Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifleskudd som klikker.


sherpa

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig ei Sauer 100 Classic XT rifle i cal. 6,5 * 55. Da jeg skulle prøveskyte første gang med Norma stålspiss patroner som jeg fikk av en kompis klikka rifla. Det var tydelig merke etter tennstiftanslag på perla. Prøvde så med Lapua blyspiss som fungerte problemfritt. Jeg vet ikke hvilken type Norma patronene var. Er det noen som har lignende opplevelser eller kan gi meg et godt svar på problemet? Ettersom jeg snart skal kjøpe ammunisjon for trening og jakt så er jeg usikker på hvilken type jeg skal kjøpe. Vil gjerne ha patroner som går noenlunde likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@sherpa, Gratulerer med rifle !

Når det gjelder mulige årsaker til klikket, så er det bedre å spørre på kammeret.no 

Selvfølgelig også på en fin kombo vedr. trenings og jakt ammo.

Hva skal du jakte da ?

NB! Ikke kjøp inn mengder av skudd før du har funnet en type som passer din rifle.  Jeg måtte prøve mange forskjellige typer før jeg fant ferdigrullet type(r)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter, men dårlig tennstempelfjær vil gjøre at noen riflehetter går av og andre ikke. Se og hvor langt tennstempelet går ut, eller om det er anntydninger til brudd på dette.

Magne Landrø er vell sauerimportør, ta en telefon dit så får du sikkert litt mer kvalifisert gjetting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blaser skrev:

@sherpa, Gratulerer med rifle !

Når det gjelder mulige årsaker til klikket, så er det bedre å spørre på kammeret.no 

Selvfølgelig også på en fin kombo vedr. trenings og jakt ammo.

Hva skal du jakte da ?

NB! Ikke kjøp inn mengder av skudd før du har funnet en type som passer din rifle.  Jeg måtte prøve mange forskjellige typer før jeg fant ferdigrullet type(r)

 

Takk for svar. Skal jakte rådyr og bever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vandrefalk skrev:

Prøvde du mer enn en patron? Det kan selvfølgelig forekomme at det er feil med ei tennhette. Dersom anslaget er like dypt i Norma-patronen (som neppe har stålspiss), som i Lapua-patronen er det jo ingenting som tilsier at det er feil på geværet..

Prøvde bare 2 av Norma patronene, men de fungerte i ei gammel Carl Gustav rifle. Anslagene så ut til å være like dype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sig Man skrev:

Mange muligheter, men dårlig tennstempelfjær vil gjøre at noen riflehetter går av og andre ikke. Se og hvor langt tennstempelet går ut, eller om det er anntydninger til brudd på dette.

Magne Landrø er vell sauerimportør, ta en telefon dit så får du sikkert litt mer kvalifisert gjetting

Takk. Ringer Landerø på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.