Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sykkel til dame? By og landevei.


Bård B

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe sykkel i gave, primærbruk er bysykling i Oslo med noe grus/landevei i marka ved siden av. Disse markaturene er heller ikke reine treningsturer, men vanlig dagstur sykling med barna og familien. Har kikka litt på konseptet "hybridsykkel" og tenker vel at det er tiltenkt vårt bruk, imidlertid veldig usikker på merke/fabrikant. Vil jo selvfølgelig også ha en sykkel som holder en del år med normalt vedlikehold og service, styrer unna de billigste og ukjente merkene. Noen som har noen gode tips på modeller og prisleie...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte meg en Diamant Photon 50 for noen år siden. Jeg likte sykkelen veldig godt, den var lett og god, men skivebremsene har alltid laget lyd. Ellers er det en hybrid uten dempere, noe som passet meg bra da jeg stort sett syklet på asfalt. Greie tynne hjul.

Må legge til at jeg har dratt den sykkelen med på et Hårfagreritt og tre Nordsjøritt, og den har duget som bare det, også i terrenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, awesomevicc skrev:

Jeg kjøpte meg en Diamant Photon 50 for noen år siden. Jeg likte sykkelen veldig godt, den var lett og god, men skivebremsene har alltid laget lyd. Ellers er det en hybrid uten dempere, noe som passet meg bra da jeg stort sett syklet på asfalt. Greie tynne hjul.

Må legge til at jeg har dratt den sykkelen med på et Hårfagreritt og tre Nordsjøritt, og den har duget som bare det, også i terrenget :)

Hyggelige å lese at du er såpass ivrig at du deltar i turritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • graham endret tittelen til Hvilken sykkel til dame? By og landevei.
Gjest Turlyst

Enig med @awesomevicc i at du ikke trenger demper til et slikt bruk du skisserer, samt at hybrid er best. Demper er fordyrende og øker vekten, så stiv gaffel holder.

Valg skiver eller v-brems. Velger du skiver bør de helst være hydrauliske. Koster mer men mye bedre. Shimano bremser er mest vedlikeholdsfrie da de sjeldent trenger å luftes - årsak er mineralolje. 

Det finnes mange sykler der ute, så jeg anbefaler deg å tenke igjennom makspris. Videre vil jeg oppsøke butikker som har godt utvalg og god kunnskap. Viktig å finne en størrelse du sitter komfortabelt på. For mange er også sykkel et følelseskjøp, så at den ser bra ut er viktig for mange, særlig hvis du bruker litt penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sykkelmerke er i sig selv ikke så viktig, for flere store kjeder har "egne" merker, som i realiteten er sykler med ramme fra xx-wan og så montert med ulike drivverk, gafler, hjul mm. og så påsatt et klistermerke.

Det er mulig å få mye bra komponenter til mellomklasse pris. Enig i at en bedre hybridsykkel høres ut som rette valg. Stiv gaffel er også bedre enn en billig - dårlig og tung dempergaffel. MEN norske veier er ganske hullete og på mange skogsbilveier - grusveier er det "vaskebrett" i svinger og stigninger. 

Det viktigste etter min mening er at rammen passer til dama - ikke bare i høyden, men også lengden. Samme med frempinn og vinkel på denne. Regulerebare frempinner finnes, men noen av disse kan være noe vinglete. Dette avhenger også av hvor sykkelvant dama er og hvor sportslig stil hun ønsker. Men mye salg går på at det skal se racer-aktig ut og mindre på komforten. Så dama bør bli med på kjøpet - ikke noen surprise gave!

Fuji sykler har ofte mellomklasse sykler med bra komponenter til en bra pris. Noen modeller er dog litt "lange", men prøv. Og så har de. greie på sykler og eget proff. verksted. og det er en dedikert sykkel spesial butikk. Det kan være mer tvilsomt i de vanlige sportsbutikker med alt mulig. 

Enig i at Shimano bremser er meget bra, men jeg har dog en Shimano som jeg må lufte regelmessig av uvisse årsaker. Shimano oljen kan være vanskeliger å få tak på langtur i Kirgisistan enn vanlig bil bremseveske, som fås på alle tankstasjoner.

Uling fra bremser skyldes bremsestøv fra klosser både på skiven og klossene. Kan fjernes med sprit. Men bremse uling er mye bedre varsel enn sykkel bjelle! Når 4 somle gjengere går på tvers av skogsbilveien er det bare å ule litt med bremsen, så hopper de direkte ned i grøften, selv om det er god avstand! Endelig finnes det ulike typer bremseklosser: kompositt, kopper mm. Kopper har større bremsekraft (brukes mye ved downhill) men uler mer.

Skive bremser har større bremsekraft enn V-bremser, men er vanskeligere og dyrere å vedlikeholde.  

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.