Gå til innhold
  • Bli medlem

Salomon Quest 4D 2 GTX. Kor lenge tett?


Revseggi

Anbefalte innlegg

Kjøpte mine Salomon Quest for ca 2 1/2 år sida. Kjempegode fjellstøvlar, men no i haust begynte dei begge å trekke inn vatn. (Truleg er lekkasjen mellom sko og såle.) Bortsett frå lekkasjen er støvlane fine og heile.

Har kome fram til at eg har brukt støvlane rundt 200 timar under middels belastning. Eg er stor og tung (110 kg) og då vert sjølvsagt belastninga på støvlane større enn med små eller lette folk. Men likevel: Kor lenge meiner fjellfolket her inne at ein slik goretex-sko bør halde tett?  

Støvlane kjem visst utanfor Salomons 2 års garanti. Det er trasig å måtte kjøpe nye fjellsko all den tid støvlane ellers er i bra stand - trasig for lommeboka og trasig for miljøet. Dessutan blir eg i tvil om eg skal kjøp eit nytt par eller gå tilbake til good old lærstøvlar. Nokre gode råd/innspel/ erfaringar?  

Fjellhelsing Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk over til å bruke støvler for 3 år siden.

Støvler noenlunde ala dette: https://www.fjellsport.no/viking-trophy-ii-gronn.html?utm_medium=cpc&utm_source=prisjakt.no

Par hakk billigere enn skinnskoene også ;)

Men vær obs på at skaftet på støvelen må sitte løst på leggen, ikke helt inntil. Slik at når du går så får du luftgjennomstømming, ellers blir du fort svett på beina. Det er noen støvler som skal ha en slags mesh oppover skaftet, som dette: http://www.hektapatur.no/fottoy/vinterstovler/herre/baffin-meltwater-stovler

Jeg syntes ikke det funket for min del. Skaftet på støvelen må være løst slik at det "slår" luften inn og ut av støvelen. Det sier seg selv også at du "går ikke inn" en neopren støvel, den må passe 100% når du prøver den i butikken.

 

Skal ikke si hvordan støvlene går sammen med skikkelig tung oppakkning, min sekk veien aldri mer enn 20 kg.

Gore tex sko bruker jeg bare til korte dagsturer/løpeturer om vinteren.

Så får å svare på spørsmålet ditt hehe, jeg syntes en gore tex sko bør holde tett i langt mer enn 2 år. Men de gjør de ikke så...

Endret av sovelenge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.