Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av softshellbukse


Anders_G

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst på en softshellbukse, men vet ikke helt hvilken. Jeg tror jeg vil ha med glidelåslufting fordi det er digg med god ventilasjon. Bruk vil være året rundt, men ikke om det er 20 grader og sol, da tar jeg på en shorts. Jeg er relativt lang med 194cm. Har prøvd Norrøna Svalbard flex1 Long og den passer veldig bra, men siden den ikke har lufting tror jeg den kan bli litt klam ved høy aktivitet. Er det noen som har andre forslag til bukse(r).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om de aktuelle buksene, men generelt er Norrøna korte i beina (er selv 199). Det er bare de modellene som har betegnelsen "long" som er mulige med våre lengder. Fjällräven og Bergans har etter min mening bedre passform for lange folk.  Har prøvd utallige Norrønabukser, og skal jeg ha dem lange nok, så er det plass til dama også oppi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lompa skrev:

Vet ikke om de aktuelle buksene, men generelt er Norrøna korte i beina (er selv 199). Det er bare de modellene som har betegnelsen "long" som er mulige med våre lengder. Fjällräven og Bergans har etter min mening bedre passform for lange folk.  Har prøvd utallige Norrønabukser, og skal jeg ha dem lange nok, så er det plass til dama også oppi..

Har opplevd det samme med min bitihorn dri 3. Den sitter fint i livet, men er kort i beina. Vet at Norrøna har Svalbard flex1 i Long, men dette er det eneste. Tror jeg kanskje skal ta en tur på Bergans butikken og prøve litt der. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Har du vurdert lårings, i kombinasjon med lang jakke? Jervens lårings kan en ta av på, selv med fjellstøvler. Da kommer all fukt fra bein og skritt opp og ut. Den kombinasjonen brukte jeg i flere ti-år. Egner seg ikke så godt i båt/kano, men for gange er det ideelt. Jeg brukte kombinasjonen i hovedsak til fuglejakt.

Ellers då har Dovre ei bukse, hvor det er lufting (nett) like under midjestrikken. Har ikke fått testet den så mye ennå, men har ikke merket problemer med klamt skritt - så langt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Har du vurdert lårings, i kombinasjon med lang jakke? Jervens lårings kan en ta av på, selv med fjellstøvler. Da kommer all fukt fra bein og skritt opp og ut. Den kombinasjonen brukte jeg i flere ti-år. Egner seg ikke så godt i båt/kano, men for gange er det ideelt. Jeg brukte kombinasjonen i hovedsak til fuglejakt.

Ellers då har Dovre ei bukse, hvor det er lufting (nett) like under midjestrikken. Har ikke fått testet den så mye ennå, men har ikke merket problemer med klamt skritt - så langt.

Lårings er nok ikke helt det jeg er ute etter.

Dumt av magasinet ikke holder til i Oslo lengre, da kunne jeg ha prøvd Dovre buksene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 softshellbukser. En veldig tynn fra ME uten lufting, men det trengs ikke, en tykkere med windstopper fra ME som har lufting, Norrøna svalbard HD og en fjellbukse fra Jerven. I tillegg bruker jeg som oftest lårings fra Jerven, samt jakken dems hvis det regner.

Det er nok ingen bukser som fungerer i alle forhold, og det vil avhenge om det blåser, er sol og så videre. Velg en for den årstiden du trenger først og så får du heller vurdere om du trenger en annen senere. Inngår du et kompromiss kan det være du får noe som er litt dårlig til alt du skal bruke det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, Anders_G! Eg er ute i akkurat same ærend som deg. Eg er 1.95 cm og på jakt etter softshellbukse med lufting. Etter søk på nettet kom eg fram til at Bergansbuksa du har kjøpt er aktuell. Artig at du endte opp med denne. Flott om du kan gje ei tilbakemelding etter meir bruk. Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Revseggi skrev:

Hei, Anders_G! Eg er ute i akkurat same ærend som deg. Eg er 1.95 cm og på jakt etter softshellbukse med lufting. Etter søk på nettet kom eg fram til at Bergansbuksa du har kjøpt er aktuell. Artig at du endte opp med denne. Flott om du kan gje ei tilbakemelding etter meir bruk. Mvh Erlend

Har brukt buksa mye siden jeg kjøpte den, og jeg er godt fornøyd. Jeg kjøpte størrelse L og den passer bra i lengden, og greit i livet. Passformen er relativt vid og jeg liker det veldig godt. Luftinga kunne med fordel vært større, men det funker bra så lenge det ikke er altfor varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg har en Norrøna Flex1 fra 5-6 år tilbake. God som ny, nesten. Litt rep av skader fra glør og glidlåser, men dette har Norrøna gjort uten å mukke eller ta betalt. Har hatt mye trøbbel med Norrøna klær, især glidlåser, men servicen, den har vært upåklagelig. 

Uansett, flex1 er finfin bortsett fra mangel på lufting. Vil nok gå for en variant med dette etterhvert. Uansett et alternativ ved salg eller til vinterbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.