Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellski og sko


Snublefot1

Anbefalte innlegg

Trenger råd til nytt utstyr til bruk for lengre fjellturer i varierende terreng i fjellet/høyfjell. Ikke til bruk i løyper, i såfall bare transportetapper i starten. Artig nedkjøring er viktig. Jeg er 180 høy og veier nesten 70 kg så regner med Cecilie Skog sine ski ikke funker for meg. Har lest at de er bra for små damer hehe.. Trenger vel evt en mannlig utgave av noe lignende? Ser crispi Svartisen bc kommer best ut i test ang sko, men når jeg googler så skjønner jeg at det kanskje er 75 mm som gjelder? I testen kom crispi sine 75mm dårligere ut en bc utgaven. Mulig de er bra lell? Andre sko som funker bedre? Har smal fot. Ser mange anbefaler 3-pin binding? Er de ok å gå med på lengre turer? Hva anbefaler dere?

Masse spørsmål her 😁 Håper på gode råd 😊

Jeg går mye Rando, så er skivant. Kjørt mye både alpint og telemark.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

75 mm gir meir høve til morrokjøring nedover enn BC ja, og toler meir. 

Kanskje kan Åsnes Nansen vere eit alternativ for deg, med voile 3 pin (kabel som kan tas av og på. Av ved gange, på ved kjøring) og ein tverrstiv 75 mm? Støvel må du nesten prøve....men Crispi Bre, evt Sydpolen er jo mykje brukt, likeins Alpina sine 75 mm "highendmodell" (hugsar ikkje navnet, raud støvel....). Eg har Nansen, og på bre og vårskiturar er det ei superski, som eg også har det morsomt nedover med, dog med nokre begrensingar pga BCbindingar (dei knekk ved for høg belastning) .

Fischer sine easyskinskinski burde jo vere eit alternativ, og med endringar i spesifikasjonane som har vore dei seinare år kan det jo hende at kjøreigenskapane har endre seg til meir morsomme, men denne skia har eg ikkje prøvd i seinare år, og skal av di uttale meg lite om den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tessatroll skrev:

75 mm gir meir høve til morrokjøring nedover enn BC ja, og toler meir. 

Kanskje kan Åsnes Nansen vere eit alternativ for deg, med voile 3 pin (kabel som kan tas av og på. Av ved gange, på ved kjøring) og ein tverrstiv 75 mm? Støvel må du nesten prøve....men Crispi Bre, evt Sydpolen er jo mykje brukt, likeins Alpina sine 75 mm "highendmodell" (hugsar ikkje navnet, raud støvel....). Eg har Nansen, og på bre og vårskiturar er det ei superski, som eg også har det morsomt nedover med, dog med nokre begrensingar pga BCbindingar (dei knekk ved for høg belastning) .

Fischer sine easyskinskinski burde jo vere eit alternativ, og med endringar i spesifikasjonane som har vore dei seinare år kan det jo hende at kjøreigenskapane har endre seg til meir morsomme, men denne skia har eg ikkje prøvd i seinare år, og skal av di uttale meg lite om den. 

Takk for veldig gode råd Tessatroll. 😄👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Morten Mørkved skrev:

Kjøp fischer E109 istedet for åsnes. Mye bedre ski.

 

Fisher E109 har bare hele 10cm på lengde fra 180 og oppover. Er det da 190 som blir best for meg? 200 blir vel for lange?

Har googla litt og det virker som den nyeste modellen er veldig bra og endel forbedret fra før med feks. kortfell som er et krav for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.