Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil i markedsføring av soveposer til kvinner


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Ok, dagens lille rant: 

Har lagt merke til at det er en del soveposer som markedsføres til kvinner, men der det er oppgitt komforttemperatur for herrer som eneste veiledende temperaturgrense. Det siste eksempelet er fra en facebookannonse fra Hekta på tur (vedlagt), der de reklamerer med denne posen som en damepose med temperaturgrense på -18. Problemet er at dette er en t lim og således ikke representabelt for hva denne posen vil kunne være for en gjennomsnittlig kvinne. Og siden posen tydeligvis markedsføres som en damepose, skal man virkelig være over gjennomsnittet nerdete for å gjennomskue at man man faktisk ikke får en pose som holder ned til -18.

Orginalversjonen til annonsen er her: https://www.facebook.com/HektaPaaTur/?fref=ts hvis du skroller litt ned på siden ser du en annonse for Rab ascent 900 womans, temp grense - 18. Sånn annonsen fremstår virker dette som en damepose som skal funke ned til -18 grader synes jeg. 

Er dette egentlig greit? Jeg følte meg såpass grinete at jeg først sablet de ned i kommentarfeltet og deretter la inn et lite tips til forbrukerrådet. 

20170307_090033.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke greit, de fleste soveposer idag kommer jo med 2 forskjellige temperaturer for menn og kvinne PÅ selve trekket til posen. Er annonsen ment for damer er det dametempen man oppgir. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere pussige ting her. Sjekk: https://rab.equipment/uk/catalogsearch/result/?q=ascent+sleeping+bag

På Rabs egne sider finnes altså ingen Womens Ascent 900, bare en vanlig Ascent 900. Og for denne er Tlim på -18°C  Rabs egenberegnede verdi, ikke iht EN13537. De fleste posene har i tillegg også fått oppgitt EN13537-temperaturgrenser, men ikke Ascent 900. Og for å gjøre saken et hakk verre enn først antatt: Det ser faktisk ut til at Rabs egen Tlim ligger lavere enn EN13537s Tlim.

Synes ikke at dette ser bra ut, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Rab bruker er såkalt "Rab® Sleep Limit", men det er nok som @Sovjetunionen skriver en temperatur beregnet på menn. I mine øyne blir det da feil å markedsføre denne posen ned til -18 for kvinner da det kan bli kalde netter. Rab burde begynne å EN-teste alle sine poser, og om ikke operere med egen "Rab® Sleep Limit" for kvinner. Stoler mer på en EN-test enn en temperatur satt av en produsent.

NOTE: Ascent er også ganske romslige poser, enda mer romslig enn min Rab Summit 800. Ser at kvinnemodellen er 10 cm kortere, men fortsatt mye luft å varme opp for en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rabs forsvar kan sies at de i annonsen sier at det er snakk om "Damemodell med ekstra varmesoner rundt føtter, hofte og bryst!", hvilket jeg utlegger til at de har gjort noe med standardmodellen av Ascent - kanskje lagt til tre rom - og latt resten være. Kanskje har de erfaring for at det holder?

Jeg har ingen problemer med å se kritikken uansett dato, men annonser for soveposer må siles for fakta (materialer, mengde, vekt og volum), og ønsketenkning (såkalte "temperaturgrenser" og "komfortsoner"). Så kanskje gjelder ikke dette bare "RAB Ascent Lady" (eller hva den nå heter), men soveposer generelt?

Og disse annonsene innholder ikke på langt nær nok opplysninger til å tilfredsstille en nerd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, JanRH skrev:

Rab bruker er såkalt "Rab00ae.png Sleep Limit", men det er nok som @Sovjetunionen skriver en temperatur beregnet på menn. I mine øyne blir det da feil å markedsføre denne posen ned til -18 for kvinner da det kan bli kalde netter. Rab burde begynne å EN-teste alle sine poser, og om ikke operere med egen "Rab00ae.png Sleep Limit" for kvinner. Stoler mer på en EN-test enn en temperatur satt av en produsent.

NOTE: Ascent er også ganske romslige poser, enda mer romslig enn min Rab Summit 800. Ser at kvinnemodellen er 10 cm kortere, men fortsatt mye luft å varme opp for en kvinne.

Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor RAB plutselig har begynt å operere med en eget sleep limit og spesielt som du sier: Hvorfor lager de poser gearet mot kvinner, mens de ikke oppgir en temperatur kvinner faktisk kan gå etter. Det er jo fullstendig idiotisk. 

Argumentet for denne sleep limit greia er at de ikke EN-tester soveposer med fyllvekt 800g og oppover, det virker merkelig. Kan godt forstå det hvis vi snakker 800g 850 cuin dun, men når vi snakker 800 gram med forholdsvis lav kvalitet dun så virker det bare som de bruker sin egen "gradering" til å få posene sine til å fremstå varmere enn de er. 

14 timer siden, Grimner skrev:

Til Rabs forsvar kan sies at de i annonsen sier at det er snakk om "Damemodell med ekstra varmesoner rundt føtter, hofte og bryst!", hvilket jeg utlegger til at de har gjort noe med standardmodellen av Ascent - kanskje lagt til tre rom - og latt resten være. Kanskje har de erfaring for at det holder?

Jeg har ingen problemer med å se kritikken uansett dato, men annonser for soveposer må siles for fakta (materialer, mengde, vekt og volum), og ønsketenkning (såkalte "temperaturgrenser" og "komfortsoner"). Så kanskje gjelder ikke dette bare "RAB Ascent Lady" (eller hva den nå heter), men soveposer generelt? :)

Ja, enig i det. Jeg tror jeg ble ekstra irritert over dette fordi ei venninne gikk på XXL for å kjøpe sovepose, fikk solgt en pose som selger sa holdt ned til -25, en kjapp sjekk, viste en komforttemp på -13 grader for kvinner og -21 for menn, hvor selgeren fikk -25 fra er ukjent. Har opplevd lignendne i G sport der en mannlig selger informerte meg om at EN målingene var veldig forsiktige og at jeg glatt kunne bruke sommerpose med komf temp på 7 grader, til -10 grader. Det verste er at de fleste kommer unna med dette, siden folk som kjøper soveposer ikke er så veldig godt informert om disse tingene. 

 

15 timer siden, tubbs skrev:

Kan vel kalles villedende markedsføring ja.
ThomasOH har etter min mening 100% rett.
(Litt synd at du ikke postet dette i morgen. Men får vente til neste år med den komentaren 1f601.png )

I know, etter å ha frest litt over dette ved middagsbordet i går sider typen min "ja, dette er jo dine yndligsting, både likestilling, feminisme OG turutstyr, så det må jo være midt i blinken" :D 

15 timer siden, a_aa skrev:

Flere pussige ting her. Sjekk: https://rab.equipment/uk/catalogsearch/result/?q=ascent+sleeping+bag

På Rabs egne sider finnes altså ingen Womens Ascent 900, bare en vanlig Ascent 900. Og for denne er Tlim på -18°C  Rabs egenberegnede verdi, ikke iht EN13537. De fleste posene har i tillegg også fått oppgitt EN13537-temperaturgrenser, men ikke Ascent 900. Og for å gjøre saken et hakk verre enn først antatt: Det ser faktisk ut til at Rabs egen Tlim ligger lavere enn EN13537s Tlim.

Synes ikke at dette ser bra ut, nei.

Etter å ha lest dette så jeg igjennom hjemmesiden deres og ser det er flere soveposer de aventerer som dameposer og oppgir herretemperatur uten å nevne noe om at kvinner ikke kan regne med å holde seg varme i denne temperaturen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

I know, etter å ha frest litt over dette ved middagsbordet i går sider typen min "ja, dette er jo dine yndligsting, både likestilling, feminisme OG turutstyr, så det må jo være midt i blinken" :D 

 

 

Og at du kan fortsette med tråden i dag (8 Mars) kan vel bare sees på som en bonus 😁
Gratulerer med dagen forresten 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det nå er 8. mars så kom jeg på et ordtak som det vel var Kumbel (Piet Hein) som kom med.

"Kvinden er skabt af menneskets ribben, og hun har ribbet ham lige siden."

Ha en fin dag.

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Siden det nå er 8. mars så kom jeg på et ordtak som det vel var Kumbel (Piet Hein) som kom med.

"Kvinden er skabt af menneskets ribben, og hun har ribbet ham lige siden."

Ha en fin dag.

Kanskje du kan få noen kvinner til å ribbe litt i menisken din neste gang den er dårlig 🤔 :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Kanskje du kan få noen kvinner til å ribbe litt i menisken din neste gang den er dårlig 1f914.png:D 

Den ble fikset av en Dansk lege og jeg håper at det holder med denne ene gangen.

Men ellers er vi vel litt preget av at det blant de første menneskene som bosatte seg her i landet, så var mennene jegere og kvinnene samlere. Denne delingen gjelder sikkert litt fremdeles. Mennene drar på jakt og fiske i skog og fjell for å skaffe mat til familien, mens kvinnene drar til kjøpesenter og butikker for å samle inn alt av interesse som på en eller annen måte kan komme til nytte. Ikke fordi vi trenger denne maten eller alle de tingene som vi samler rundt oss, men instinktene er sterkere hos noen enn hos andre og da blir vel også denne aktiviteten tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, REs skrev:

 

..., så var mennene jegere og kvinnene samlere. Denne delingen gjelder sikkert litt fremdeles.

Man trenger vel ikke gå lengre enn til sin kones/samboers skoskap så ser man at dette gjelder den dag i dag 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tubbs said:

Man trenger vel ikke gå lengre enn til sin kones/samboers skoskap så ser man at dette gjelder den dag i dag 1f601.png

..og man kan enkelt bevise innenfor dette forumet at den påstanden ikke er korrrekt, dette er ikke er en kjønnsavhengig egenskap:

https://www.fjellforum.no/forums/topic/15872-primussamletråd/

Selv jakter jeg på fjelltopper og andre opplevelser, men de rundt meg mener nok at jeg definitivt havner innunder kategorien "samler" når det gjelder turustyr++.  (Og jeg argumenterer da med at f.eks. hvert enkelt skipar hos meg blir bruk mange ganger mere en det ene skiparet han/hun er i eierskap av.😆)

 

EDIT: Og en gratulasjon til de som har dag i dag er selvsagt på sin plass! 🎂

Endret av Terka
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Terka skrev:

..og man kan enkelt bevise innenfor dette forumet at den påstanden ikke er korrrekt, dette er ikke er en kjønnsavhengig egenskap:

https://www.fjellforum.no/forums/topic/15872-primussamletråd/

1f382.png

Men kjære Terka!
Man sammenligner da ikke en skosamling med en primussamling?
Har selv hatt 2 samboere med relativt høy skofetish men kan aldri huske at de satt med ett par sko på kjøkkenbordet Fredag kveld
og beundret de i mild rødvinsrus.

Endret av tubbs
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår en spin off-tråd her, jeg.

Forslag til emnetittel, litt inspirert av datoen i dag: "Overtar Eventyrjenter og Jakttvillinger villmarka mens Monsen-wannabe-ene går seg bort i friluftsbutikken på vei hjem fra kontoret?"  :devil:

Gratulerer med dagen, damer :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor RAB plutselig har begynt å operere med en eget sleep limit og spesielt som du sier: Hvorfor lager de poser gearet mot kvinner, mens de ikke oppgir en temperatur kvinner faktisk kan gå etter. Det er jo fullstendig idiotisk. 

Argumentet for denne sleep limit greia er at de ikke EN-tester soveposer med fyllvekt 800g og oppover, det virker merkelig. Kan godt forstå det hvis vi snakker 800g 850 cuin dun, men når vi snakker 800 gram med forholdsvis lav kvalitet dun så virker det bare som de bruker sin egen "gradering" til å få posene sine til å fremstå varmere enn de er. 

De sparer i hvert fall penger da de slipper kostnader til EN-test. Har ikke sjekket om/hvor mye det koster for EN-test pr. sovepose. Dersom de ikke vil EN-teste burde de etter min mening også oppgi en tilsvarende  "Rab Sleep Limit" for kvinner. Skulle nesten tro at de ikke har fått med seg at mange kvinner ligger ute 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JanRH skrev:

 Skulle nesten tro at de ikke har fått med seg at mange kvinner ligger ute 1f600.png

Dette gjelder vel endel andre produkter fra andre produsenter også?
Se på ryggsekker i damemodeller.
Sekker over 80 liter er unisex (herresekker med litt store justeringsmuligheter).
Sjeldent unisex passer spesielt bra til damer.
På lik linje med klær!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltommelopp til den kommentaren om skosamling vs primussamling @tubbs. 😂 

Må selv innrømme at toppturskia har blitt behørig preppa & stelt, og studert på spisebordet i stua, med rødvinsglasset ved siden av. Dette tror jeg dog handler om forskjellige interesser, hva man prioriterer av praktiske tilnærminger vs "holde stilen" hjemme, og hva som skal til for å få drømmene løs. Sko må kanskje brukes (eller spares lengst mulig i skapet?) for å frembringe den beundrende følelsen, mens "teknisk utstyr" har mange deler som fikles med og som dra bringer en over i "drømmemodus"?    

...ser forøvrig at vi sporer kraftig av ift trådens to opprinnelige temaer her nå. 😆

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, tubbs skrev:

Men kjære Terka!
Man sammenligner da ikke en skosamling med en primussamling?
Har selv hatt 2 samboere med relativt høy skofetish men kan aldri huske at de satt med ett par sko på kjøkkenbordet Fredag kveld
og beundret de i mild rødvinsrus.

Haha konge :) 

Har btw både brenner, skisko (ubrukte :( ) og rødvin på kjøkkenbordet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, JanRH said:

De sparer i hvert fall penger da de slipper kostnader til EN-test. Har ikke sjekket om/hvor mye det koster for EN-test pr. sovepose. Dersom de ikke vil EN-teste burde de etter min mening også oppgi en tilsvarende  "Rab Sleep Limit" for kvinner. Skulle nesten tro at de ikke har fått med seg at mange kvinner ligger ute 1f600.png

Littt tilbake på sporet igjen:  Rab og mange andre av de større produsentene bruker EN-standarden på poser med temperaturgrenser som strekker seg litt ned i den blå skalaen, mens de på ekstremposene går bord fra EN-standarden og bruker egen skala. Se i avkrysningsboksene på temperaturer litt nede til venstre på denne siden fra RAB, der ser man dette: http://rab.equipment/us/accessories-equipment/sleeping-bags

Edit: Så nå at kommentaren min med henvisning til linken jeg la inn over kan tolkes til å ikke være korrekt om man sammenligner med " EXTREME LIMIT", men "Rab Sleep Limit" skal altså sammenlignes med området "Comfort Limit / T.Limit" fra EN-standarden.

 Litt mer om temaet: https://www.webtogs.com/en-UK/blog/sleeping-bag-temperature-explained/

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
29 minutter siden, tubbs skrev:

Dette gjelder vel endel andre produkter fra andre produsenter også?
Se på ryggsekker i damemodeller.
Sekker over 80 liter er unisex (herresekker med litt store justeringsmuligheter).
Sjeldent unisex passer spesielt bra til damer.
På lik linje med klær!

I dag er det Kvinnedagen, så det er på sin plass å ta opp dette i dag. Det virker som mange produsenter henger etter. Sikkert en porsjon økonomi også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, Terka skrev:

Littt tilbake på sporet igjen:  Rab og mange andre av de større produsentene bruker EN-standarden på poser med temperaturgrenser som strekker seg litt ned i den blå skalaen, mens de på ekstremposene går bord fra EN-standarden og bruker egen skala. Se i avkrysningsboksene på temperaturer litt nede til venstre på denne siden fra RAB, der ser man dette: http://rab.equipment/us/accessories-equipment/sleeping-bags

Edit: Så nå at kommentaren min med henvisning til linken jeg la inn over kan tolkes til å ikke være korrekt om man sammenligner med " EXTREME LIMIT", men "Rab Sleep Limit" skal altså sammenlignes med området "Comfort Limit / T.Limit" fra EN-standarden.

 Litt mer om temaet: https://www.webtogs.com/en-UK/blog/sleeping-bag-temperature-explained/

Jeg tolker at "Sleep Limit" er Rab sin nedre grense for menn (T-Limit etter EN). Rab skriver følgende om deres temperaturangivelse:

Presentasjon1.jpg

Mountain Equipment EN-tester heller ikke ekstremposene sine. Rab Ascent med 800 gram dun i fillpower 650 markesdføres på hjemmesiden til Rab som en pose for førstegangskjøpere. Sikkert en bra pose, og kanskje stemmer -18 for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.