Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi VS Alfa


Jrgronli

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tror de har veldig forskjellig passform. Til mine bein er Alfa veldig riktig. Hvis jeg ikke husker helt feil er Crispi mer lik på Garmont. De er for brede for meg, og jeg har ikke funnet noen som passer. Mitt råd er derfor å prøve skoene. Begge produsentene bruker vel yttersåle fra Vibram så det er neppe stor forskjel på veigrepet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pr nå Crispi Stegg, crispi Hunter og Alfa Bever Pro. Alle er brukt over en god del år.

Jeg bruker str 41-41,5 i joggesko og alle andre sko til hverdags og fest.

felles for begge merkene er at dette er gode merker som er anerkjente og med god kvalitet. Det er nok mer personlige preferanser og føttene dine som må mene noe. Begge merkene vil med den best tilpassede skoen gi deg mange mil med glede over gode sko.

Den største forskjellen mellom de merken jeg har er bredden og størrelsen. Crispi er en veldig smal modell og passer egentlig ikke brede fotblad, så her må du nok opp minst 1 størrelse ift hva du normalt vil bruke. Crispi Stegg er i str 41 og de er degradert til ren sommerstøvel siden jeg ikke kan ha annet enn en tynn sokk inni før de klemmer over tå og vrist. Det fine er at de er tighte og sitter som støpt. I tillegg er de lettere. Dog så er de mindre egnet for vandring i steinur og typisk terreng hvor slitasjen på skoene er stor pga vegetasjon. Sømmene, eller trådene i sømmene slites av. Har skiftet 1 par på under 6mnd grunnet dette. De tålte ikke hard bruk i fjellet.

Crispi Hunter er en høyere modell, men like trang, så her har jeg str 42. Disse funker best til jakt og aktivt friluftsliv. Men kunne nok hatt en halv str større her også, evt str 43. Mye mer solid og har ingen sømmer, da overgangene er limt/sveiset. Beregnet på hard bruk i fjellterreng. Vil ikke passe for de med høy vrist og brede fotblader.

Alfa bever Pro membranstøvel er den jeg er mest fornøyd med pr nå. Den er bred og vesentlig romsligere enn Crispi. Her bruker jeg str 41 og selv her kan jeg ha de tykkeste strømper i ull uten problemer. Vinterstid er disse en god del varmere enn Crispistøvlene. Akkurat den modellen jeg har er ikke like høy i skaftet, så må være litt obs ved vading. Jeg bruker også Alfa i fjellsko og her er samme greia, det skonummeret jeg bruker til vanlig er også det samme jeg bruker i Alfa fjellskisko.

Jeg slet litt med Alfa fordi jeg fikk sjelden tilpasset de ved å gå de inn noe særlig, men jeg satte dermed inn dobbelt sett med såler slik at hælen havnet noen millimetre høyere i støvlen og vips mine gnagsårproblemer var borte over natta. Ulempen med Alfa bever Pro er at de har sydde sømmer over tåballen, men sømmene sitter noe dypere enn på Crispi Stegg og er derav noe mer beskyttet.

Felles for de alle er at grepet på både snø og steiner er særs bra. Men skal du drive hopping fra stein til stein i fjæra med sleipt belegg, så er det vel egentlig ingen sko som passer spesielt godt til dette. Men for vandring i fjelle i regn så har jeg ikke opplevd å skli enda. Har bare kun 40 aktive jakttdager i år siden 10.september i indre troms/ytre troms, så kan jo hende jeg har brukt de alt for lite, men tror egentlig ikke det... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎09‎.‎03‎.‎2017 den 12.50, Jrgronli skrev:

Hei hva har folk at erfaring med disse merkene og hva anbefaler dere ?

Trenger en solid skog med god støtte på ankelen god såle så jeg ikke sklir på våte steiner

Jeg har brukt begge merkene. Alfa er noe bredere i formen og passer min for bedre enn Crispi. Jeg har ikke funnet noen vesentlig forskjell når det gjelder slitestyrke og såle. (Begge er svinglatte på vått berg enkelte plasser...)

 

Når det gjelder støtte til ankler anbefaler jeg - sterkt - balansebrett. Bruk dette noen minutter hver uke og anklene vil tåle mye mer.  (Egen erfaring.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal gå femundsmarka fra sør til nord i sommer  der er det en del steinur og noe myr området . Så ønsker høye med god Støtte.

 

 

På ‎22‎.‎03‎.‎2017 den 15.07, REJOHN skrev:

Når det gjelder støtte til ankler anbefaler jeg - sterkt - balansebrett. Bruk dette noen minutter hver uke og anklene vil tåle mye mer.  (Egen erfaring.)

Yes det skal jeg huske på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.3.2017 at 3:07 PM, REJOHN said:

 

Når det gjelder støtte til ankler anbefaler jeg - sterkt - balansebrett. Bruk dette noen minutter hver uke og anklene vil tåle mye mer.  (Egen erfaring.)

Det er litt mer tidkrevende, men 20 års fartstid som hockey- eller bandyspiller fungerer også utmerket ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det er litt mer tidkrevende, men 20 års fartstid som hockey- eller bandyspiller fungerer også utmerket ;-)

Det tok et par år med balansebrett (på en fot - uten støtte...) før jeg fant ut at anklene ikke hang og slang mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri på meg en Alfa sko igjen! Alfa Skarvet skiskoene ga meg kjøttsår etter en skitur på 8km. Og i fjor kom dem med lettvektsmodeller som blir hull i bare du går gjennom litt kratt! Og jaggu var det ikke en Alfa sko som ble ødelagt i siste serie av Lars Monsen også..

For dem som er veldig plaget med ankler og overtråkk kan en høy jaktstøvel være midt i blinken.

Crispi ble mitt merke etter forsøk med Alfa, Lundhags og La sportiva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Tubb said:

Jeg tar aldri på meg en Alfa sko igjen! Alfa Skarvet skiskoene ga meg kjøttsår etter en skitur på 8km. Og i fjor kom dem med lettvektsmodeller som blir hull i bare du går gjennom litt kratt! Og jaggu var det ikke en Alfa sko som ble ødelagt i siste serie av Lars Monsen også..

For dem som er veldig plaget med ankler og overtråkk kan en høy jaktstøvel være midt i blinken.

Crispi ble mitt merke etter forsøk med Alfa, Lundhags og La sportiva :)

Der er jeg todelt der også gitt. Jeg har hatt noen høye Alfa-støvler som jeg måtte handle samme dag som vi dro på 5 dager tur på Hardangervidda. (De gamle militørstølvene tok kvelden på vei ned fra Lifjell som vi hadde vært på noen dager). Så det ble rett på fjellet i 5 dager med sko som aldri hadde vært på beina. De Alfa-støvlene har jeg hatt mye glede av siden og de lever godt enda...

Alfa-skistøvler derimot er jeg ikke helt venner med i følge et bilde jeg har på mobilen. Så på skisko har jeg konvertert til Crispi.

 

24328_380400790193_8229054_n.jpg


Skituren dagen etter var heller ikke spesielt trivelig...............

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Der er jeg todelt der også gitt. Jeg har hatt noen høye Alfa-støvler som jeg måtte handel samme dag som vi dro på 5 dager tur på Hardangervidda. (De gamle tok kvelden på vei ned fra Lifjell som vi hadde vært på noen dager). Så det ble rett på fjellet i 5 dager med sko som aldri hadde vært på beina. De Alfa-støvlene har jeg hatt mye glede av siden og de lever godt enda...

Alfa-skistøvler derimot er jeg ikke helt venner med i følge et bilde jeg har på mobilen. Så på skisko har jeg konvertert til Crispi.

Så ut som beina til noen lagkamerater i Garden etter 3-mila!!!

Jeg har brukt Crispi problemfritt i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Der er jeg todelt der også gitt. Jeg har hatt noen høye Alfa-støvler som jeg måtte handel samme dag som vi dro på 5 dager tur på Hardangervidda. (De gamle tok kvelden på vei ned fra Lifjell som vi hadde vært på noen dager). Så det ble rett på fjellet i 5 dager med sko som aldri hadde vært på beina. De Alfa-støvlene har jeg hatt mye glede av siden og de lever godt enda...

Alfa-skistøvler derimot er jeg ikke helt venner med i følge et bilde jeg har på mobilen. Så på skisko har jeg konvertert til Crispi: 

 

24328_380400790193_8229054_n.jpg

Auuu! Omtrent slik så jeg og ut. Da har vi til felles at Alfa har gitt oss skikkelig juling og mye bannskap :D Selv bruker jeg Crispi Stetind nå og har aldri hatt gnagsår :) dem du og har, kanskje?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tubb said:

Selv bruker jeg Crispi Stetind nå og har aldri hatt gnagsår :) dem du og har, kanskje?

 

Ja. 

....og Crispi Skarven som lave fjellsko. Men de gamle høye Alfa-skoene (Viking(??)) holder fortsatt mål altså og blir foretrukket når sekken er tung og/eller det er spesielt ulendt terreng...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på villmarksmessa i helgen og prøvde både crispi titan  og alfa bever pro

Syns at Alfa skoene føltes som de beste skoene , utrolig gode på beina og god støtte. nå fikk jeg jo ikke akkuratt prøvd å gå lang tur med skoene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.