Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang til syntetisk sovepose


sovelenge

Anbefalte innlegg

Hallo, har brukt en dunpose de siste årene (mammut spring sphere) med ca 250-300 g dun (95/5 800 cuin) i seg. Jeg vet at denne posen holder meg komfortabelt varm ned til 2-3 C. Om jeg ligger i fosterstilling så går det fint i -5 C også.

Så jeg har et greit utgangspunkt ifh til gram/kvalitet dun hvis jeg skulle kjøpe ny. Men jeg har lyst på syntetisk pga de vestlandske forhold kan du si ;). Jeg har ikke helt peilig på hvor mange gram syntetisk fyll jeg trenger for en pose som er komfortabel ned til -5 C. Jeg vet at dette blir et estimat, men jeg må ha et utgangspunkt.

Noen som har erfaringer? Hvor mye syntetisk fyll trenger dere for temp ned til -5 C?

Hadde vært fint å vite navnet på det syntetiske fyllet, samt type liggeunderlag dere bruker.

Endret av sovelenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har denne: http://www.outnorth.no/mountain-hardwear/hyperlamina-spark-sleeping-bag-regular?gclid=Cj0KEQiAuonGBRCaotXoycysvIMBEiQAcxV0nJHfk5PZXl8USsbMqs1Go2VlgCbf50BAIDIJDLSQr2kaAmEE8P8HAQ#Ginko

Jeg opplever den som varm nok på et UL 9 LW- underlag ned til ca 0 grader, da gjerne med superundertøy på. MH syr ikke igjen kamrene, men limer i stedet. På den måten skal det i teorien ikke bli så stort varmetap, og det føler jeg fungerer. Det finnes en film på YouTube som forklarer bedre hva jeg mener. 

Har forøvrig en MH- dunjakke som er laget på samme måte. Den har mindre dunmengde enn mange andre jakker, men holder meg nokså varm. Mistenker at det av samme grunn som soveposen holder meg litt varmere!

Dette er bare synsing forsåvidt, men det er erfaringene jeg har gjort meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardwear Lamina Z Flame er min vår/høst sovepose. Bruker Exped SynMat UL 7 LW som underlag, alltid med et Thermarest Z-lite SOL i bunn.

Har ikke fått testet helt ned på grensen av hva denne posen skal tåle av kulde (-6 C), men det var helt uproblematisk å få en god natts søvn under tarp i -2 C. Hadde da på meg tynt ullundertøy, ullsokker og en ull-beanie, noe som ikke er nødvendig i denne posen når gradestokken viser plussgrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Som @Pluvio skriver er Lamina Z Flame et bra valg. Fyllet heter  Thermal.Q™ 120g

Følgende skriver Mountain Hardwear om det:

Sitat
  • Thermal Q® insulation has outstanding compressibility and maintains excellent loft

T-Limit på - 6 er innafor. Posen vant også i "Outdoor". Vekta er oppgitt til kun 1,22 kg!

Outdoor_Enthusiast_Best_Buy_Award.png

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎10‎.‎03‎.‎2017 at 10:43 PM, Pluvio said:

Mountain Hardwear Lamina Z Flame er min vår/høst sovepose. Bruker Exped SynMat UL 7 LW som underlag, alltid med et Thermarest Z-lite SOL i bunn.

Har ikke fått testet helt ned på grensen av hva denne posen skal tåle av kulde (-6 C), men det var helt uproblematisk å få en god natts søvn under tarp i -2 C. Hadde da på meg tynt ullundertøy, ullsokker og en ull-beanie, noe som ikke er nødvendig i denne posen når gradestokken viser plussgrader. 

Veldig likt liggeunderlag som meg, muligens jeg bestiller denne. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 20.00, sovelenge skrev:

Hallo, har brukt en dunpose de siste årene (mammut spring sphere) med ca 250-300 g dun (95/5 800 cuin) i seg. Jeg vet at denne posen holder meg komfortabelt varm ned til 2-3 C. Om jeg ligger i fosterstilling så går det fint i -5 C også.

Så jeg har et greit utgangspunkt ifh til gram/kvalitet dun hvis jeg skulle kjøpe ny. Men jeg har lyst på syntetisk pga de vestlandske forhold kan du si ;). Jeg har ikke helt peilig på hvor mange gram syntetisk fyll jeg trenger for en pose som er komfortabel ned til -5 C. Jeg vet at dette blir et estimat, men jeg må ha et utgangspunkt.

Noen som har erfaringer? Hvor mye syntetisk fyll trenger dere for temp ned til -5 C?

Hadde vært fint å vite navnet på det syntetiske fyllet, samt type liggeunderlag dere bruker.

Jeg har denne http://www.outnorth.no/mammut/alpine-ul-winter-39818  . I den forrige versjonen som var gul. Har som deg også Sphere dun posen og jeg velger syntet versjonen min så fort jeg veit det blir kaldere enn 4 grader.

Med UL Winter posen min sov jeg godt i ned til 7-8 kalde når den var helt ny , nå etter mye bruk tipper jeg den holder ned til 2-3 kalde. Med Sphere posen inni sover jeg ned til 12, men da blir det ikke noe god søvn.

Bruker Downmat 9 og enten Bamse eller therma a rest Z-lite kinakopi i tillegg når det er kaldt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2017 at 8:00 PM, sovelenge said:

Noen som har erfaringer? Hvor mye syntetisk fyll trenger dere for temp ned til -5 C?

Hadde vært fint å vite navnet på det syntetiske fyllet, samt type liggeunderlag dere bruker.

Jeg har en bekjent som har skiftet totalt fra dun til syntet i samtlige klær og poser. Han sverger til Climashield Apex etter mye lesing på nettet. Jeg vet ikke om noen soveposer som bruker dette stoffet, men hvis du er villig til å prøve quilt så lager enlightened equipment noen veldig bra noen:

http://www.enlightenedequipment.com/revelation-apex/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.