Gå til innhold
  • Bli medlem

To soveposer - hvilken komfort-temperatur kan det bli?


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

 

Dette ble visst diskutert for nylig i en tråd og en hypotetisk, teoretisk formel fremkom. 

Flere av Helsports vinter/polarposer er dobbelt  og kan brukes hver for sig:

FX. Tempelfjorden:   innerpose: - 21 C,     ytterpose: 10 C      total T-lim: - 31 C       kun dun i inner overdel

Kongsfjorden:           innerpose: - 21 C,     ytterpose:  10 C     total T-lim: -35 C        hele innerposen av dun.

Du kan selv konstruere en matematisk formel for dette 😀

Grovt sagt adderer de, men uten hensyn til fortegn. Interessant matematikk, hvis en av posene holder 0 C!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Regne om til kelvin, legge sammen, så regne tilbake til Celcius?

Eller legge samme fyllvektene på soveposene, og sammenligne med en tilsvarende tung pose?

Hakke peiling egentlig... 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, gamle Kelvin kan sikkert brukes noe! Monsen mente jo - i hvert fall før - at fiberposer stort sett kunne kjøper etter vekt. Nå er det kanskje større forskjell i fibrene?

Men fyll vekten er nok ikke likefre, hvis kombo av fiber og dun brukes. Elginnen er en frysepinne og bruker en dun 3 -sesong innerpose Nanok) og en fiber 3-sesong utvendig. Og har det bra.

Jeg bruker samme fiber ytterpose t-lim formentlig omkring -10 C og en sommer fiberpose innvendig t-lim omkring 0C. Og har det bra i hvert fall ned til -22 C.

Liggeunderlaget er viktig mht isolasjon. Bruker selv Exped synmat 7 cm. Synmat light er for kalt om vinteren.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
19 minutter siden, elgen skrev:

Hei

 

Ja, gamle Kelvin kan sikkert brukes noe! Monsen mente jo - i hvert fall før - at fiberposer stort sett kunne kjøper etter vekt. Nå er det kanskje større forskjell i fibrene?

Men fyll vekten er nok ikke likefre, hvis kombo av fiber og dun brukes. Elginnen er en frysepinne og bruker en dun 3 -sesong innerpose Nanok) og en fiber 3-sesong utvendig. Og har det bra.

Jeg bruker samme fiber ytterpose t-lim formentlig omkring -10 C og en sommer fiberpose innvendig t-lim omkring 0C. Og har det bra i hvert fall ned til -22 C.

Liggeunderlaget er viktig mht isolasjon. Bruker selv Exped synmat 7 cm. Synmat light er for kalt om vinteren.

Elgen

 

Samme soveposeopsett som meg, men jeg har ikke prøvd det på vinter enda.

vil du si at synmat ul 7 er for kaldt på vinteren, også om man kombinerer med bamseunderlag over eller under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei, med bamse underlag under blir det noe helt annet og OK! Elginnen stapper dunjakka under rumpen om natta. jeg fryser selv først på oversiden av lårene, så der legger jeg dunjakka, hvis det er meget kalt. Dessuten ligger det ofte 2 huskyer klinet inn sammen mellom oss i teltet. Etter litt knuffing og masing med å komme ned i alle disse poser går det bra.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

vil du si at synmat ul 7 er for kaldt på vinteren, også om man kombinerer med bamseunderlag over eller under?

Synmat 7 UL har en R-verdi på 3,1, Bamse på over 2, totalt over fem. Det holder for vinterbruk. Exped setter -17 som temperaturgrense for synmat 7 (ikke UL) som har R-verdi 4,9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Globerotta said:

Hei,

 

Jeg har to dunsoveposer - en tre-sesong, og en sommer. Tresesong-soveposen har en komfortgrense for damer på 4 grader C, sommerposen på 10 grader C.  Finnes det en tommelfingerregel for hvor mye komfortgrensen er dersom jeg bruker begge posene samtidig?  Takk. 1f642.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.