.

At dette då må ut over andre musklar att, som må jobbe på ein annan og mindre gunstig måte enn dei eigentleg var designa for, er eigentleg ganske logisk. 

Kva gjeld ryggsøyla vår gjer me i vår moderene tid kvar dag ting som ikkje er bra for den, og som bidreg til og "alternere" på strukturane. Kan då vere greit å gjere små ting i kvardagen for å motverke dette. Som til dømes å sitte på huk når ein ryddar leikene til poden, eller parar sokkar etter klesvask. 

Eg plar seie at dersom alle hadde sitti på huk litt kvar dag hadde me truleg hatt vesentleg mindre ryggtrøbbel i dette landet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som halvgammel krok som sitter for mye stille ila dagen, har en økt med styrke og tøying av kjernemuskulatur i uka virket å være veldig positivt. Fra en noe øm/stiv korsrygg og irriterte piri formiser, spesielt om morgenen, virker det nå som skjelett og muskler samspiller bedre. Vil tro flere er i den båten. Jeg trener også jevnt og variert, men det var først  når jeg la inn økt som fokuserte på dette spesielt at ting "løsnet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PTG skrev:

Som halvgammel krok som sitter for mye stille ila dagen, har en økt med styrke og tøying av kjernemuskulatur i uka virket å være veldig positivt. Fra en noe øm/stiv korsrygg og irriterte piri formiser, spesielt om morgenen, virker det nå som skjelett og muskler samspiller bedre. Vil tro flere er i den båten. Jeg trener også jevnt og variert, men det var først  når jeg la inn økt som fokuserte på dette spesielt at ting "løsnet".

Piriformis er jo noko skikkeleg herk å slite med, og har nok forårsaka mang ein knevondt....Pigeon pose hjelp også på den :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sliten i kroppen av å ligge på et glatt underlag og/eller i helling. Hvis jeg sklir om natta så slapper jeg ikke helt av og det tar ryggen min. En sovepose som er vid hjelper også siden jeg kan bevege meg mer og derfor ble det quilt som passet meg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, PTG skrev:

Som halvgammel krok som sitter for mye stille ila dagen, har en økt med styrke og tøying av kjernemuskulatur i uka virket å være veldig positivt. Fra en noe øm/stiv korsrygg og irriterte piri formiser, spesielt om morgenen, virker det nå som skjelett og muskler samspiller bedre. Vil tro flere er i den båten. Jeg trener også jevnt og variert, men det var først  når jeg la inn økt som fokuserte på dette spesielt at ting "løsnet".

Som tidligere milsluker på sykkel stiftet jeg også bekjentskap med piriformis. Det var vondt nok, men kiropraktoren hjalp meg noe, men det var en annen tyngre årsak til mine store smerter. Det er bra nok, men jeg blir aldri helt bra.

Sitat

Piriformis syndrom

Dypt inne i setet ligger en tredje muskel som også kan gi tilsvarende problemer. Den kalles pæremuskelen (piriformis) og strekker seg fra forsiden av korsbenet til toppen av lårbenet. Isjiasnerven går vanligvis under pæremuskelen på sin vei nedover benet, men det hender også at nerven går midt inne i muskelen eller at den er delt i to, slik at en del ligger under eller over muskelen mens den andre går tvers gjennom. Fordi det er så nær relasjon mellom nerve og muskel, blir det fort vondt når muskelen strammer seg.

Pæremuskelen har som oppgave å dreie benet utover. Hvis man på grunn av en funksjonshemming eller skade i foten går med benet dreid blir muskelen overbelastet og smertefull. Det samme kan skje ved slitasjegikt. Overbelastningen av pæremuskelen kan føre til trykk mot isjiasnerven. Denne tilstanden kalles piriformis syndrom. Syndromet kan opereres, men det blir sjelden anbefalt. Bogsti kjenner ikke til noen som er blitt bedre av operasjon.

– Tvert imot blir situasjonen ofte verre og smertene sterkere fordi det danner seg arrvev.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.