Gå til innhold
  • Bli medlem

Tappe vann av kano, tette hull og male


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte i går en 4,5 meter glassfiberkano for den nette sum av kr 1000,-. Vi har tre små barn og tenkte å satse på norgesferier i årene som kommer. Vil derfor shine opp denne kanoen så den holder i mange år, men trenger litt hjelp fra proffer underveis.

1. Forrige eier sa at den var tett på vannet, men de hadde fylt den med vann som et badekar for barna, og da hadde vannet trengt inn i "dobbeltbunnen" ovenfra. De vet ikke hvor hullet er, og det er egentlig irrelevant, for det er nok ikke lett å få det ut igjen den veien. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette dobbeltbunnsystemet fungerer, om det bare er på midten eller hele skroget. Burde jeg borre et hull midt under for å tappe det ut kanskje? 

2. Denne er slitt grønn, og jeg har lyst til å male den knall gul (yndlingsfargen til 5-åringen:) Hva er enkleste og rimeligste måten å gjøre dette på? Jeg leser at folk skriver "matte ned", hvordan gjør man det? Pussemaskin eller grunning? Deretter bruker jeg UV-bestandig lakk, eller?

3. Trenger nye seter, hvilket materiale anbefaler dere for dette? 

4. Jeg har dårlig korsrygg, og liker ikke å sitte, så det passer meg ypperlig at man burde sitte på knærne. Hva kan jeg bruke som underlag til det?

IMG_1714[1].JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt, denne er det håp for :-) 

Jeg har bygd kajakk sjøl og reparerer stadig båter i kajakklubben som jeg er medlem av. Her er mine tips for amatør nivå fix:

1a. Skvalper vannet rundt? Om det er tilfelle så lag ett eller flere hull hvor det skvalper så det blir drenert ut. Om det ikke skvalper så består hulrommet mest sannsynlig av noe som gir oppdrift (isopor, flyteskum, -matte e.l.) og du har en  større utfordring da dette vil holde igjen vannet. Da må du skape en luftsirkulasjon gjennom hulrommet, noen hull under og flere over og helst benytte god varme under aktuelt skrogområdet så vannet fordamper. Dette vil ta tid. Et tips er å veie kajakken på vekt, så du ser at noe skjer underveis. Uansett bør du få tørket ut området godt.

1b.  slip ned området rundt og plugg igjen hullene med polyester resin (f.eks to-komponent fra Biltema) + eventuelt litt glassfiber til forsterkning. Alle riper kan også behandles på samme måte. Når du sliper for å få det jevnt, sørg for lufting eller støvmaske da slipestøvet er ganske aggressivt.

2. Du matter ned ved å benytte pussepapir før lakking, ikke benytt for grovt da det lett gir riper som du vanskelig blir kvitt igjen, begynn med kanskje 200 og avslutt med 300+ og bruk heller litt tid. Våtslipepapir er best. Ikke bruk maskin på runde flater, men slip lett for hånd eller med myk kloss som følger skroget. Synes noe glassfiber->sparkle eller grunne.

Maling kan være billakk, båtlakk etc, Spraybokser er enklest på amatørnivå, alternativt pensel + skumfordriver, men det krever god hånd. Start på et sted som ikke synes så du finner ut avstand, fart og metode, det skal flyte ut, men ikke renne, for lang avstand og det blir for tørt og nuppete. Etter første runde vil litt pussing (300/500 papir) og fjerne pussestøvet veldig nøye, gi bedre finish. Avslutt med 2 strøk lakk med UV i. Det beste er så klart en to-komponent (f.eks fra Western Systems), men da koster lakken fort det dobbelte av båten, så igjen kan en vanlig billakk gjøre susen, og vil holde fint så lenge båten ikke ligger i vann året rundt. Husk at når skroget er helt rengjort før lakking er alt fett, barnehender osv viktig å unngå, og resultate blir bedre om du kan jobbe i støvfritt rom da alt støv vil gi nupper.

3. Anbefaler å veve opp igjen de setene som er der og heller tilpasse liggerunderlag til å sitte på, det gir minst jobb.

4. Jeg har dårlig korsrygg, og liker ikke å sitte, så det passer meg ypperlig at man burde sitte på knærne. Hva kan jeg bruke som underlag til det? Liggeunderlag eller knepads f.eks de som benyttes ved hagearbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

Bor hull i kanoen for å tappe ut vannet og når du skal tette dette igjen er det veldig viktig at du sliper ned all gelcoat til glassfiberen før du støper igjen hullet. man skal alltid støpe 50 mm enn selve skaden, så du skal ha 50 mm støp rundt hullet.. Veldig viktig å rulle ut luften av laminatet med en stålrulle.. Du sliper med en vinkelsliper og en smergelskive. Når du skal "lakke" om kanoen så tar du pussepapir og puller lett over hele kanoen for å ripe opp den gamle coaten, dette for å få vedheft. letteste og billigste alternativet er å kjøpe gul gelcoat og bruke ei malingsrulle for å rulle på fargen :)

Jobber som plastmekaniker og har fagbrev så følg mine råd så blir det knall, lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, PTG og Øyvind som tar dere tid i hverdagen til å hjelpe meg med dette! Beklager at jeg bruker litt tid på å svare tilbake, jeg har tre barnehagebarn hjemme som krever litt oppmerksomhet:) Svarene deres var utfyllende og informative!

PTG: vannet skvalper, så da krysser jeg fingrene for at det ikke er skum inni. Skal prøveborre i løpet av de neste dagene, så da holder jeg dere oppdatert på hvordan det går:)

Skal legge ut noen bilder fra prosessen!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt basic, hva stopper man igjen med? 

 

Nvm, så det i første innlegget nå. Har ca. Samme prosjekt på gang her, minus vann på innsiden :) Gleder meg til bilder av prosessen din.

Endret av snurrehaler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, snurrehaler skrev:

Sånn helt basic, hva stopper man igjen med? 

 

Nvm, så det i første innlegget nå. Har ca. Samme prosjekt på gang her, minus vann på innsiden :) Gleder meg til bilder av prosessen din.

Jeg ville sparklet med glassfiber sparkel så støpt noen lag over med glassfiber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en bil som var laget av glassfiber og på den reparerte jeg en liten skade med tokomponent polyester fra Biltema. Jeg pleier stort sett å fikse det meste av ting som vi omgir oss med , men dette syntes jeg ikke var så enkelt som det høres ut. Jeg har også reparert et dusjkabinett med en polyester med lange fibrer i, men heller ikke denne likte jeg å jobbe med. Jeg synes ikke at det ble bra, men med litt trening så går det sikkert. Men nå må det også nevnes at jeg er litt nøye på hvordan ting ser ut etter en reparasjon.

http://www.wikihow.com/Paint-a-Fiberglass-Canoe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Okay, endelig er den ferdig. Hullene er tettet. Store deler er pusset ned og tettet med glassfiber og gelgoat. Jeg har lagt to strøk med bengalakk. Så nå gjenstår det ett spørsmål: Det virker som det fort blir riper i lakken.. ser for meg at den fort blir slitt når den dras opp og ned strandkanter. Er det et lag med noe gjennomsiktig jeg kan påføre? En form for finish/sealer av noe slag som holder bedre på lakken? 

kano hvit.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.