Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg telt - superbra?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Jeg ser de nye teltene til Hilleberg (2003) er ekstremt lette...ca 2,1 kg for et 2-3 manns helårs telt.

Skjønner at de bruker et nytt stoff som skal være ekstremt lett og robust.

Likevel undres jeg på om ikke dette er for godt til å være sant? Mitt eget telt er nesten dobbelt så tungt(MSR på ca 4 kg).

Jeg ser også at konstruksjonen på Hillebergs telt er slik at stengene ikke krysser hverandre, men er mer "frittstående" i forhold til hverandre. Dette for eksempel i motsetning til Helsport Svalbard, som har stenger som krysser hverandre i taket.

Hvordan takler egentlig Hilleberg teltene belastning på taket(av snø) og sterk vind. Eller hvordan er det å sette opp teltet på steder hvor det ikke er anledning til god bardunering(eks fjellhyller).

Så dere som har Hilleberg....er det bra som det høres ut, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette teltet vurderer jeg også å kjøpe! Siden Hilleberg også har tyngre telt som de beskriver som telt som tåler mye vind og vær, må jo dette teltet nødvendigvis tåle mindre.... Satt og leste i katalogen deres i går, og på grunn mye selvskryt ble det i grunn litt vanskelig å skjønne forskjellen på teltene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring begrenser seg til Nallo 3GT

Har prøvd det i noenlunde sterk vind og regn, og vil si meg fornøyd med teltet. Kjøpte det i mars-april ca, 2,7kg.

Har totalt 17 pluggfester inkl barduner. Noe jeg antar holder rimelig godt.

Må nok ha bardunene på Nallo for å sette det opp, egner seg neppe på en fjellhylle uten disse mulighetene.

Når det gjelder belastning av snømasser har jeg ikke fått testet det, men antar at det kan gi etter litt med tanke på at ytterduken ligger litt slapt på kortsiden bak innerteltet (kan være min feil også...?). Teltet er raskt og enkelt å sette opp etter litt øving.

Ytterduken er seig og sterk (hvis du har skrevet etter katalog fra Sverige har du sikkert fått tilsendt ytterstoff prøver sammen med katalogen).

God plass og et telt er lett nok til at du godt kan ta en solo-tur eller sammen med et par venner.

Har dessverre ikke så mye erfaring med andre merker, men har bare sett gode kritikker på Hilleberg teltene (uten hensyn til prisen...som blir tatt med i en Tv2-test :wink: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.