Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av liggeunderlag.


ares

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe liggeunderlag. Ekstremt mange valgmuligheter og forvirringen blir deretter. Leste mange tråder angående emne. Fremdeles forvirret. :-) 

Robusthet og komfort er viktigere for meg enn veldig lav vekt. Innenfor visse grenser selvfølgelig. Skal ikke brukes på vinter/snø. Vil bli brukt vår/sommer/høst i telt og kanskje under åpen himmel. Tror det må bli en "LongWide"-versjon.

Exped ser kurrant ut. Men jeg skjønner fremdeles ikke om jeg skal velg DM eller SM.. Prisene er jo forholdsvis like?

Noen som har et kjapt tips? Eller en link til en tråd som gjør dette enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg har exped synmat ul 7. Hadde M, har nå MW. Om du liker å sove på ryggen er Wide utgave definitivt å foretrekke. Synes det er bra til 3-sesonger og har alltig med ett tynt skumunderlag i tillegg. Både som backup og til bruk ute og i fortelt.

Jeg skal bruke det sammen med bamse på vinteren også, men jeg vet ikke om det er varmt nok enda, det vil vise seg.

Noe kondens er umulig å unngå i underlaget, jeg vil derfor anta at levetiden til Synmat er lengre enn Downmat (noe jeg tror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Vandrelysten skrev:

 

Jeg tipper motsatt, da dun tåler å bli pakkesykluser bedre enn syntet :)

 

Tja.

Jeg har lest på forumet her at dunet har klumpet seg i underlaget, selv om det ikke har blitt blåst opp med munnen. Og når det gjelder pakking vi syntetfyllet oppnå samme loft uansett hvor mange ganger det blir pakket siden det er laminert til både overside og underside av underlaget.

Jeg ser poenget med soveposer, da syntetiske kan minste noe loft av pakking, sett bort fra Ajungilak MTI-fyll, som kun mister ubetydelig loft i følge spederbutikkens nettbutikk. (Klikk på soveposene, så står sistnevnte påstand. Men jeg har ikke funnet grunnlag for samme påstand på mammut ajungilaksnegen nettside)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke med isolasjon til annet enn vinteren. Og det har fungert for meg. Har derfor kjørt et vanlig UL (den gule) som er veldig lett. Vår/sommer/høst bruker jeg dette. 

Jeg har et Synmat-underlag som jeg bruker på vinteren. 

Det skal sies at jeg har litt overkill i soverposer som 3 sesongs og som vinterpose. Grunnen er at omtrent det kjipeste jeg vet om er å fryse. Dermed har jeg alltid litt for varm pose for forholdene og ventilerer heller litt med mer eller mindre åpen glidelås. 

Noen ganger har jeg med et syltynt lett skumunderlag som beskyttelse og til å sitte ute ved f.eks bål med. Andre ganger vet jeg hvordan helgens potensielle telplasser ser ut på forhånd og dropper tilleggsunderlag fordi jeg vet at teltplassen er uten skarpe enheter osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.