Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til bruk i fjellet på på vinterstid


rusleape

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en god turbukse jeg kan bruke på vinterstid til topptur og skigåing (dagsturer) med middels høyt aktivitetsnivå. Tenker da en bukse som ventilerer godt, er lett og smidig, men samtidig tåler en skitur. Har skallbukse jeg kan ta utenpå ved dårlig vær eller nedkjøring (topptur).

Har hørt at flere anbefaler bomullsbukse, men klarer ikke å finne tester eller noe på nettbutikkene. Er det noen som har noe gode tips? Det er et stort pluss hvis den er lett å brette opp for å lufte leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, rusleape skrev:

Er på utkikk etter en god turbukse jeg kan bruke på vinterstid til topptur og skigåing (dagsturer) med middels høyt aktivitetsnivå. Tenker da en bukse som ventilerer godt, er lett og smidig, men samtidig tåler en skitur. Har skallbukse jeg kan ta utenpå ved dårlig vær eller nedkjøring (topptur).

Har hørt at flere anbefaler bomullsbukse, men klarer ikke å finne tester eller noe på nettbutikkene. Er det noen som har noe gode tips? Det er et stort pluss hvis den er lett å brette opp for å lufte leggene.

Jeg ville ikke brukt bomullsbukse til topptur på ski. Topptur på ski er preget av store temperaturforskjeller. Det kan være varmt når du går opp, og iskaldt på toppen slik at bomullen fryser. Jeg bruker stortsett bare en gore tex-bukse, men jeg har sett at veldig mange sverger til softshell-bukser hvis de vet at det kommer til å være fritt for nedbør.

Merker som kanskje lager klær spesielt for ski og topptur er dynafit og mountain equipment, men jeg er sikker på at mer klatrevennlige produsenter som klättermusen, rab osv har softshellbukser som duger. Husk bare å finne noen som har forsterkninger rundt leggen slik at de tåler friksjon fra spennene på støvlene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Jeg ville ikke brukt bomullsbukse til topptur på ski. Topptur på ski er preget av store temperaturforskjeller. Det kan være varmt når du går opp, og iskaldt på toppen slik at bomullen fryser. Jeg bruker stortsett bare en gore tex-bukse, men jeg har sett at veldig mange sverger til softshell-bukser hvis de vet at det kommer til å være fritt for nedbør.

Merker som kanskje lager klær spesielt for ski og topptur er dynafit og mountain equipment, men jeg er sikker på at mer klatrevennlige produsenter som klättermusen, rab osv har softshellbukser som duger. Husk bare å finne noen som har forsterkninger rundt leggen slik at de tåler friksjon fra spennene på støvlene.

Bomull fryser ikke, men hvis den er våt så fryser den. Bomull  og vadmel har vert brukt i fjellet i over hundre år og i mine første 20 år i hjelpekorpset med fjellredningstjeneste så var det bare bomull som ble brukt som ytterbekledning. Jeg var en gang leder på et vinterkurs hvor vi hadde plussgrader om kvelden og minusgrader neste morgen. Vi lå i telt og jeg glemte selvfølgelig min gamle røde fjellanorakk på utsiden av soveposen. Neste morgen var den stivfrosset og jeg tok den på meg som et papprør. Så ble den banket og formet etter kroppen og var garantert vindtett hele den dagen. En av deltagerne hadde kjøpt seg en ny fin og dyr Goretex dress, sikkert noe av det første som kom av Goretex klær. Den tredje kvelden var han så forbannet på dette antrekket at han truet med å grave det ned i snøen og forlate det inne på fjellet. Kurset startet i plussgrader, men det frøs på første kvelden og kulden holdt seg kurset ut. Det var ganske stor fysisk aktivitet og de som brukte bomull var tørre og varme, men nesten alt han hadde av undertøy var vått av svette og kondens.

I dag er det mye nymotens materiale å velge i. Finn deg en bukse som du trives med og glem pustingen, det er en myte at disse nymotens stoffene puster. Er det kalt så kondenserer de på innsiden uansett hva du har betalt og hva ekspeditøren i butikken påstår. (Han har sikkert bare erfaring fra en kaffebar og en iskremkiosk like vel.) Unngå gjennomgående metallknapper som kan komme i kontakt med huden. De kan gi lokale punktvise frostskader. Bruk bukseseler og kjøp en bukse som er så vid i livet at du får en såkalt "skorsteinseffekt". Det betyr at du kan lufte ut nedenfra og oppover langs kroppen og slippe overskuddsvarme og damp ut gjennom åpningene rundt halsen og under armene. Lufting er viktig og jo strammere klær og jo mer seletøy du har på deg, jo mindre ventilasjon får du. 

Sist jeg kjøpte ny fjellanorakk til vinterbruk så ble det bomull. Jeg har flere jakker i både Dermizax og Goretex, og en kostet godt over 5000 og skulle være det ypperste av pustende vanntette skallplagg. Det er den dyreste regnfrakken jeg har kjøpt. En tur til en skikkelig topp og jeg kan koke meg en kopp kaffe på kondensen inne i jakken.

Dette er min mening. Kanskje jeg er litt sær, men jeg har holdt på med friluftsliv siden tidlig på 1970 tallet så jeg har litt erfaring. Om vinteren bruker jeg nikkers av bomull eller polyester, knestrømper av ull og  gamasjer av Dermizax, og skulle været bli for tøft så har jeg en Norrøna Lyngen softshell bukse  til å trekke utenpå alt annet. Denne buksa har glidelåser i sidene slik at jeg kan ta den på uten å ta av skoene. Under fjellanorakken, Norrøna Svalbard arktis anojakke, bruker jeg stort sett bare ull, og av og til en fleece genser. Fleece brukes stort sett bare når jeg raster, og blir tatt av igjen når jeg begynner å gå.

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rbhelle skrev:

Goretex med ispanser er jo skikkelig digg 😂 Det slipper du med bomull av god kvalitet.

Du får kanskje samme effekten som i teltet. All kondens fryser på ytterduken, og denne isen kan ristes av før du pakker teltet. Ganske greit i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, REs skrev:

Du får kanskje samme effekten som i teltet. All kondens fryser på ytterduken, og denne isen kan ristes av før du pakker teltet. Ganske greit i grunnen.

Kan ristes av ja og en heller guffen øvelse i mye vær. Telt er stasjonært og gir ly, jakke og bukse under aktivitet i mange døgn er det ikke. Dog så er nok ispanserproblematikken mer altuell for jakker enn bukser. Det er sant. Men dette må hver enkelt finne ut selv under fysisk aktivitet hvor svetten fryser til is på innsiden av skallet som skal beskytte deg mot nettopp vær og vind. Bomull blir fuktig ja, men dæsken jeg får ikke istapper inn mot kroppen. Alt til sitt bruk. Jeg velger å følge rådene fra forsvarets vinterkrigere her ikke bare fordi de sier det, men fordi det er min dyrekjøpte erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Jeg ville ikke brukt bomullsbukse til topptur på ski. Topptur på ski er preget av store temperaturforskjeller. Det kan være varmt når du går opp, og iskaldt på toppen slik at bomullen fryser. Jeg bruker stortsett bare en gore tex-bukse, men jeg har sett at veldig mange sverger til softshell-bukser hvis de vet at det kommer til å være fritt for nedbør.

Merker som kanskje lager klær spesielt for ski og topptur er dynafit og mountain equipment, men jeg er sikker på at mer klatrevennlige produsenter som klättermusen, rab osv har softshellbukser som duger. Husk bare å finne noen som har forsterkninger rundt leggen slik at de tåler friksjon fra spennene på støvlene.

Kjenner heller ikke til noen bomullsbukser som ville være egnet til topptur. Er også enig at for en bukse som skal fungere på topptur må det være gode forsterkninger på innsiden av leggene. Det er også mulig, om en litt mer upraktisk, med gamasjer som beskytter leggene (men de fleste gamasjer går ikke over Rando/telemarksko. Bruker en Rando/telemarksko så er det også viktig at buksa er romslig nok til å gå over skoene.

Har brukt det meste av materialer i bukser til topptur opp gjennom årene. Fra vadmel og islender på tidlig 90-tall, varianter av "bomullsbukser", gore-tex og softshell. I vinter har jeg stort sett brukt softshell, og mener det er det beste valget for relativt aktivt vinterfriluftsliv.

Buksa jeg som regel velger er en Dynafit Mercury. En svært behagelig softshellbukse som er allsidig, har ventilasjon i siden, puster godt og takler vind og snøvær godt. Har ikke opplevd at fukt trenger inn i buksa selv når snø smelter på knærne. Eneste bakdelen med buksa er at gamasjen er litt for romslig med vanlige skisko, og det ikke er hempe å feste i snøringen på skoene på turer med fjellski.

Andre alternativer kan være Mountain equipement sine softshellbukser eller Norrøna Lyngen hybrid softshell. Norrønabuksa er muligens litt mye spesialisert på topptur (med f.eks. glidelås for snøskjørt.

 

16 minutter siden, rbhelle skrev:

Fjellreven Keb G-1000 stoff. Luftemuligheter som få og tett det den må være det. Goretex er oppskrytt og overpriset regntøy...imho. 

Fjellreven Keb anbefales ikke til topptur. Buksa går ikke untenpå rando/telemarksko, har ikke kraftig nok beskyttelse ved anklene og softshell/strømpebuksestoffet er for lite vindtett. Kan fungere på turer med fjellski om en har med et vindtett lag å dra over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, REs skrev:

... Jeg var en gang leder på et vinterkurs hvor vi hadde plussgrader om kvelden og minusgrader neste morgen. Vi lå i telt og jeg glemte selvfølgelig min gamle røde fjellanorakk på utsiden av soveposen. Neste morgen var den stivfrosset og jeg tok den på meg som et papprør. Så ble den banket og formet etter kroppen og var garantert vindtett hele den dagen. ...

Frysetørking av bomull er et gammelt triks. La jakka henge ute i minusgrader til den er stivfrossen. Gi den en god omgang juling slik at isen knuses og faller av. Får ut ganske så stor andel av fuktigheten på den måten. Fungerer forsåvidt enda bedre med gore-tex og lignende, da fuktigheten ligger på utsiden av stoffet (om det er innsiden eller utsiden av jakken er en annen sak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Keb buksa på lange helgeturer på ski vinterstid og i sterk vind. Trenger ikke lag utenpå synes jeg. Går kun med netting under. Hvis det er svære slalomsko på topptur er den for smal nede ja. Tenkte nå mer på vanlig skisko typisk crispi svartisen jeg nå.

Så hvorfor jeg burde ha med et lag til utenpå keb buksa tror jeg er veldig individuelt.

Btw, for meg er den gamle M75 buksen er fremdeles en vinner selv med slalomsko på vinterlig tørt føre 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar med triks og forslag til bukser her. Når det gjelder toppturer, er jeg velsignet med mange toppturfjell i umiddelbar nærhet og slipper å planlegge turer. Da blir det været som avgjør og går så og si alle toppturene i fint vær. Som sagt har jeg kraftig GTX-bukse til å bruke utenpå under nedkjøring og vil ikke trenge forsterkninger på buksebeina. Vil også kunne bruke de på skiturer ellers også (langrenn, fjellski) og da syns jeg ofte en GTX eller softshell blir litt klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med skallbukser på vinteren. Selv foretrekker jeg skallbukse med nettingfor innvendig. Syntes det er helt topp, løst og ledig, snø og is preller av. 

Har i mange år brukt Bergans Breheimen. Meget god bukse. Nå er den avløst av Norrøna Svalbard Goretex som jeg syntes er nesten like god, men ikke fullt så komfortabel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, rusleape skrev:

Mange gode svar med triks og forslag til bukser her. Når det gjelder toppturer, er jeg velsignet med mange toppturfjell i umiddelbar nærhet og slipper å planlegge turer. Da blir det været som avgjør og går så og si alle toppturene i fint vær. Som sagt har jeg kraftig GTX-bukse til å bruke utenpå under nedkjøring og vil ikke trenge forsterkninger på buksebeina. Vil også kunne bruke de på skiturer ellers også (langrenn, fjellski) og da syns jeg ofte en GTX eller softshell blir litt klamt.

5 minutter siden, rusleape skrev:

Vil en Dynafit Mercury duger til turer på bortoverski? Hvordan er den å ev. brette opp på leggen?

At sofshell blir klamt er avhengig av hvor kraftig bukse det er snakk om. Softshell er et sekkebegrep, som spenner fra tynne bukser som Norrøna Fjørå (som godt kan brukes på skitur) til betydelig kraftigere varianter. Fjellreven Keb som ble nevnt er jo også en hybrid mellom softshell og blandingsstoff med bomull.

Dynafitt Mercury som jeg nevnte er relativt tynn, og oppleves absolutt ikke klam. Som jeg nevnte over er det en bakdel med buksa at gamasjene ikke er stram nok til å tette skikkelig rundt fjellskisko, samt manglende krok for å feste i snøringen. Så med mye løssnø kan det komme snø inn til skoene, om en ikke bruker gamasjer. Ellers har buksa god bevegelighet for turer med fjellski. Til langrenn (i tempo) har jeg ikke brukt den.

Ikke helt sikker på hva du mener med å brette opp på leggen. Buksa har forsterning på innsiden av legg, er romslig i leggen slik at den går utenpå randoskoene og har påsydd snøgamasjer. Så å brette/rulle den opp blir nesten som å brette opp en gore-tex bukse. Det går, men blir klumpete. 

 

33 minutter siden, whistler skrev:

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med skallbukser på vinteren. Selv foretrekker jeg skallbukse med nettingfor innvendig. Syntes det er helt topp, løst og ledig, snø og is preller av. 

Har i mange år brukt Bergans Breheimen. Meget god bukse. Nå er den avløst av Norrøna Svalbard Goretex som jeg syntes er nesten like god, men ikke fullt så komfortabel. 

Det er jo den evige diskusjonen om skall eller bomull er best. Der tror jeg ikke folk blir enige på mange år enda ;)
Min fasit er at det meste fungerer, men har sine fordeler og ulemper. Hva du selv liker å bruke er det som avgjør hva som er best. Bruker selv Skallbukse (ArcTeryx Theta) om vinteren på noen turer, men tar vanligvis softshell buksen når jeg skal på topptur eller skitur.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan Erik Hansen skrev:

Det er jo den evige diskusjonen om skall eller bomull er best. Der tror jeg ikke folk blir enige på mange år enda ;)
Min fasit er at det meste fungerer, men har sine fordeler og ulemper. Hva du selv liker å bruke er det som avgjør hva som er best. Bruker selv Skallbukse (ArcTeryx Theta) om vinteren på noen turer, men tar vanligvis softshell buksen når jeg skal på topptur eller skitur.

Nettopp. Smak og behag ;-) 

Tror bare mange overkompliserer ting. Det er ikke grenser for hvor mye forskjellige klær man må ha for forskjellige aktiviteter, til forskjellige årstider. Jeg greier meg fint med et par forskjellige bukser året rundt. Skall på vinteren eller på "våte turer" i høyfjellet året rundt. Ellers lettere softshell.  Liker best bukser som har netting innvendig da de ikke føles klamme og klistrer seg til huden som andre softshellvarianter har tendens til å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mine 5 øre til smak og behag.😅

Tildigere, i overgangen fra lave lærsko til høyere lærsko som Asolo Extreme (men ikke de med spenne for å stamme ekstra, må vites) og nyinnkjøpte løssnøski på over to meter og med de vitale mål 80 / 61 / 70 mm, da brukte jeg vadmelsbukse og bomullsanorakk.

Det gjør jeg ikke lenger.

For vårskiturer/toppturer og sommerhalvåret hvor sannsynligheten er minimal for at det blir grisekaldt bruker jeg lette&tynne gtx pro bukser med enten 3/4 glidelås eller glidelås i full lengde langs yttersiden av foten. Dette lufter udiskutabelt bra når det trengs å luftes og gir et tett skall når vær/vind/temperatur gjør at jeg foretrekker det. 

Mine lette slitere er:

Norrønna Falketind GTX:

- Lett og myk bukse, passe vid, går greit over randonee sko.

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/falketind/falketind-gore-tex-pants-m2/

Millet Trilogy GTX Pro pants

- Noe smalere passform enn Falketind, men en super bukse. Kan gå i den i dagevis og trives med det. Fin mtp fjellstøvler og stegjern, i smaleste laget for mine randonee støvler, men har trøkka den over dem også.

http://www.millet-mountain.com/trilogy-gtx-pro-pant-mens-blue-mountaineering-pant.html?emerch=4-PID-166233

For kalde/sure dager midtvinters så foretekker jeg bukser med kraftigere stoff, og gjerne bib. Da er heller ikk luftebehovet like stort. Jeg går egentlig aldri med mer tøy en ett tynt lag ull under skallaget uansett hvor kaldt det har vært ute.

Den som har blitt mest brukt siste vintre av slike bukser er Sweet Monkeywrench pants. "Arbeidsbukse, snekkerbukse for fjellet."

https://sweetprotection.com/sp_ch/monkeywrench-pants-7291

Jakker i tilsvarende stoff følger gjerne bruken, men jeg er ikke enig i at GTX Pro jakker puster så bra at det ikke er behov for lufting under armene. Enten det er kroppens min som puster mye, eller innsatsen som ligger i overkant høyt ift formen.

Kort oppsumert; Skallbukse med store/lange glidelåser for lufting er gull, tilogmed på 17.mai.

Det var mine 5 øre altså. At andre foretekker "annen valuta" er jeg helt ok med.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppturer så har jag i stort sett altlid olika byxor upp och ned. Gå upp med skalbyxor kan vara aktuellt endast om det är riktigt kallt eller väldigt mycket vind. På med skalbyxor på väg ned. Jag har sett att många går upp i Gore-TEX salopettes.... Dom brukar se svettiga och slitna ut när jag går förbi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en Norrøna Svalbard softshell bukse jeg er veldig fornøyd med og aldri opplevd at jeg har blitt klam i. Eneste jeg kan si om denne er at den er ganske vid i fasongen, men den har gamasje krok og dessuten er det mange som liker det. Den isolerte bra da jeg måtte legge meg ned på bakken for å ta noen bilder. På tur til Galdhøpiggen brukte jeg Norrøna Falketind bukse med kun ull under, uten problemer. Falketind er tynnere og man kan bli kald på rumpa hvis man setter seg ned, men et godt underlag har mye å si. Jeg er fornøyd med begge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.