Gå til innhold
  • Bli medlem

snøskred om sommeren


sovelenge

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest mye om snøskred og sett en del videoer for å opplyse meg (det har vel alle her ikke sant?? ;))

Har ikke noe erfaring med snøskred utover dette, om vinteren holder jeg meg til flatt lende.

Menne, det er jo ikke uvanlig at snøen henger igjen i høyfjellet om sommeren. Og som oftest trasker jeg over snøflekker om sommeren når jeg er høyt nok oppe i fjellet. Ja, typisk det du ser på profilbildet mitt. Bare lurer litt på hvordan folk her vurderer skredfaren i slik snø. Den hardpakkete snøen som henger igjen hele sommeren. Jeg har gått i områder om sommeren, på snø, som jeg hadde unngått om vinteren. Altså tenker på hellinger over 30 grader. Men har lissom rettferdigjort det med at nå er snøen så hardpakket at den kan jo ikke lage skred nå.

Er dette noe dere har tenkt på?

 

Endret av sovelenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommeren er jo lang, og det er forskjell på snøen i begynnelsen av juni og den i august. Jo lengre snøen ligger uten påfyll og vindtransport jo mer stabil blir den. Likevel vil soloppvarming påvirke den og gjøre det øverste laget mykere. 

Likevel ville ikke jeg vært så veldig bekymret. Snøen glir dårlig på annet underlag enn snø så du skal være på en veldig stor fonn før du trenger å bli bekymret. 30 grader er dessuten veldig bratt. De færreste går i barmarksterreng på 30 grader i lengre strekk. Og på løs snø vil det være veldig vanskelig. Om du har klinometer på kompasset ditt kan du lett finne ut hvor bratt 30 egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kornete og relativt homogen sommersnø har jeg aldri tenkt på skred som en mulighet, men man er vel aldri 100% sikker. 

Det er jo derimot andre farer på sommersnø. Den største faren, vil jeg tro, er å miste fotfeste. I skifte mellom sol og skyggepartier kan snøen endre karakter og dersom man sklir og faller i bratt terreng der snøen er hard kan det være bortimot umulig å stoppe. I motsetning til om vinteren er sjansen stor for at det ikke er snø der man havner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøskred som tek liv kjem grunna svake lag i snøen, dvs kornsnø, iskrystaller eller liknande med hardpakka snø oppå. Det svake laget kolapser og snømassen oppå raser. Dette er den vanlegaste skredtypen. I mildversperioder vil lagdelinga bli pakka saman og øydelagt, dvs snøen vert våt og "pakkar" snøen under slik at den ligg veldig stabilt. Det er difor vind, snø og langvarig kulde er uheldig i skredsamanheng, lagdelinga i snøen vert liggande over lengre perioder sjølv med fint ver. Sommersnø har vore gjennom mange mildversperioder og regn, så denne snøen klarar du ikkje løyse ut sjølv med dynamitt. Ein skredtype du kan møte på er sørpeskred. Dette er når  når det har kome våt nysnø oppå gamalt fonnsnø. Nysnøen er metta med vatn og flyt oppå hardpakka fonnsnø. Dette er skred som bevegar seg sakte og i liten grad er fare for liv og helse, ingenting å uroa seg for.

Ein mykje større fare er når du går på bratte fonner med hard snø på sommaren, kjem du på skli her så kan du treffe botn i høg fart og med såre hender.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ser at @josteink har svart omtrent det samme, men lar også mitt  svar stå.

------------

Støtter de over.

Generelt svar er null risiko, ut fra at du går til fots på (kun) sko og at du dermed ikke beveger deg i særlig bratt terreng på snøen sommerstid heller.

Skred handler ofte om lagdelt snø hvor et lag kolapser eller konsistens mellom to lag har/får for lite friksjon sammen med økt vekt/trykk ovenfra (mer snø, mennesker som kommer inn i risiko området etc.).

Med tid endrer lagdelingen seg og normalt øker friksjon og feste  (og skredfaren reduseres), men temperarturendringer++ påvirker dette og kan gjøre st man får kollaps i et snølag, økt vanninnhold/tyngde osv.

Når det er sagt... de skred jeg har sett i juni er typiske bløte/våte overflateskred løst ut av solvarme, og skavler som har rast ut.

Går du bratte toppturer på ski/med stegjern osv i mai/juni så ville eg aktivt vurdert skredrisikoen. Går du til fots og krysser en "fast" snøflate så vllle jeg kun vurdert risko for å skli ut og hva som evt da skal for å stoppe eller hva som kan skje om sklir ut på nedsiden av snøflaten (dersom den ligger i en helling).

Enda mer generelt. Les litt teori og ta bevisste valg vinter og sommer.  😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på sommeren når snøen smelter, spesielt med bratte sider, er det egentlig ikke snø jeg er redd for men stein og grus...

Det er når isen smelter, stein og grus kommer ned fjellsidene, og det har jeg personlig opplevd et par ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utglidning kan fort være en mer reell problemstilling på våren og sommerstid enn snøskred. Det er ingen spøk å miste fotfestet på en bratt hard fonn med sekk på ryggen, gjerne med steinrøys eller iskaldt vann der ferden eventuelt ender. Jeg pleier å åpne hoftebeltet/brystreimen på slike partier slik at jeg kan kvitte meg med sekken hvis jeg havner utpå, særlig om det er vann under. Ferdes du i terreng der utglidning er en reell fare, kan det sikkert være lurt å øve på "self-arresting" teknikker, med eller uten isøks avhengig av hva du drasser med deg. Det er mye å finne på nettet om slikt, men det bør altså øves på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Elginnen er en gang skrenset på en bratt snøfonn og endte i ura nede for - dog uten at noe alvorlig hendte. Så det kan skje. Nå går vi vanligvis med staver, så det hjelper noe.

Husk at en sekk som er pakket med vanntette poser/ doppel- og knyttet søppelsekk innen i, faktisk virker som flottør! Men ikke redningsvest, for du vil flyte med hodet ned, hvis bevisstløs. Redningsvest har flytemiddel foran. Sekken sitter som kjent bak.

Elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sovelenge skrev:

Er det noen som har opplevd å ha falt ned i elver under snøen?

Jeg har falt gjennom snø om sommeren, men heldig vis ikke med vann under. Noen fenner kan smelte fra undersiden slik at de blir tynnere og tynnere, spesielt rundt kantene. Jeg krysset en slik fonn en gang og gikk rett gjennom. Jeg ble hengende på armene og sekken og beina dinglet il øse lufta under snøen. I bunnen var det en solid steinur så det var sikkert greit at jeg ikke datt helt ned.

Men vann er noe annet. Jeg husker fra min tid i Hjelpekorpset at vi, en påskedag, fikk melding om en dame som hadde kommet nedover en bakke på ski. Hun skulle krysse en bro over en liten elv, men bommet på broa og havnet i elva ovenfor broa. Det tok 20 personer med spade og motorsag over en time å få henne frem og da skjønner du sikkert hvordan denne skituren endte. 

En annen fare er regulerte vann hvor isen ofte kan heng igjen mens vannet tappes ned. Spesielt inne ved land vil du kunne få sprekker og svak is hvor du kan falle gjennom. Da kan det være ganske langt ned til bakken under eller i verste fall til vannet. Jeg har hørt en historie fra Ryfylkeheiene hvor en person falt gjennom isen. Han endte opp på tørt land flere meter under isen og måtte ha hjelp for å komme opp. 

Går du gjennom en snøfonn som ligger over vann så ville jeg anta at dette vil være en livstruende situasjon, avhengig av hvor dypt det er og hvor sterk strøm det eventuelt er i vannet. Jeg ville være litt forsiktig ved kryssing av snø om sommeren hvis snøen ligger over vann og det er dypere enn ca. knehøyde.

58d0de279a7b5_-file050D00E57A8B75E734BC6DC6C007D937895B6F70.jpgdh600dw800.jpg.c4852af0012f7f81ee8c4856a5cb7c8c.jpgimg_0025.jpg.6ba2a96b5867bdb32bf9e9468533c66b.jpg

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd å falle gjennom ei fonn på sommerstid å landet da i en bekk, heldigvis var det bare rundt en 30 cm fra "bunnen" av snøen til bakken under men det var en fryktelig skremmende opplevelse, satt fast i rundt 4 timer før jeg kom meg løs. Har siden denne gang aktiv unngått fonner og snø i områder hvor jeg er usikker på hvordan snøen er. spesielt da rundt bekker eller i områder hvor det kan danne seg smeltebekker under snøen. Hører med til historien at hvis jeg ikke hadde kommet meg løs sjøl hadde det gått ihvertfall 3-4 dager før noen hadde kunne hjelpe meg, da dette skjedde på en fredag å jeg var ikke forventet hjem før mandags morgen. Skremmende opplevelse da og skremmende å tenke på i ettertid, hvor galt det kunne ha gått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, vikern said:

har opplevd å falle gjennom ei fonn på sommerstid å landet da i en bekk, heldigvis var det bare rundt en 30 cm fra "bunnen" av snøen til bakken under men det var en fryktelig skremmende opplevelse, satt fast i rundt 4 timer før jeg kom meg løs. Har siden denne gang aktiv unngått fonner og snø i områder hvor jeg er usikker på hvordan snøen er. spesielt da rundt bekker eller i områder hvor det kan danne seg smeltebekker under snøen. Hører med til historien at hvis jeg ikke hadde kommet meg løs sjøl hadde det gått ihvertfall 3-4 dager før noen hadde kunne hjelpe meg, da dette skjedde på en fredag å jeg var ikke forventet hjem før mandags morgen. Skremmende opplevelse da og skremmende å tenke på i ettertid, hvor galt det kunne ha gått. 

Skal ikke trykke på liker knappen, det blir litt feil hehe. Men veldig informativt fra alle. Ikke alltid like lett å vurdere hvor farlig noe er i fjellet. Har selv falt gjennom snøen om sommeren. I dette tilfellet hadde snøen lagt seg over en kant på ca 2 meter. Snøen hadde smeltet og laget et lite rom under kanten slik at jeg falt rett gjennom da jeg gikk over. Landet i noen busker, men kunne like godt ha forstuet beinet i fallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er nok mange(inkludert meg selv) som ikke tenker så mye over det. Men det er fremdeles ganske farlig hvis det skjer. Tenker da på hvis snøen er f.eks jævla dyp, eller du faller langt under snøen uten mulighet til å komme seg ut. Tar bare noen timer før du risikerer å være bevisstløs i kald snø/vann, noen timer til å du kan være død. Selvfølgelig risikerer du også å skade deg når du detter gjennom snøen. Selv om du kommer deg ut kan det hende du da ligger der med en brokken fot eller lignende. En veldig god grunn til at men bør tenke seg litt om når man går på snø på sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom en snøfonn (bekk under) i fjor og strakk en sene i ankelen. Det hang ved resten av turen. Lett å se i etterkant, men overraskelse da det skjedde.

Hørt og sett et snøras i slutten av juli på Hardangervidda for et par år siden. Dundret bra og store snømasser i bevegelse, men også den bratteste snødekte lia i mils omkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.