Gå til innhold
  • Bli medlem

2 manns telt til bruk på Finnmarksvidda..hvilket?


Zetec

Anbefalte innlegg

I sommer (juli) blir det fisketur på finnmarksvidda for første gang. Trenger derfor et bra telt som tåler vann og holder myggen ute. Helst ikke over 2000kr. Noen som har et spesifikt de kan anbefale? Helst et de har selv som de er fornøyd med. Gjerne og med link hvor det kan kjøpes. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er en lutfattig student. (I valgkampen sa sosialistene at straks de fikk flertall skulle de gi en betydelig øke til studente, det eneste jeg merket var en minking justert for inflasjon). Ville jeg sagt at følgende telt holder lenge til det bruket:

Tunneltelt, 2-manns Kr 279,00

For lettere fotturer, sykkel- eller MC-ferie. Yttertelt av vannavvisende polyester med PU-belegg. Vanntette sømmer. Innertelt av 170T ventilerende polyester. Gulv av vanntett polyetenplast. Glidelåsåpning, separat myggnettåpning og myggnettvindu. Lite fortelt med glidelåsåpning og myggnettvindu. Gulvflate foran: 160 cm, bak: 120 cm. Lengde: 175 cm. Høyde foran: 112 cm, bak: 68 cm. Vekt: 3 kg inkl. trekk.

NB legg merke til at lengden kun er 175 cm. (noe som resulterte i at jeg kjøpte pressening i steden :wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle hatt base ett sted over lengre tid (f.eks. fisking eller jakt), så hadde jeg tatt med meg lavvo. XXL selger en 4-6 manns til 1999,-.

Helt ypperlig med tanke på takhøyden og plass forøvrig. Det eneste er, som du selv nevner, myggen.. Vil tru at den har større mulighet til å komme seg inn her og der i en lavvo enn i et innertelt lukket med glidelås.

Her er direkte link: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____39255.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal labbe fra sted til sted i 5 dager, så det må være enkelt å sette opp og ta ned. Lavvo har jeg fra før, men der har myggen litt for mange plasser å ta seg inn + at det er for tungt å drasse med seg.

Nordmarka 3 ser jo forholdsvis grei ut, bortsett fra at jeg ikke finner det til 1299, men 1799.- Har du noen direkte link der du fannt det til 1299?

Noen som har erfaringer med dette teltet?

..og Biltema? Hehe, den var morsom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage.aspx?ProductId=161207&ActivityNo=06160&CatOnlineLink=/Catalog/Browse/ViewSpread.aspx?CatalogId=273&Zoom=1&orderNo=49&referer=/Catalog/Browse/ViewSpread.aspx?CatalogId=273&orderNo=49&Zoom=1&ST=Bl%C3%A4ddra%20i%20Katalogen#

Billigste Igloteltet??

Fungerer greit. Har et lignende "Ellostelt" som har vært brukt til littavhvert i 12 år. Fordel: Lettest i verden å sette opp, sånn at man kommer unna myggen.

Negativt: Kjør på med impregnering med en gang, er ikke verdens beste impregnering som er brukt.

Kast teltpluggene og kjøp noen som virker.

Ellers er teltet OK.

Ringer du Ellos, får du ordentlige mål på innerteltet.

600,- er vel akseptabelt billig. Ytterteltet er topp til isfiske. Ligge på reinskinn med ytterteltet over seg, primussen på full guffe, og isfiskestikka i ei hand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt ut dette teltet på Sportshuset. Har selv kjøpt det og er veldig fornøyd.

http://sportshuset.no/ehandel/detail.aspx?suppNo=21005_1017721003&GrpNo=7520

Det er nedsatt fra 4599,- til 1999,-

Tok meg kort tid å sette det opp aleine.

Det er ett romslig telt med ett fortelt til oppbevaring av sekk og div og til matlaging ved dårlig vær.

Det finnes to typer, FORREST og MOUNTAIN. Du bør gå for MOUNTAIN da det er litt mer motstandstdyktig mot vind.

Ajungilak er jo også kjent for kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på Finnmarksvidda er det du skal? Husk at du må ta hensyn til at vinden kan bli meget sterk der oppe. Da er det ikke gøy med et billigtelt som legger seg flatt langs bakken. Invester heller i et ordentlig fjelltelt fra for eksempel PRO-serien til Helsport. Disse er kjappe å sette opp og enda kjappere å ta ned. Med riktig bardunering tåler de vind opp til flau orkan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.