Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av 3manns telt


Redoran

Anbefalte innlegg

Jeg har et helsport ringstind 2 og har vært veldig fornøyd med dette teltet. Jeg har brukt det som et enmannstelt og har satt pris på den høye sittehøyden og lengden på innerteltet da jeg er 193cm lang. Jeg har også aldri opplevd vannlekasje eller kondens. 

 

Krav jeg har til teltet er at jeg må kunne sitte i teltet mtp skifting av tøy uten at det blir for lavt. Teltet må også være langt nok inni til at jeg ikke dytter innerteltet inn i ytterduken når jeg ligger. Det siste kravet er at det må være vanntett. Jeg er for gammel til å våkne gjennomvåt hehe. Prisen bør ikke overskride 10.000 men helst ligge rundt 5000. Det skal virkelig være verdt det for at jeg skal bevege meg opp mot 10.000.Grunnen til at jeg nå skal ha nytt telt er at jeg har fått meg kone. Det vil hovedsaklig bli oss to i teltet men hennes datter på 9 vil kanskje være med av og til. Hovedsaklig for to voksne altså men med mulighet for en sneip i midten. 

 

Akka shape r/s 3 (har funnet et til 3000kr)

Bergans trollhetta 3

Helsport sarek 4 camp

Dette er tre telt jeg har tittet på som jeg lurer på om dere har noen tanker rundt. Hilleberg kaitum 3 er også et telt som har dukket opp men dette er jo et veldig dyrt telt. Er det verdt det? 

Har dere noen tips? Setter pris på kvalitet og gjerne et greit fortelt da ringstind mangler dette og jeg merker at det gir en del utfordringer. 

Mvh Erik 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke Kaitum selv men har ligget i det et par netter sammen med venner. Gikk helt greit med 3 voksne, et av de mer romslige 3-manns jeg har prøvd. Enkelt oppsett med like lange stenger og rette endevegger så våt fotende på soveposen blir neppe noe problem.

Om det er verdt pengene eller ikke blir vel en smakssak. Men personlig synes jeg Hillebergs telt virker med solid konstruert enn Bergans. Aldri opplevd at noe har røket på et Hilleberg (har et Soulo og et Nammatj) men på mitt 2-manns Bergans har et bardunfeste røket, selv om dette er betydelig mindre og "snillere" brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kanskje også i tankene kundeservicen til Helsport. Fikk akkurat tilbake mitt Ringstid 1 med flere pluggfester. De ringte meg til og med med et forslag i tillegg til det jeg hadde foreslått. Med i forsendelsen var også 5 barduner og fem ekstra plugger. Det hele var gratis. Bedre kundeservice kjenner ikke jeg til hos noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøveligget helsport sarek to på xxl for en ukes tid siden og det var veldig kort i liggeretningen, jeg er 183. Så etter den prøveliggingen ble det teltet luket ut. Håper helsport har med seg både reinsfjell 3 og reinsfjell superlight 3 på camp villmark som er om et par uker. Der har en en god mulighet til å se på de forskjellige teltene og samtidig se hva en har av muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye research for nytt 3-mannstelt som skulle erstatte mitt gamle Helsport Bygdin, så gikk jeg for Helsport Dovrefjell via outlet'en på Helsports nettbutikk. Betalte vel 4999,- for det når jeg kjøpte det for et par år siden. Hvis du sammenligner Dovrefjell med f.eks Helsport Fjellheimen-serien, er det bare "mer av alt". Bedre plass. Bedre sittehøyde. Bedre ventilasjon. Samme vektklasse (mua Superlight-utgaven naturligvis).   Enormt mye telt for en "rimelig" penge, ihvertfall sammenlignet med andre telt av tilsvarende kaliber. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med å kjøpe et helsport hjellheimen 3 camp til fire tusen. Jeg har også hørt mye bra om helsport sin kundeservice selv om jeg aldri har brukt den. Har gapahuk også fra helsport og den er helmaks hehe. Men siden det går an å sende inn telt for oppgraderinger: er det noen oppgraderinger jeg burde få til dette teltet? Trenger ikke snøflapper da jeg helst telter i plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et skår i gleden her nå og håper noen med fjellheimen camp 3 kan berolige meg. Leser noen plasser her på forumet at for lange folk kan teltet bli litt kort og siden det skrår slik ved fotenden kan soveposen presse dukene sammen. Jeg håper ikke dette stemmer. Håper jeg ikke har nedgradert fra mitt ringstind 2 nå. Det  er fasan meg ikke lett å være lang og kjøpe telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har en drøss med telt men gikk til innkjøp av ett Exped Orion III Extreme pga familieforøkelse.
Han kan ikke fullrose det teltet. Meget god plass i forteltene og veldig god takhøyde.
Han hadde erfaring med 2 mansutgaven fra før og blunka ikke når 3 mans kom i handelen i Norge.

https://www.oslosportslager.no/produkt/exped-orion-iii-extreme-tremannstelt-30578.aspx

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har nye fjellreven Abisko Shape 3, det ligner vel på det Alla shape teltet?

Det er ett bra telt, et fine kompromiss mellom vekt og plass, men det er ikke ett reelt 3-manns telt. Det er ett lite og lett tunelltelt.

Fjellheimen som du har valgt veier en del mer, men gir også bedre plass. Om det skulle bli bare litt vått i enden på soveposen kan du tre over en søppelpose eller noe sånt, hvis ikke problemet er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Redoran skrev:

Fikk et skår i gleden her nå og håper noen med fjellheimen camp 3 kan berolige meg. Leser noen plasser her på forumet at for lange folk kan teltet bli litt kort og siden det skrår slik ved fotenden kan soveposen presse dukene sammen. Jeg håper ikke dette stemmer. Håper jeg ikke har nedgradert fra mitt ringstind 2 nå. Det  er fasan meg ikke lett å være lang og kjøpe telt. 

Jeg hadde et Helsport Fjellheimen Xtreme 3 Camp i nesten 10 år og jeg synes ikke lengda var noe problem, selv på et Downmat 9 og Isbjørn Jan Mayen sovepose. Men nå er jo jeg "bare" 187 cm på strømpelesten, så det er mulig det blir verre for deg som er noe lengre. Om du skal være sikker på å slippe denne problemstillingen er telt som er rette i begge endene av innerteltet veien å gå, som f.eks. Hilleberg Kaitum eller Keron.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Redoran skrev:

Fikk et skår i gleden her nå og håper noen med fjellheimen camp 3 kan berolige meg. Leser noen plasser her på forumet at for lange folk kan teltet bli litt kort og siden det skrår slik ved fotenden kan soveposen presse dukene sammen. Jeg håper ikke dette stemmer. Håper jeg ikke har nedgradert fra mitt ringstind 2 nå. Det  er fasan meg ikke lett å være lang og kjøpe telt. 

Kjenner meg igjen slikt blir det grublerier av, men liggelengden på Fjellheimen er jo 230, mens tilsvarende for Fjellreven og Exped teltene som er nevnt her er på 220. Du kan jo ta en telefon til Helsport i morra, da kan det løse seg. Mulig du må fin tenke litt på høyden på liggeunderlaget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tubbs skrev:

Fjellheimen har 230 liggelengde men skrånende innertelt.
Exped Orion har 220 men rette vegger. Så tror nok det blir nesten det samme om man ser praktisk på det!

Har ikke brukt Exped Orion selv, sjekket bare bilder og mål på nettet På bildene er jo ikke veggene helt rette, med sikkert rettere enn på Fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Redoran skrev:

Fikk et skår i gleden her nå og håper noen med fjellheimen camp 3 kan berolige meg. Leser noen plasser her på forumet at for lange folk kan teltet bli litt kort og siden det skrår slik ved fotenden kan soveposen presse dukene sammen. Jeg håper ikke dette stemmer. Håper jeg ikke har nedgradert fra mitt ringstind 2 nå. Det  er fasan meg ikke lett å være lang og kjøpe telt. 

Har hatt et Fjellheimen Trek 3 Camp inntil nylig. Jeg er 202cm og brukte Exped 9"  underlag samt diger vinterpose . Hadde ikke problemer med lengden.  Likte teltet svært godt. 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Redoran skrev:

Fikk et skår i gleden her nå og håper noen med fjellheimen camp 3 kan berolige meg. Leser noen plasser her på forumet at for lange folk kan teltet bli litt kort og siden det skrår slik ved fotenden kan soveposen presse dukene sammen. Jeg håper ikke dette stemmer. Håper jeg ikke har nedgradert fra mitt ringstind 2 nå. Det  er fasan meg ikke lett å være lang og kjøpe telt. 

hallo, jeg har ett slikt telt og har ikke dette problemet, er 176cm på sokkelest, innertelte har jo en 230cm,

men jeg har ett sett folk klage på at inner og ytterduk toucher i fottenden, ytterduken hang liksom litt,  jeg opplevde det samme, men det var en lett fiks på problemet.

jeg hadde strammet innertelte maksimalt, og det hindret ytterteltet fikk fullt utstrekk i fottende under oppsett, og hang mot ett sinnsykt strammt innertelt,

det var bare og slakke på innertelt klipsene i fottenden så ble telte 100% og masse plass mollom inner og ytter, har sett samme problem på mange telt, 

men det går vel som bruker feil:) og ikke dårlige telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god hjelp! Valget endte på et Helsport camp 4 x-treme. Det koster veø rundt 12.000 men det lå ute til halv pris på finn uåpnet fra 2013. Da har jeg telt som er klar for poltur selv om eieren ille er det hehe. Har alltid hatt lyst på et gult og rødt telt fra helsport sin x-trem serie så da ble drømmen oppfylt. Regner med dette er et telt som holdet mål. Med firkantet innertelt slipper jeg å belymre meg for fotenden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.