Gå til innhold
  • Bli medlem

Isopor i isfiskehull


Senja

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å legge isopor i isfiskehull for å forhindre at de fryser? Spesielt med tanke på hvis en har bruk ute over natta?

Blir veldig glad for tilbakemelding om noen har erfaring med dette. :)

 

Mvh Senja

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funker knall. Har brukt det når fiskeutstyret har stått over natta  vintersttid i rørostraktene. Her kan det være "kaldt nok"...

Vi har da brukt å lime sammen to tykke isoporplater og deretter skjært ut "kjegler" som passer delvis nedi hullet (men blir sittende fast i toppen av hullet.) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tipset... :)

Hadde ikke tenkt den varianten av isopor..men hørtes interessant å prøve ut. Jeg så mer for meg å skjære ut isopor etter isborrhullets størrelse, skjære hull til snøre og bare putte det i hullet,men er kanskje et bedre alternativ å lage kjegler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har til nå i år ikke opplevd at det har vært snø å oppdrive når jeg fisket på isen. 80 cm tykk is i innlandet Nordland. NÅ er det ikke noe problem, men det var et problem i januar og februar der jeg fisker. Så snø er ikke alltid til stede når man fisker på isen.

Når jeg er på hytta bruker jeg å ha en lang meisel og hammer med meg som jeg kan meisle opp hullet med. Fungerer greit - bruker å ha det liggende i en kasse ute ved fiskehullene og kassa er surret til isborret. Må selvsagt passe på at snøret kommer ned midt i hullet...  

Har ellers dårlig erfaring med isopor, gamle liggeunderlag osv. Det blir mest bare søppel - og fryser i seg selv fast i hullet - ekstra plage...Men er det snø er det veldig greit å bruke. Ofte bruker jeg å la den konen som danner seg når jeg borrer hullet - ligge - og legge et fast snøflak over. Det aller beste er om snøen selv driver over og dekker hullet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 9.10, Nordhauk skrev:

Hvorfor bruke isopor og gummi når du kan bruke snø? 

Helt enig :) Og om hullet fryser kan det være lurt å kakke vekk isen med en treplank eller trekjepp. Da er det mindre sjans å skade nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.