Gå til innhold
  • Bli medlem

Ovn til Helsport Finnmark 6-8


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei! E det nån som har tips tell ovn tell helsport Finnmark 6-8?

har en lavovn, men røre opp bi så jævli varmt, åsså kan eg ikke ha på topphatten når eg fyr før da smelt den..

e det å få kjøpt nytt rør eller eventuelt topphatt me ei slags gjennomføring før pipa?

 

tips ? Råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Finnmark 6-8 og bruker Helsport sin ovn.

Det som er viktig er at du bruker ytterrøret der det skal passere duken. Da jeg kjøpte ovnen fulgte det med ett helt ytterrør + et halvrør - disse kombinert kjør at det ikke er noe problem med topphatten på og også med innerteltet i. 

Men vi har surret fast halvrøret så det ikke kan ramle ned fordi dette sklir ned ved mye vind og blafring. Fordi det bare klyper fast utenpå det andre - så jeg skal få mekanisk av deling på nærmeste videregående skole til å lage et ytterrør til med skrufester til meg. (Med det er mest for å safe altså... Det har fungert i flere år sånn som det har vært...)


Et par bilder i  bruk:

FJell - 2015-07-02 02.31.12.jpg

FJell - 2016-07-08 12.01.57.jpg

FJell - 2016-07-08 11.01.48.jpg

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2017 den 21.08, Espen Ørud skrev:

Jeg har Finnmark 6-8 og bruker Helsport sin ovn.

Det som er viktig er at du bruker ytterrøret der det skal passere duken. Da jeg kjøpte ovnen fulgte det med ett helt ytterrør + et halvrør - disse kombinert kjør at det ikke er noe problem med topphatten på og også med innerteltet i. 

Men vi har surret fast halvrøret så det ikke kan ramle ned fordi dette sklir ned ved mye vind og blafring. Fordi det bare klyper fast utenpå det andre - så jeg skal få mekanisk av deling på nærmeste videregående skole til å lage et ytterrør til med skrufester til meg. (Med det er mest for å safe altså... Det har fungert i flere år sånn som det har vært...)


Et par bilder i  

Ser ut som jeg må lage noe selv for å få det som jeg vil med et rør utvendig orginalrør med avstandshylser/ rockwool eller no lurt for å sikre seg mot at de kommer i kontakt med hverandre.. Men får man det tett rundt røykrør med orginal topphatt? ser egentlig for meg en topphatt med hull som stemmer med diameter på rør som man trer røret igjennom og er relativt trangt for å holde nogenlunde tett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det forholdsvis tett ja - det er jo god toveis stramming på topphatten på Finnmark. Og hvor tett vil du egentlig ha det? Vi strammer såpass med myggnettingen at det ikke kommer inn mygg. Og det er minimalt med vann som kommer inn selv ved vind og regn. Original ytterrør har jo avstandshylser og festeskruenr - det skule bare vært 2 sånn at man kan ha de ekstra høyt uten mulighet for at det sklir. I dag er det ett fullt rør med avstandsstykker og ett halvrør som bare klemmer utenpå. Det har funket for oss, men vi har laget en løsning som gjør at halvrøret ikke sklir ned. Jeg ønsker ett helt ytterrør til og skal få det laget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsk det så tett at det e muli å sett i stillongsen å fesk uten å frys :) Sett eg inn tre skruer oppe og tre skruer nde fordelt rundt røret skulle det vell være nok til å holde det fra innerrøret og dermed unngå å smelt topphatten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Du får det forholdsvis tett ja - det er jo god toveis stramming på topphatten på Finnmark. Og hvor tett vil du egentlig ha det? Vi strammer såpass med myggnettingen at det ikke kommer inn mygg. Og det er minimalt med vann som kommer inn selv ved vind og regn. Original ytterrør har jo avstandshylser og festeskruenr - det skule bare vært 2 sånn at man kan ha de ekstra høyt uten mulighet for at det sklir. I dag er det ett fullt rør med avstandsstykker og ett halvrør som bare klemmer utenpå. Det har funket for oss, men vi har laget en løsning som gjør at halvrøret ikke sklir ned. Jeg ønsker ett helt ytterrør til og skal få det laget....

Kunne du postet et par bilder når du har fått det på plass? Gjerne oppmontert også.

Ut fra bildepostene dine vil jeg tro du takler utfordringen med dårlige lysforhold inni teltet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, LTP said:

Kunne du postet et par bilder når du har fått det på plass? Gjerne oppmontert også.

Ut fra bildepostene dine vil jeg tro du takler utfordringen med dårlige lysforhold inni teltet!

Det skal la seg gjøre, men det er ikke vanskeligere enn at det følger med ett slikt ytterrør (det tykkeste på bildet): lavvuovn_1.jpg
Dette ytterste tykke røret har avstandsholdere og skrueholdere mot det innerste røret og blir derfor ikke varmt. MEn bare èn slik høyde blir for snaut med både innertelt og topphatt på plass - jeg skal derfor få laget et slikt til så jeg kan kjøre ytterrør i dobbelt så lang lengde. 

Men skal selvsagt få på plas bilder når det er i orden. 

 

 

17 hours ago, Jonas1986 said:

Ønsk det så tett at det e muli å sett i stillongsen å fesk uten å frys :) Sett eg inn tre skruer oppe og tre skruer nde fordelt rundt røret skulle det vell være nok til å holde det fra innerrøret og dermed unngå å smelt topphatten..

Vet ikke om du synes 52 grader er nok til å kle av til stillongsen, men vi syntes det var mer enn varmt nok... (hadde -1 ute bare dog, selv om vi liker å tro at det var vår skyld og at det uten vår fyring hadde vært -10 ute ;-) ....)


:
IMG_20150706_040036.jpg.70c2aa3b910224c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg har Finnmark 6-8 lavvo og original vedovn fra Helsport. Har fyrt temmelig hardt i ovnen, men aldri opplevd at ytterrøret blir varmt. Pipa blir selvsagt svært varm, men ytterrøret blir ikke varmt da det kun har noen få små kontaktpunkter til pipa og festes med en enkel settskrue m/vingemutter. Øverst i pipa plasseres gnistfangeren så det ikke kastes glør/gnister ut på teltduken. Krever litt presisjon når eg plasserer ytterrøret for at det skal beskytte både topphatten, myggnettingen og innerteltet. Men pleier å "henge" myggnett og innertelt på vingemutteren så det ikke sklir ned på selve pipa og smelter. Har tilgode å oppleve at ytterrøret sklir ned, og det tåler at du strammer til litt. Topphatten strammer eg godt rundt ytterrøret, og får det rimelig tett uten at det kommer inn noe nedbør av betydning. Kommer gjerne til å bestille et ekstra ytterrør fra Helsport for å kunne senke himlingen i innerteltet noe, eller for økt beskyttelse ved mye vind/blafring i teltduken.

Holder godt varmen i lavvoen, og funker godt til å lage mat på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg venter fortysatt på ett helrør til med skrufester, i mens så funker det med ett helrør og et halvrør selv med full topphatt og myggnett og innertelt. 

Tatt i farten med mobil med knust deksel da jeg var inne i Stabbursdalen og satt opp camp for kompisene som kom denne uken og ligger der inne nå. Selv må jeg vente en uke til før det blir feriemuligheter oppe i dalen...

Ett fra innsiden og ett fra utsiden av samme rigging....

 

2017-07-15 12.26.44.jpg

2017-07-15 12.26.28.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Erlend Gudvangen Bjørkeng said:

Hei Espen! Er dette noe du har bestilt fra Helsport? Hvordan blir dette evt ift tr

 Jeg har fått noen til å lage det når de får tid. (Maken til det originale fra Helsport)

Ja, det vil passe i bagen. Det er minst 2 rør jeg ikke trenger å ha med da jeg har alle rørene til full størrelse lavvo, mens min er litt mindre enn de største. Tror det er 2 eller 3 rør jeg normalt ikke trenger. Tror likevel jeg skal klare å få det i bagen selv med alle rørene med også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Erlend Gudvangen Bjørkeng said:

Hei Espen! Er dette noe du har bestilt fra Helsport? Hvordan blir dette evt ift tr

 Jeg har fått noen til å lage det når de får tid. (Maken til det originale fra Helsport)

Ja, det vil passe i bagen. Det er minst 2 rør jeg ikke trenger å ha med da jeg har alle rørene til full størrelse lavvo, mens min er litt mindre enn de største. Tror det er 2 eller 3 rør jeg normalt ikke trenger. Tror likevel jeg skal klare å få det i bagen selv med alle rørene med også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Erlend Gudvangen Bjørkeng said:

Hei Espen! Er dette noe du har bestilt fra Helsport? Hvordan blir dette evt ift tr

 Jeg har fått noen til å lage det når de får tid. (Maken til det originale fra Helsport)

Ja, det vil passe i bagen. Det er minst 2 rør jeg ikke trenger å ha med da jeg har alle rørene til full størrelse lavvo, mens min er litt mindre enn de største. Tror det er 2 eller 3 rør jeg normalt ikke trenger. Tror likevel jeg skal klare å få det i bagen selv med alle rørene med også. 

MEN jeg tipper at du får kjøpt et løst fra Helsport da de er ganske rå på kundeservice og heller ikke tar fantasipriser for sånne ekstrating. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.