Gå til innhold
  • Bli medlem

Efterlyser forslag til DAB+ lommeradioer..!!


Anbefalte innlegg

Efterlyser forslag til DAB+ lommeradioer..!!

Norge har lukket for FM båndet, og måske følger Danmark efter om et par år.
Planlægger at finde (købe) en DAB+ radio, hvor der bruges AA eller AAA-batterier, det skal ikke være dem med indbygges batteri. Fordi fordelen med AA eller AAA-batterier er, mulighed for at medbringe ekstra batterier, bruger denne type batterier til min GPS.

Denne model fra kjop24, sælges i Norge, men desværre kan den ikke købes udenfor Norge.
Hvad er din erfaring..??

www.kjop24.no/produkt/lyd-og-bilde/dab-radio/tiny-audio-m4-hvit
Nyeste DABDAB+ og FM radioen fra Tiny Audio
Hendig digital DAB-radio i lommeformat – hvit/grå
Stort 3-linjers display
Brukes med øreplugger (medfølger)
Oppladbare batterier kan lades direkte i radioen ved å bruke medfølgende USB-kabel
Veier 48 gram (H8 cm x B5,5 cm x D1,8 cm)
Du kan velge mellom vanlig elle oppladbare batterier.
Denne har ladekasse men kan også kjøres på strøm med medfølgende adapter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg i at utskiftbare batterier er en stor fordel, men dessverre går produsentene mer og mer bort i fra dette..

En annen preferanse jeg har er høyttaler. Etter anbefaling vurderer jeg å kjøpe denne: https://www.expert.no/lyd-og-hoyttalere/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-black/p-249205/

Den har ikke utskiftbare batterier, men 15 timer batteritid holder jo lenge til en langhelg, eventuelt tar jeg med meg en batteribank når jeg skal på lengre turer, hvis jeg ender opp med å kjøpe den der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, graham skrev:

Enig med deg i at utskiftbare batterier er en stor fordel, men dessverre går produsentene mer og mer bort i fra dette..

En annen preferanse jeg har er høyttaler. Etter anbefaling vurderer jeg å kjøpe denne: https://www.expert.no/lyd-og-hoyttalere/radio/sony-xdr-p1db-pocket-dab-radio-black/p-249205/

Den har ikke utskiftbare batterier, men 15 timer batteritid holder jo lenge til en langhelg, eventuelt tar jeg med meg en batteribank når jeg skal på lengre turer, hvis jeg ender opp med å kjøpe den der.

Jeg bruker denne sony spilleren på både lengre sykkelturer og andre turer. Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd med den. Bruker også batteribank om turen blir lengre enn batteriet holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng for meg er størrelsen, dvs at radioen er så liten som mulig, men at den likevel har høyttaler. Den jeg linket til er veldig liten. En enkel måte å se størrelseforskjellen på de er å se på presentasjon av de på youtube.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sony-spilleren det snakkes om her (den minste), og jeg er mektig imponert over produktet! Har hatt langt større radioer, med tynnere lyd. Den har også imponerende batterikapasitet. jeg testet den i feltet over natten (totalt 11-12 timer) , i -3 grader, og da var det fortsatt flere timer igjen med radiotid. Hadde på relativt lavt volum, men det er likefullt imponerende spør du meg. At den har vanlig micro-USB lader og at du kan bruke headsett er andre positive sider. Koster litt, men med tanke på hvor mye bedre størrelsen er kontra veldig mange til halve prisen, så er den verdt det. Har fått hedersplass som kjøkkenradio når den ikke er med på tur!

 

Legger ved bilder for å vise størrelsen:

20170327_170544.thumb.jpg.0248f7a916ca98d9add636069d7f57db.jpg20170327_170559.thumb.jpg.9e8120e6c293f333e0c7b0d0214b3ca2.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg kjøpte Tiny audio m3 er at det kun er knapper på radioen.

Tror at radioer med hjul er lettere å bli skadet i sekken.

Hadde en mindre FM-radio tidligere. Tiny har bedre lyd på musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med DAB og FM som er gått ut, men produsenten vurderer ny versjon med blant annet DAB+ var svaret sist vi forsøkte å få tak i flere. 

Den jeg har ser slik ut: Move_400D_dynamic.png?w=500

Den har kommet i et par andre versjoner også. Denne har en del fordeler som jeg setter pris på og de er: 

 * Presets for DAB og FM
 * Alarm (velg mellom lyd eller radio)
 * Innsovning stillbar på tid. Dvs du kan ha på radioen mens du sovner og så skrur den av etter ønsket tid
 * 60 timer spilletid på en lading
 * Lader via USB fra powerbank om ønskelig
 * Helt grei lyd
 * Tilkobling for høretelefoner.
 * Klokke


Forhåpentlig dukker den opp på ny med DAB+ for dette er en turradio flere av mine turkompiser forsøker å få tak i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TomasF skrev:

En av grunnene til at jeg kjøpte Tiny audio m3 er at det kun er knapper på radioen.

Like viktig som størrelsen, er jo om en får noe inn på den i fjellet, eller langt inne i skogene da. :) Har du fått prøvd din Tiny noe særlig? Og i så tilfelle, hvilke områder av Norge og langt borte fra hytteområder og sivilisasjon.

Musikk er ikke høyeste prioritet, men værmelding og dernest nyheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Tiur3 said:

TS ønsker i første rekke en radio, hvor en kan bruke AA, eller AAA batterier da.

Det fikk jeg med meg. Som nevnt over så ser det ut til å være mindre prioritert hos produsentene.

Når min med innebygde batterier har spilletid på ca 60 timer så blir det mindre aktuelt med batteribyttet på tur også. Vi lå i telt på fjellet 6 dager en påske uten behov for lading. Derfor nevnt som et alternativ, men som nevnt er den vrien å få tak i for tiden, men det er i følge produsent vurdert å lage en versjon med DAB+ (og kan hende kommer den med AA-batteriløsning ;-) )

Noen ganger kommer det forslag i trådene som er bedre enn trådstarter hadde sett for seg fra start dersom man tillater at folk svarer litt utenfor spec ;-) 

(Min er forøvrig utelukkende testet ut i Finnmark av meg og turkameratene, men andre har brukt den i andre deler av landet uten at jeg går god for det.....)



 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for mange gode oplysninger.

Jeg skal kun bruge DAB+ til vejrmelding og nyheder i fjeldet (ture på 8-10 dage) hvor der ikke er mobildækning.

Det der er vigtigst er genopladelige batterier (AA eller AAA), og vægten.

Højtaler og musik behøver ikke være af den bedste kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nettopp kommet ned etter en uke på fjellet.

Jeg har gjort to erfaringer med en enkel dabradio - batteriene holder en dag...

Dab funker ikke....

Det blir vanskelig å få inn værmelding når FM slukker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REJOHN skrev:

Nettopp kommet ned etter en uke på fjellet.

Jeg har gjort to erfaringer med en enkel dabradio - batteriene holder en dag...

Dab funker ikke....

Det blir vanskelig å få inn værmelding når FM slukker.

Er det rart at man blir skeptisk til DAB ?

NRK misjonerer DAB som en imisær fra 1960 tallet, men når man går fenomenet litt i dybden så dukker det opp mange ubesvarte spørsmål som NRK glatt styrer unna. Men nå begynner heldig vis brukererfaringene å komme og da får vi se hvordan stemningen blir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.4.2017 at 8:20 AM, REJOHN said:

Nettopp kommet ned etter en uke på fjellet.

Jeg har gjort to erfaringer med en enkel dabradio - batteriene holder en dag...

Dab funker ikke....

Det blir vanskelig å få inn værmelding når FM slukker.

Uten at du oppgir hvor "fjellet" er så gir det oss lite informasjon. Jeg har 4 dager på "vidda" i Finnmark nå hvor DAB har fungert utmerket og vi har hatt tilgang til minst 10 flere kanaler enn vi hadde på FM. Og vi byttet eller ladet ikke batterier en eneste gang og hadde sikkert minst 50% batterikapasitet igjen da vi dro hjem...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2017 at 10:59 AM, REs said:

Er det rart at man blir skeptisk til DAB ?

NRK misjonerer DAB som en imisær fra 1960 tallet, men når man går fenomenet litt i dybden så dukker det opp mange ubesvarte spørsmål som NRK glatt styrer unna. Men nå begynner heldig vis brukererfaringene å komme og da får vi se hvordan stemningen blir.

Ingen liker ting som er nytt og de som klager skriker alltid høyest. NRK har gjort en enormt god jobb med DAB og har hverken rosemalt eller svartmalt noenting spør du meg. Hvilke ubesvarte spørsmål er det du tenker på egentlig? Det er satt opp betydelige ressurser for å kunne gi deg svar på hva enn du måtte lure på på nrk sine nettsider. Jeg har stilt til dels ganske avanserte spørsmål og små enkle spørsmål og fått dønn ærlige svar uavhengig av om det var i favør eller ikke til DAB. Det skal noe til at et helt nytt dekningsnett er bedre enn et gammelt i samtlige områder. 

 

Min personlige mening er negativ til DAB da jeg mener det ikke er en god teknisk løsning, men de har tatt et valg og det er ikke noe poeng å svartmale noen, hvertfall ikke jobben NRK har gjort. Dekningsmessig har jeg stort sett opplevd dårligere dekning til fjells, men bedre dekning i bil på sør-vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller denne DAB+ i nærmeste tid..!!
DAB+ Lommeradio Sangean DPR-39 Hvid

Tekniske detaljer & specifikationer

Farve Hvid
Funktioner (Hi-Fi) DAB+, UKW
Interfaces udgang (Computer/Multimedia) Hovedtelefon (3,5 mm jack)
Mål, bredde 63 mm
Mål, dybde 20 mm
Produkt dimension, højde 101 mm
Radio tuner DAB+, FM
Radio-type (kategorisering) DAB+ Lommeradio
Stationshukommelse 10
Strømforsyning 2 x AA-batteri (bestilles separat), 2 x AA-batteri, genopladelige (bestilles separat)
Strømforsyning (LOV) Batteridreven, Batteridreven
Udførelse (radioer) Lommeradio
Vægt (værdi) 63 g

DAB-radio.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.