Gå til innhold
  • Bli medlem

Bosun

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Åsnes Breidablikk med Rottefella 75mm. Har fått et par Voile 3-pin med kabel så tenkte å sette disse på isteden, så skien blir litt morsommere på topptur. Noe spesielt jeg må tenke på når jeg bytter binding? Kan jeg bruke samme skruehull? Bør jeg bruke trelim eller aralditt i hullene før jeg skrur på plass ny binding?

 

Lurer også på om noen har erfaring med Voile 3-pin med kabel på tur i kupert terreng. Typ vestsiden av Hardangervidda. Er det noe bruk for kabelen på slike turer eller kan jeg la den ligge i sekken for de lengre nedfartene (>200 høydemeter eks). Hvordan fungerer det å gå med bindingen med kabel på, men ikke festet til støvel?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kansje jeg ville brukt Araldit, og helst av den som tørker seinest. Imidlertid kan den være litt vrang å få til å renne ned i hullene. Prøv f.eks å press limet ned i hullene med en engangssprøyte.

Hullene foran passer, det kan hende hælklossen trenger et nytt hull.

Det er ikke noe særlig å gå med kabelen på. Jeg prøvde å henge den bak hælkossen, men jeg syntes skiene ble merkbart tyngre, og den snek seg for ofte inn på støvlene. Derfor har jeg den bare i sekken. Det kan lønne seg å tape den litt så den ikke justerer seg når den er tatt av.

Jeg har bindingene på Ingstad ski, og farter medt rundt på den sørvestlige delen av Jotunheimen. Det blir merkbart stivere og kontrollerbart med kabel. Støvlene er også en del av helheten, så den gjør ikke hele undrrverket alene.

Du må også ha gutsen til å kjøre for at resultatet skal bli bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan få en spesiell lim til dette i sportsbutikken. Araldit vil holde veldig bra, Men skal du en gang avmontere bindingen vil du få problemer med å få den av.

Jeg har montert en del bindinger med PU-lim ("svulmelim") som både limer på tre og metall (skruen) men er mulig å "sprenge", hvis den av. Jeg har aldri fått problemer med løse bindinger.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv remontert bindinger på ski som har hatt andre bindinger og brukt seint tørkende Araldit, tar det også inn på badet for god temperatur så limet "polymerer" best mulig. Med varme så flyter Aralditen nedi hullene av seg selv. Sikkert andre snillere lim som også vil funke, men har prioritert at det ikke skal løsne lett på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.