Gå til innhold
  • Bli medlem

helsport reinsfjell superlight 2


Stefan Stangvik

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Reinsfjell Superlight 2, men benytter det ved kajakk turer og soloturer utenom vinter. Til det bruket er teltet fint, går fint med 2 personer også siden det er yttertelt i hver ende. 

Om teltet fungerer på høyfjellet i mars mener jeg avhenger av været som måtte komme. Er det påskestemning så funker vel det meste, men man kan aldri vite med høyfjellet, og det kan raskt slå om. Dessuten er det veldig individuelt hva folk syns er forsvarlig og ikke. 

For å være på den sikre siden, så bør du vurdere nøye hva du gjør med tanke på at det er en ukestur på høyfjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Stefan Stangvik skrev:

Hei. er det noen som har testet helsport reinsfjell superlight 2 på vinter? 

Vurderer å bruke dette på en ukestur på høyfjellet nå i mars.

Eg tenkjer at kor vidt det er forsvarleg heng saman med resten av sikkerheitskjeda di. Korleis ser pakklista elles ut, og kva er alternativa dine om teltet skulle ryke med/ikkje tole påkjenningane dersom veret endrar seg til eit forrykande uver?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Stefan Stangvik skrev:

Hei. er det noen som har testet helsport reinsfjell superlight 2 på vinter? 

Vurderer å bruke dette på en ukestur på høyfjellet nå i mars.

Foruten at 3-sesongtelt gjerne oppleves som litt små og trange for vinterbruk, så er det minst et par utfordringer ved bruk av slike telt om vinteren.

Først at teltduken ikke dekker skikkelig ned til bakken. Føyka kan da komme inn mellom dukene eller du må spa snø inn mot innerteltduken for å tette, som reduserer gulvarealet og kan være klønete å holde på med i seg selv.

Det andre er at ventilasjonsbehovet er større om vinteren enn ellers og fuktighet som ikke kan luftes ut legger seg på alle overflater i teltet. Blant annet soveposer vil trekke mer fuktighet når vetilasjonsmulighetene er dårlige, rimfall fra taket osv. Dette er lite gunstig når turen varer lengre enn en helg.

Superlightteltene er i større grad enn andre 3-sesongtelt utsatt for overnevnte problemstillinger. Ventilasjonen i Reinsfjell Superlighet er veldig begrenset og tilsynelatende uten mulighet til gjennomlufting basert på ventiler. Til og med i xtremutgaven kan ventilasjonen oppleves som utilstrekkelig:

Men som nevnt ellers her, så avhenger det meste på fjellet av værforholdene, du kan sikkert få en fin uke i Reinsfjell Superlight. Styrken på duken og stengene ville jeg ikke vært så bekymret for, men kommer mye våt nysnø rett ned kan det være greit å være obs. En levegg kan man også sette opp, lite snø iår så velg gjerne teltplass i et søkk hvor snøen samler seg. Jeg har selv brukt Fjellheimen superlight 4camp i stiv kuling med tungt vått snøfall og det gikk fint uten spesielle tiltak annet en levegg. Men ventilasjonen var ille dårlig, det var vann over alt i teltet da mildværet kom.

Dessuten kan jo sikkerhetskjeden som Tessatroll nevner bestå av feks en vindsekk for nødstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.